مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

صبا محمدخانی-  قزوین - خبرنگار:سال‌هاست طرح ساماندهی ورودی‌های شهر قزوین روی میز مدیریت شهری است. بی‌شک کیفیت مبادی ورودی شهری در شکل‌دهی ذهنیت مخاطبان و گردشگران بسیار موثر است.

 ورودی‌های نابسامان دروازه بهشت

ارائه تصویر نامناسب و بی‌هویت در ورودی‌های شهر و نداشتن جذابیت بصری از مواردی است که در ناظران (شهروندان و گردشگران) تاثیر نامطلوبی به جا می‌گذارد.    قزوین معروف به مینودر یا دروازه بهشت با داشتن مجموعه باغستان‌های سنتی و یک کمربند سبز از سرمایه‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است. قزوینی که در پیشینه تاریخی خود به داشتن دروازه‌های تاریخی می‌بالد، امروز گرفتار نبود مدیریت منسجم برای رفع مشکل ورودی‌های شهر است.  

  • ‌ رونق گردشگری

هر سال با شروع فصل گرما ماجرای ساماندهی ورودی‌های شهر با هدف جذب گردشگر مطرح می‌شود، ولی بعد از مدت‌زمانی کوتاه این موضوع بار دیگر به حاشیه کشیده می‌شود.  علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار، گفت: ساماندهی ورودی‌های شهر قزوین برای جذب بیشتر مسافران و گردشگران به درون شهر فضایی مناسب را فراهم می‌آورد و به رونق صنعت گردشگری استان قزوین و همچنین کسب‌وکار به ویژه در بازار سنتی قزوین کمک موثری خواهد کرد.  وی اظهار کرد: ورودی هر شهر بیانگر شهرسازی و معماری آن شهر و منطقه است و توجه ویژه به این ورودی‌ها می‌تواند نظر مسافران را برای اقامت و بازدید از مناطق مختلف شهری جلب کند.

  • ‌تشکیل کمیته

معاون عمرانی استاندار با تأکید بر حفظ باغ‌های سنتی قزوین در طراحی ساماندهی ورودی‌های شهر قزوین، اصول و معیارهای کلی را در طراحی محورهای ورودی شهر تبیین کرد و گفت: با توجه به تأکید استاندار کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان استانداری، شهرداری قزوین، اداره کل راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان به منظور تدوین طرح ساماندهی ورودی‌ها تشکیل شده و با برگزاری جلسات مختلف و کارشناسی‌شده، اصول و معیارهای کلی طرح استخراج شده است. یکی از اصول مطرح‌شده بسیار مهم و تأثیرگذار لحاظ کردن نقش مشارکت شهروندان در فرایند برنامه‌ریزی و طراحی شهری است.

فرخزاد ادامه داد: ساماندهی ورودی‌ها و بهبود وضع موجود لازم و اجتناب‌ناپذیر است اما استفاده بهینه از زمین، جلوگیری از سوداگری زمین، حفظ مالکیت و استفاده از ارزش افزوده زمین با هدف حفظ منابع عمومی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.  وی نیازسنجی کاربری‌های مورد نیاز و لزوم تحقق عدالت اجتماعی را در محورها به معنی توزیع عادلانه خدمات عمومی در نواحی شهری دانست و افزود: تضمین دسترسی شهروندان به محیطی امن و تلاش برای ارتقای مولفه‌های کیفیت محیطی با تأکید بر ویژگی‌های کالبدی و زیبایی‌شناختی از جمله اصول مطرح‌شده در طرح است. مطلوب بودن الگوهای توزیع کاربری‌ها با هدف توزیع متعادل کاربری و جلوگیری از تداخل کاربری‌های ناسازگار نیز در این اصول استخراج شده و مورد توجه قرار گرفته است.  

  • ‌توسعه باغ‌ها

معاون عمرانی استاندار در ادامه یکی از مهم‌ترین راهبردها و راهکارهای موجود را به‌منظور اجرای صحیح طراحی و ساماندهی ورودی‌های شهر احیا و تقویت پهنه‌ها و باغ‌های مجاور محورها و ایجاد کاربری‌های گوناگون دانست و گفت: ایجاد فضاهایی متنوع و دلپذیر در طول مسیر از طریق ایجاد فضاهای سبز و طراحی پارک‌های متناسب با نیاز مسافران نیز مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: انتقال کاربری‌های کارگاهی، تعمیرگاهی و سنگ‌فروشان از بدنه محورها و تجمیع آنها در مجموعه کارگاهی، تعمیرگاهی و تجاری از دیگر راهکارهای اساسی این طرح است. راهبردهای دیگری مانند به‌کارگیری راهکارهای مشارکتی توسعه‌محور، جذب کاربری‌های شهری و فراشهری و همچنین تغییر در چهره طولی محور سواره با هدف افزایش جذابیت بصری مناظر و کنترل سرعت در طراحی لحاظ شده است.  

  • ‌ساماندهی شاخص‌ترین ورودی شهر

فرخزاد از ایجاد خط آسمانی موزون در طول مسیر، پیش‌بینی پهنه‌های حمل‌ونقل و ساخت پارکینگ مورد نیاز در طول مسیر به منظور رفع معضلات ترافیکی و ساخت پارکینگ وسایل نقلیه سنگین با توجه به ضوابط تدوین‌شده در طرح خبر داد و گفت: محور بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان شاخص‌ترین ورودی شهر قزوین باید به عنوان اولین ورودی دارای طرح ساماندهی باشد. با توجه به جایگاه و ظرفیت‌های موجود در این محور می‌توان با نقش تفریحی، گردشگری و فرهنگی با هدف حفظ، تقویت و معرفی ارزش‌های محیطی و منظر طبیعی به آن نگاه ویژه داشت. در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای با هدف تقویت جایگاه آن در ساختار فضایی ـ عملکردی شهر به عنوان یک محور شهری ـ فراشهری طراحی لازم صورت گرفته است.  وی افزود: طرح ساماندهی ۳ محور ورودی بلوار صنعت، آیت‌الله ابوترابی و محور بویین‌زهرا نیز با برگزاری جلسات کارشناسی کمیته منتخب در حال انجام است.  

  • اولویت حل مشکلات ترافیکی

یکی از ضرورت‌های حل معضل ورودی‌های شهر قزوین، ورود اداره کل راه و شهرسازی به صورت جدی در کنار مدیریت شهری است.  مدیر کل راه و شهرسازی استان در خصوص ضرورت اجرای این طرح با هدف حل مشکلات ترافیکی خاطرنشان کرد: اجرای ورودی اصلی شهر قزوین در محل ورودی شمالی بلوار امام خمینی (ره) (نوروزیان) و توسعه حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های رفع ترافیک شهر است.  

مسعود حق‌لطفی توضیح داد: عملیات ساخت ورودی اصلی شهر قزوین در محل تقاطع بلوار امام خمینی (ره) و آزادراه تهران ـ زنجان ـ رشت در سال جاری آغاز شده و برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیکی این مسیر با اولویت حمل‌ونقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.  وی گفت: بلوار امام خمینی (ره) طولانی‌ترین مسیر شمالی جنوبی قزوین است که شهر را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند به نحوی که این گذرگاه نقش ستون فقرات شهر را دارد. این بلوار علاوه بر ایفای نقش دسترسی به بیشتر نقاط شهر قزوین، مناسب‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای گردشگران و مسافران محسوب می‌شود تا از آثار تاریخی و محلات دیدنی شهر بازدید کنند.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان افزود: با توجه به ویژگی‌های یادشده برای تردد در این مسیر باید مدیریت ترافیک به ‌ویژه سیستم حمل‌ونقل عمومی به شکل مناسب و ویژه‌ای پیش‌بینی و اجرا شود.  حق‌لطفی اعلام کرد: در این زمینه و براساس طرح جامع ترافیک حمل‌ونقل شهر قزوین چند تقاطع همسطح در طول این مسیر از آزادراه تا میدان آزادی (سبزه‌میدان) ساخته شده است که همگی برای روان‌سازی جریان ترافیکی در این خط بوده‌اند. با این همه قطعا این طرح‌ها کافی نیست و بایددسترسی و تردد از این مسیر به ‌ویژه برای حمل‌ونقل عمومی از آزادراه و شمال قزوین تا مرکز و جنوب قزوین به ایستگاه راه‌آهن تسهیل شود.

  • طرح‌های بسیار ولی ناکارآمد

عضو شورای اسلامی شهر قزوین درباره طرح‌های متعدد ساماندهی ورودی‌های شهر گفت: با وجود این‌که طی سال‌های اخیر حداقل ۹ مشاور برای ساماندهی ورودی‌های شهر طرح ارائه داده‌اند و از نظر مطالعه و کار کتابخانه‌ای و تئوری اقدامات قابل قبولی انجام شده است، ولی متأسفانه همگی در کتابچه‌ای جمع شده و به کتابخانه رفته است حال آن‌که معتقدیم این طرح‌ها باید عملیاتی شود. سیدمهدیه قافله‌باشی دلیل کارایی نداشتن مطالعات انجام‌شده را در حوزه ساماندهی ورودی‌ها مطابقت نداشتن آنها با خواسته‌ها و منافع اقتصادی مالکان دانست و افزود: این روند نتوانسته است انگیزه‌ای بین مردم منطقه به وجود آورد و حتی موجب رشد ساخت‌وسازهای غیرمجاز شد که با اجبار نیز نمی‌توان از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر این‌که طرح‌های یک‌طرفه در ساماندهی ورودی‌ها با شکست مواجه می‌شود، اظهار کرد: سیاست حفظ باغ‌های سنتی یکی از راهکارهایی بود که با هدف ساماندهی ورودی‌ها در دستور کار قرار گرفت، ولی از آنجایی که عملا دستاوردی نداشت در پایان نتوانست نسخه قابل توجهی بپیچد.  عضو شورای اسلامی شهر قزوین با تأکید بر این‌که حل مشکل ورودی‌ها فقط به دست مسئولان استانی حل می‌شود، ادامه داد: بدون شک از خارج استان یا پایتخت نمی‌توان راهی برای حل مشکلات استانی پیدا کرد و با این اقدام فقط موضوعات پیچیده‌تر می‌شود، چراکه شناخت دیگران از مسائل منطقه‌ای و محله‌ای زیاد نیست.

کد خبر 444366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha