دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

کاظم گلخنی - خبرنگار: روستای «هماگ» از توابع بخش «سیاهو» در ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد.

کوهستان هماگ

با وجود این‌که جاده این روستا خاکی است، کوهستان هماگ مقصد بسیاری از تورهای گردشگری است. صخره‌نوردان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت این منطقه در شمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی‌آباد را مقصد خود قرار می‌دهند.  کوهستان هماگ از غرب به روستای سیرمند، از شرق به روستای هماگ، از شمال به روستای شمیل، جائین، فارغان و بخوان و در نهایت از جنوب به سیاهو، زاکین، تنب سورو، تل گردو و سیخوران منتهی می‌شود.

قسمت غربی ارتفاعات هماگ دارای تپه‌های ماهوری و قسمت‌های مرکزی و غربی آن هم به شکل صخره‌ای است. همچنین وجود کوهسارهای فراوان باعث جاری شدن رودخانه‌های دائمی و فصلی فراوان در این کوهستان زیبا شده است.  منطقه حفاظت‌شده کوهستان هماگ به دلیل آب و هوای معتدل و دارا بودن نهرهای فراوان و طبیعت بسیار دیدنی برای طبیعت‌دوستان شهرت خاصی دارد. این در حالی است که جاده مناسبی ندارد و همین معضل باعث توجه کمتر عموم به این منطقه دیدنی شده است.

در حالی که از گردشگری به عنوان یک صنعت یاد می‌شود که می‌تواند در درآمدزایی اهالی یک منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد، با وجود چنین ظرفیت‌های بی‌نظیری در هماگ هنوز کاری برای بهبود جاده‌های دسترسی به این کوهستان انجام نشده است.

  • جاده‌های کوهستانی

یکی از اهالی بندرعباس در این باره به همشهری می‌گوید: اگر به جاده‌های بخش سیاهو به خصوص روستای هماگ توجه بیشتری می‌کردند به طور قطع شاهد تردد بسیاری از مردم استان به این روستا و طبیعت کوهستان هماگ بودیم، اما جاده‌های باریک کوهستانی منطقه خطرناک است و نیاز مبرم به مرمت دارد. «فرید زارعی» می‌افزاید: به همین دلیل به جز طبیعت‌گردان و کوهنوردان، مردم عادی از مشاهده مناظر دیدنی کوهستان هماگ محروم هستند و به ناچار برای گردش راهی مناطقی مثل کوه «گنو» می‌شوند.

  • خطر در دوراهی سیخوران به هماگ

یکی از فعالان گردشگری استان به وضعیت گردشگری منطقه هماگ اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی منطقه هماگ، وضعیت نامناسب جاده‌های روستایی این منطقه است. تقریباً از دوراهی روستای سیخوران به هماگ این جاده کوهستانی خطرناک و خراب است.  «سعید پورباقری» می‌افزاید: این جاده هنوز روکش آسفالت نشده و با داشتن پرتگاه‌های بزرگ و با شیب زیاد به حفاظ کنار جاده مجهز نشده است. در مجموع اگر قرار است شاهد حضور وافر گردشگران و طبیعت‌دوستان به کوهستان هماگ باشیم، بهتر است جاده‌های منتهی به روستای هماگ پایین، هماگ بالا، میروئیه و روستای توتنگ که خوش‌آب‌وهواترین نقطه هماگ هستند، بازسازی و آسفالت شود.

  • معوق ماندن بودجه 

پورباقری می‌افزاید: تاکنون برای بازسازی این جاده چند شرکت پیمانکار اقداماتی انجام داده‌اند، ولی طبق معمول به خاطر معوق ماندن بودجه، ادامه جاده‌سازی را رها کرده و رفته‌اند. وی در ادامه با اشاره به کمبود خدمات گردشگری در منطقه هماگ، می‌گوید: در اغلب روستاهای منطقه خدماتی نظیر سرویس بهداشتی برای گردشگر وجود ندارد؛ البته به تازگی سرویس بهداشتی مخصوص گردشگران در روستای هماگ پایین ایجاد شده که هنوز قابل استفاده نیست.

این فعال گردشگری می‌افزاید: الآن در برخی استان‌ها گردشگران حوزه طبیعت در دور افتاده‌ترین مناطق از وای‌فای بهره می‌برند، اما در شاخص‌ترین جاذبه طبیعی استان خدماتی مثل فروشگاه، آلاچیق و سرویس بهداشتی دیده نمی‌شود. در روستای هماگ پایین نیز یک فروشگاه کوچک فعال است که امکانات و لوازم کمی دارد. به طوری که نیاز گردشگر را رفع نمی‌کند.

  • سفرهای یک‌روزه

پورباقری ادامه می‌دهد: معمولاً تورهای صخره‌نوردی و کوهنوردی که بیشتر برای رفتن به کوه بارزین و فتح قله تشکر وارد منطقه هماگ می‌شوند، امکانات خوبی دارند و چندان نیازی به گرفتن خدمات در این منطقه ندارند، ولی مردم عادی و دوستداران طبیعت به دلیل کمبود امکانات خدماتی معمولاً سفرهای کوتاه و یک‌روزه را به کوهستان هماگ ترجیح می‌دهند.

  • کمبود زیرساخت‌های گردشگری 

مدیر کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان هرمزگان هم به همشهری می‌گوید: مشکل بزرگی که در زمینه طبیعت‌گردی داریم، کمبود زیرساخت‌های گردشگری در استان است که کوهستان هماگ هم از این موضوع مستثنا نیست. «رضا برومند» می‌افزاید: مشکل اصلی ما در این زمینه وضعیت بد جاده‌های روستایی و راه‌های دسترسی به گردشگاه‌های استان است. ترمیم جاده‌ها یا نبود برق در این مناطق خیلی هزینه‌بر است و مهیا کردن این دست اقدامات زیرساختی برای اداره کل گردشگری مشکل است.

این کار وظیفه اداره‌های مرتبط است تا مشکلات راه‌های دسترسی به نقاط گردشگری استان را رفع کنند.  وی ادامه می‌دهد: البته مشکل آب هم در برخی از این مناطق داریم؛ به طور مثال اداره کل گردشگری استان از سال گذشته در حال ایجاد لوله‌کشی آب به منطقه گردشگری گنو است و قرار است به زودی لوله‌کشی آب به بالاترین نقطه ارتفاعات گنو برسد.

  • ایجاد آلاچیق و استراحتگاه

برومند می‌گوید: اگر مشکل زیرساختی از جمله آب، برق و جاده منتهی به مناطق روستایی و گردشگاه‌هایی مانند هماگ حل شود، اداره کل گردشگری مشکلی در ایجاد سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و استراحتگاه و پارکینگ در مناطقی مانند هماگ ندارد. امسال بیشترین تمرکز ما در همین محور خواهد بود. ضمن این‌که علاوه بر منطقه گردشگری گنو که دارای چشمه‌های آبگرم معروفی است، تعداد زیادی چشمه آبگرم در غرب بندرعباس از جمله در روستای کشار وجود دارد که از جاذبه‌های توریستی محسوب می‌شوند و قرار است برای همه چشمه‌های آبگرم این مناطق امکانات خدماتی ایجاد کنیم.

  • بهبود راه‌ها نیازمند اعتبار و زمان

مدیر روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به همشهری می‌گوید: برای بهبود راه‌های کل استان برنامه‌ریزی و عملیات مختلف در حال انجام است. به هر حال حجم بالای عملیات نیازمند منابع، اعتبار و فرصت زمانی است. کما این‌که در ۲ سال گذشته هم کارهای زیادی در حوزه راهداری در سطح استان و به تبع آن در روستاها انجام شده است. «مریم ذولفقارپور» می‌افزاید: در ۲ سال گذشته حدود ۱۶۵۰ کیلومتر راه خاکی که برخی از آن‌ها بیش از ۴ بار بر اثر بارندگی‌های سال‌های ۹۷ و ۹۸ تخریب شده بودند، توسط اکیپ‌های اداره راهداری تسطیح، ترمیم و بازگشایی شده است.

کد خبر 444361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha