مریم قاسمی-خبرنگار: برای بیشتر شهروندان، نخستین تجربه آموزش رانندگی در خیابان با استرس و نگرانی همراه است. این وضعیت باعث می‌شود که برخی از هنرجویان، مهارت لازم در رانندگی و چگونگی کنترل وسیله نقلیه را کسب نکنند و در ادامه با از دست دادن اعتماد به نفس، انگیزه و شانس قبولی در آزمون رانندگی را از دست می‌دهند.

آموزش رانندگی

هرچند تعداد افرادی که در آموزشگاه‌های رانندگی ثبت‌نام می‌کنند، زیاد است، اما طبق آمار کارشناسان اداره راهنمایی و رانندگی، تنها ۳۰درصد آنها در همان مرحله اول موفق به قبولی در آزمون عملی می‌شوند و بقیه باید دوباره این دوره‌ها را بگذرانند.  
«مجید سلمانی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ با بیان این مطلب از راه‌اندازی نخستین دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در بوستان آموزش ترافیک منطقه۱۶ خبر می‌دهد که‌ساز و کار متفاوتی دارد و می‌تواند در یادگیری بدون استرس رانندگی به شهروندان کمک کند. او درباره امکانات و فواید دستگاه شبیه‌ساز رانندگی بیشتر توضیح می‌دهد:

مجید سلمانی-معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶

«بوستان آموزش ترافیک منطقه۱۶ از امکانات و تجهیزات متنوعی برخوردار است و با راه‌اندازی کارگاه یادگیری مجازی و دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در این مجموعه آموزشی، همه چیز برای خدمت‌رسانی به شهروندان مهیاست. »وی با اشاره به تعداد محدود این دستگاه‌ها در مراکز آموزشی شهر تهران می‌افزاید: «نمونه‌هایی از این دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه خوارزمی وجود دارد، اما این دستگاه برای نخستین بار در بوستان آموزش ترافیک مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در آینده نزدیک سایر بوستان‌های آموزش ترافیک مناطق نیز به دستگاه شبیه‌ساز رانندگی مجهز می‌شوند. » سلمانی از شرایط و چگونگی استفاده شهروندان از کارگاه آموزشی و دستگاه شبیه‌ساز رانندگی صحبت می‌کند و می‌گوید: «شهروندان علاقه‌مند به رانندگی بدون محدودیت سنی و جنسی پذیرش می‌شوند.


ابتدا با شرکت در دوره‌های آموزشی تئوری، با مباحث اصلی رانندگی آشنا شده و در مرحله بعدی با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی، مهارت و توانمندی خود را در رانندگی محک می‌زنند. » او خاطرنشان می‌کند که پس از ثبت‌نام اولیه از شهروندان، آنها در گروه‌های جداگانه آقایان و بانوان تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین ‌زمان تشکیل کلاس‌ها در طول هفته طبق ساعات آزاد آنها تعیین می‌شود تا تعداد نفرات بیشتری بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.  

  • خدمات رایگان بوستان آموزش ترافیک 

سلمانی عنوان می‌کند فواید و امتیاز استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی فراوان است، مثلاً آموزش هنرجویان متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی، ارتقای فرهنگ ترافیک در شهر و امکان تغییر نگرش و اصلاح رفتار رانندگان پرخطر.  از وی سؤال می‌کنیم که آیا استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در بوستان ترافیک دخالت در کار پلیس راهور و آموزشگاه‌های رانندگی نیست؟ که پاسخ می‌دهد: «یکی از سرفصل‌های آموزش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، ارتقای فرهنگ ترافیک و تلاش برای کاهش تصادفات رانندگی است، ضمن اینکه این حوزه ارتباط و تعامل خوبی با پلیس راهور منطقه دارد و به همین دلیل در طول سال برنامه‌های متنوعی را به‌صورت مشارکتی برگزار می‌کنیم. در زمینه راه‌اندازی دستگاه شبیه‌ساز رانندگی، کارشناسان اداره راهنمایی و رانندگی شهرداری منطقه۱۶ استقبال کرده‌اند و حتی بخشی از امور کارگاه آموزشی را به کارشناسان راهور سپرده‌ایم. »

وی با اشاره به رایگان بودن خدمات آموزشی بوستان آموزش ترافیک شهرداری منطقه۱۶ اضافه می‌کند: «اکنون ثبت‌نام در آموزشگاه رانندگی برای هرنفر هزینه‌ای بین یک تا یک و نیم میلیون تومان دارد که تأمین آن برای بسیاری از شهروندان دشوار است و این درحالی است که آمار مردودی هنرجویان رانندگی که در این آموزشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، کم نیست. بنابراین با راه‌اندازی دستگاه شبیه‌ساز رانندگی در بوستان ترافیک منطقه۱۶ به این افراد کمک می‌شود تا در شرایطی متفاوت مهارت رانندگی خود را بهبود دهند و بتوانند در آزمون تئوری و علمی آموزشگاه‌های رانندگی قبول شوند. کارشناسان راهنمایی و رانندگی در بازدید از بوستان ترافیک منطقه۱۶ عنوان کرده‌اند که راه‌اندازی این واحد آموزشی تأثیر زیادی در کاهش استرس و نگرانی شهروندان در زمان آموزش و همچنین هزینه خانوارها دارد. »

  • کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا 

دستگاه شبیه‌ساز رانندگی بوستان ترافیک منطقه۱۶ به نیمه خودرو شباهت دارد. وقتی هنرجو پشت فرمان می‌نشیند، در صفحه مانیتور با موقعیت‌های متفاوتی مثل عبور از چهارراه، خیابان یکطرفه، چراغ قرمز، ترکیدگی تایر و... روبه‌رو می‌شود. حتی در دستگاه شبیه‌ساز رانندگی، تغییرات جوی مثل بارش برف و باران نیز پیش‌بینی شده تا هنرجویان در دنیای مجازی با این وضعیت روبه‌رو شده و به کمک کارشناسان مربوطه، طریقه کنترل وسیله نقلیه و مهار خطر را یاد بگیرند.  

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ به دیگر مزایای استفاده از دستگاه شبیه‌ساز رانندگی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با استفاده از این شبیه‌ساز، ریسک آموزش رانندگی پایین آمده و امکان آموزش در شرایط خاص مانند هوای برفی، بارانی و مه‌آلود فراهم می‌شود. هنرجویان تمامی مهارت رانندگی را در محیطی مجازی، امن، بدون مصرف سوخت، بدون ایجاد آلودگی هوا، بدون ایجاد خطر برای دیگران و بدون استهلاک خودرو کسب می‌کنند. » 

سلمانی از نحوه پذیرش شهروندان علاقه‌مند به رانندگی در بوستان آموزش و ترافیک شهرداری منطقه۱۶ صحبت می‌کند و می‌گوید: «شهروندان ۱۶تا۶۰ساله می‌توانند برای ثبت‌نام در دوره‌های مجازی رانندگی در ساعت‌های اداری به دفتر بوستان ترافیک مراجعه کنند. »  وی در پایان صحبت‌هایش ظرفیت و امکانات موجود در بوستان ترافیک منطقه۱۶ را منحصربه‌فرد می‌داند و می‌گوید: «مجموعه امکانات و خدمات بوستان آموزش ترافیک این امکان را برای حضور شهروندان در سنین مختلف و گروه‌های سنی کودک و نوجوان فراهم ساخته است. از جمله این امکانات می‌توان به پیست آموزش دوچرخه‌سواری، ماشین شارژی، مسابقه مار و پله و... اشاره کرد. بنابراین والدین به‌ویژه مادران در زمان شرکت در کارگاه آموزشی رانندگی، هیچ‌گونه نگرانی نخواهند داشت چراکه فرزندان آنها همزمان می‌توانند از دیگر امکانات تفریحی و آموزشی این مجموعه زیرنظر مربیان و کارشناسان استفاده کنند. » 

کد خبر 444333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha