مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
۰ نفر

سید محمدمهدی موسوی- قم - خبرنگار همشهری: آموزش حفاظت از محیط زیست به کودکان حکایت یک تیر و دو نشان است. کودکان با فراگیری این آموزش‌ها هم خودشان در حراست از محیط پیرامونی همت می‌کنند و هم در برابر تهدیدها و چالش‌های رفتاری جامعه واکنش نشان می‌دهند.

قدردانی کودکانه از محیط زیست

خانواده‌ها هم با دیدن حساسیت قابل قبول کودکان به مسائل‌زیست محیطی، ناگزیرند حفظ محیط زیست را جدی بگیرند. شاید همین موضوع سبب شده که یکی از محوری‌ترین برنامه‌های هفته محیط زیست، آموزش کودکان آن هم از جنس کودکان کتاب‌خوان باشد. مسئولان ۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی و حفاظت محیط زیست استان تصمیم گرفتند به مناسبت این هفته، همایش «کودک و محیط زیست» را در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای با حضور کودکان کتاب‌خوان و خانواده‌هایشان برگزار کنند.

در این همایش علاوه بر سخنرانی مسئولان ۲ نهاد، تعدادی از کودکان نیز با زبان کودکانه از دغدغه‌ها و کتاب‌های خود راجع به اهمیت حراست از محیط زیست گفتند. بخش جالب توجه این همایش مشارکت کودکان در ساخت کاردستی با استفاده از وسایل بازیافتی بود. نمایشگاهی که از آثار این کودکان دایر شده، مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته، به گونه‌ای که بازدیدکنندگان مدام از سازندگان این کاردستی قدردانی می‌کردند. در آغاز این برنامه «معصومه احمدی» از کودکان علاقه‌مند به مطالعه که عضو کتابخانه امام علی(ع) شهر قم است به معرفی کتاب «رویای زباله‌ها» پرداخت. «محمدحسین حجازی» عضو کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای نیز کتاب «محافظت از محیط زیست» را به زبان کودکانه معرفی کرد. همچنین «ستاره الهیان» از اعضای فعال کتابخانه حضرت مریم(س) کتاب «راهنمای عملی بازیافت» را معرفی کرد و از بچه‌ها خواست که در تفکیک زباله‌های خانه خود دقت و حساسیت داشته باشند.

  • فرهنگ‌سازی با مطالعه کتاب

حجت‌الاسلام «عطاءالله جباری» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در سخنانی در این مراسم با اشاره به این‌که بچه‌ها با وجود گسترش فضای مجازی، همچنان علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی هستند، خطاب به خانواده‌ها اظهار کرد: ما در جامعه خود ظرفیت‌های فرهنگی بسیار خوبی مثل کتاب و کتاب‌خوانی داریم که باید از آن در زمینه موضوعات مهم جامعه مثل حمایت و حفاظت از محیط زیست به خوبی استفاده کنیم. وی افزود: هفته محیط زیست از این نظر فرصت بسیار خوبی است تا فرزندان خود و نسل جدید را هر چه بهتر و بیشتر با چرایی محافظت از محیط زیست آشنا کنیم و در این مورد از ابزارهای تأثیرگذاری همچون کتاب در مسیر فرهنگ‌سازی به درستی بهره‌برداری کنیم.

آشنایی کودکان با مسائل‌ زیست‌محیطی «حمیدرضا موسوی» معاون مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به این‌که علت بخشی از مهم‌ترین آلودگی‌های محیط زیستی در دنیای کنونی، بروز خطاها و اشتباه‌های انسانی است اظهار کرد: همین آلودگی‌های محیط زیستی و تشدید آنها منجر به ایجاد بسیاری از بیماری‌ها شده، به این دلیل که سلامت آب به‌عنوان مایه حیات مورد تهدید جدی واقع شده است.

وی با بیان این‌که فقط در استان قم، روزانه ۷۰۰ تن زباله دفن می‌شود افزود: هر چند محیط زیست با مشکلات متعددی مواجه شده، اما ما می‌توانیم با مشارکت عمومی مردم و مشارکت خانواده‌ها تا حدود قابل توجهی این مشکلات را کاهش دهیم و در این باره البته باید کودکان را از دوران مهد کودک و بعد در نظام آموزش و پرورش، با اهمیت و ضرورت این مباحث آشنا کنیم.

موسوی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که ارزش یک جامعه به وجود افراد کتاب‌خوان آن جامعه بستگی دارد. این سخن ایشان نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان چقدر می‌توانند در جامعه مفید و موثر واقع شوند و به خصوص کمک کار ما در حراست از محیط زیست و مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی باشند.

  • به آینده کودکان توجه کنیم

مدیر بخش حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در این همایش با تأکید بر این‌که عملکرد والدین به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر نحوه رفتار کودکان در جهان پیرامون، تأثیرگذار است گفت: والدین موثرترین و برترین مربیان کودکان هستند. به همین علت در ابعاد مختلف باید به الگوسازی که با رفتار و گفتار خود دارند توجه داشته باشند.

«محمدرضا عابدی» افزود: پدر و مادری که چه در محل سکونت خویش و چه در زمان مسافرت به محیط زیست و نظافت و زیبایی آن اهمیت می‌دهد، قطعاً این نوع رفتارش بر فرزندانش نیز موثر خواهد بود و آنها از والدین خود الگوبرداری می‌کنند. عابدی اظهار کرد: ما باید داشته‌های امروز خود را برای کودکان و نسل آینده خود به درستی نگهداری کنیم و آگاه باشیم که به هر حال منابع امروزی، زمانی به پایان می‌رسد و بنابراین در این زمینه باید هر چه بهتر و بیشتر آینده کودکان خود را مورد توجه قرار دهیم. بر اساس این گزارش، در این همایش از کودکان کتاب‌خوان فعال در حوزه محیط زیست و نیز سازندگان کاردستی‌های برتر کتابخانه‌های عمومی استان با اهدای جوایزی تجلیل شد. همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاه کوچک و جذابی از کاردستی‌های کودکان با استفاده از مواد بازیافتی دایر شده بود.

کد خبر 444322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha