به گزارش خانه ملت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمینه تعیین تکلیف و توجه به وضعیت آموزش عالی کشور بحث آمایش به عنوان کلان و ساماندهی ذیل آمایش مد نظر قرار گرفته شده که ساماندهی را مقدم بر آمایش قرار دادهایم زیرا قصد داریم وضعیت فعلی مراکز آموزشی به لحاظ نظارت، توسعه و ارتقاء کیفی واحدها و رفع کمبودها محوریت باشد.
وی ادامه داد: طرح اولیه ساماندهی آموزش عالی از باب احصاء کلیه مراکز آموزش عالی کشور صورت گرفته و همچنین طرحی برای ارتقاء کیفی و تقویت و ماموریتگرا کردن دانشگاهها آماده شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه در رابطه با طرح ساماندهی هیچ مجوزی به هیچ دانشگاه و موسسه غیردولتی داده نشده است، عنوان کرد: تقویت مراکز فنی و حرفه ای جزء اولویتهای وزارتخانه است.
غلامی افزود: دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به دستگاهها هم وهن آموزش عالی بود و هم به نوعی باعث ایجاد فساد در تولید مدرک تحصیلی برای کارمندان دولت صرفا جهت افزایش حقوق بود که متوقف شده اما باقی ماندهها در حال نظارت بیشتر و تقویت هستند.
وی ادامه داد: یک اصلاح اولیه در یکی از مواد آئیننامه ارتقاء ماده ۳ که بخش تحقیقات را شامل میشود، انجام شد و به دانشگاهها اعلام کردهایم تا وزن مقالات ISI را کاهش و وزن طرحهای پژوهشی کاربردی که امکان انعقاد قرارداد با صنعت دارند افزایش داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد ارتباط با صنعت در دو سال اخیر رویکرد خوبی شروع شده است اما همچنان جای کار وجود دارد، گفت: با وزارتخانههای صمت و نفت و سازمان محیط زیست قراردادهای خوبی در دانشگاهها برای انجام پروژههای کلان و کارآموزی در صنعت بسته شد.
غلامی با تاکید بر اینکه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جوان در دوره پیمانی در صنعت اجباری است و جهت تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی حداقل ۶ ماه تا یکسال در صنعت باید فرصت مطالعاتی بگذرانند، عنوان کرد: از پژوهشهای کاربردی حمایت مالی میشود و در بحث فارغالتحصیلان و کنترل تحصیلات تکمیلی ظرفیت را تا حد استاندارد کاهش دادهایم.
نظر شما