شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شعبه بانک ملی ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار روز شنبه 27 بهمن افتتاح شد.

در مراسم گشایش این شعبه در ابتدا قاسم محسنی - معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هیات مدیره بانک ملی ایران -  درباره چگونگی و روند داد و ستد سهام در بورس اوراق بهادار، توضیحاتی برای حاضران ارائه کرد.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران برای داد و ستد در بورس اوراق بهادار یک کد معاملاتی را دریافت می‌کنند و سفارشات خرید خود را به صورت مکتوب از طریق یک شرکت کارگزاری انجام می‌دهند.

محسنی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق بهادار باید وجوه معامله را به حساب کارگزاری واریز کنند، افزود: کارگزار درخواست خرید را وارد سیستم مکانیزه معاملات بورس می‌کند که بعد از انجام معامله، مبلغ مربوطه پس از سه روز توسط کارگزار به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می‌شود.


وی اضافه کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعدازظهر همان روز نیز مبلغ فوق را به حساب کارگزار فروشنده پرداخت می‌کند تا مبلغ به مشتری ارائه شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نقش بانک‌ها در پرداخت سود به سهامداران را مهم ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌ها فهرست سهامداران خود را به صورت الکترونیکی از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت و سود آنها را از طریق سیستم بانکی واریز می‌کنند.

محسنی کاهش محدویت‌های پرداخت الکترونیکی به ویژه برای کارگزاران، فراهم شدن شرایط لازم برای مشاهده اطلاعات حساب سرمایه‌گذاران به صورت الکترونیکی و همکاری سیستم بانکی برای اجرای طرح نگهداری وجوه مشتریان در حساب خودشان را از انتظارات بازار سرمایه از سیستم بانکی کشور اعلام کرد.

وی در مورد طرح "نگهداری وجوه مشتریان در حساب خودشان" اظهار داشت: هم اکنون وجوه باید به حساب کارگزار واریز و کارگزاری مبلغ را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کند یا پس از فروش اوراق، وجوه از طریق شرکت سپرده‌گذاری به کارگزار و سپس به حساب مشتری واریز شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این طرح قرار است وجوه در حساب خود مشتری نگهداری شود و دیگر مبالغ به کارگزار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتقل نشود.

محسنی در مورد مزیت‌های طرح "نگهداری وجوه مشتریان در حساب خودشان" اظهار داشت: امتیازات وجوه به مشتری تعلق می‌گیرد، ریسک کارگزاران کاهش یافته و تضمین لازم برای ایفای شرکت‌های کارگزاری کاهش می‌یابد.

وی استفاده از شعب گسترده بانک‌ها برای دریافت سفارش خرید و فروش اوراق بهادار را یکی از راه‌کارهای گسترش بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: با آموزش نیروی انسانی بانک‌ها به سهولت می‌توان خدمات بازار سرمایه را در این شعب انجام داد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قرار است اوراق مشارکت دولتی در بورس عرضه شود، افزود: بانک‌ها می توانند درخواست خرید و فروش این اوراق را از طریق شعب خود دریافت و برای کارگزاران ارسال دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در حال راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اظهار داشت: قصد ما این است که مردم به طور غیر مستقیم در بازار سرمایه مشارکت کنند.

محسنی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مزیت‌های زیادی دارند، افزود: در کشورهای پیشرفته هم مردم اغلب از طریق این صندوق‌ها در بازار سرمایه حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در اختیار داشتن نیروهای متخصص می‌تواند با ایجاد تنوع، ریسک غیر سیستماتیک را کاهش دهند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در آینده نزدیک صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور گسترش خواهند یافت، گفت: هرگاه سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها قصد خروج از صندوق را داشته باشند، معادل ارزش سرمایه روز سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای ابطال و صدور واحدهای سرمایه‌گذاری و مشارکت در صندوق ها نیاز به شعب گسترده در سطح کشور است، اظهار داشت: سیستم بانکی می‌تواند در این بخش همکارهای خوبی را با بازار سرمایه داشته باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار بحث ضمانت را نقش سوم بانک‌ها در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: بانک‌ها می توانند نقش ضامن یا امین را در برخی اوراق بهادار ( اوراق مشارکت)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تعهد پذیره‌نویسی و ... ایفا کنند.

در ادامه این مراسم، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران به اهمیت و ضرورت بازار سرمایه در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار نقش مهمی را در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 برعهده دارد که بدون شک می‌تواند تاثیر بسزایی را در ساماندهی شرایط کنونی کشور داشته باشد.

جمال دامغانیان بر تعاملات بیشتر سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک ملی ایران تاکید کرد و افزود: فعالیت‌های بازار مالی می تواند شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فراهم کند.

وی با بیان اینکه امروز 3769 امین شعبه بانک ملی ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد، اظهار داشت: این بانک آمادگی آن را دارد که برای تامین نیازهای بازارسرمایه، اقدام به خلق خدمات جدید کند.

در مراسم افتتاح شعبه بانک ملی ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار تعدادی از مدیران این سازمان و بانک ملی ایران نیز حضور داشتند.

کد خبر 44420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز