مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری سرخرگ محیطی که با عنوان بیماری عروق محیطی نیز شناخته می‌شود از مشکلات شایع در سیستم گردش خون است که در آن گرفتگی عروق موجب کاهش جریان خون به اندام‌ها می‌شود.

بي حسي در پاها

 به گزارش ایسنا، در افراد مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی، اعضای بدن به خصوص پاها میزان خون مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند. در این شرایط فرد با علائمی از جمله درد در ناحیه پاها هنگام راه رفتن مواجه می‌شود.

همچنین این بیماری می‌تواند نشانه انباشت قابل توجهی از پلاک‌های چربی در عروق باشد. در این شرایط جریان خون به قلب، مغز و همچنین پاها کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی انجام مرتب حرکات ورزشی از درمان‌های کلیدی برای بیماری سرخرگ محیطی است

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا می‌گویند: بیماری سرخرگ محیطی زمانی ایجاد می‌شود که کلسترول در عروق تامین کننده خون در پاها انباشت می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که جریان خون در پاها کند یا حتی متوقف شود. از جمله علائم این بیماری می توان به درد و گرفتگی پاها هنگام راه رفتن، از دست رفتن حجم ماهیچه‌ای و زخم در پاها اشاره کرد.

بنابر گزارش سایت تخصصی مایوکلینیک، پزشکان می‌گویند که بیماران مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی می‌توانند با خودداری از استعمال دخانیات، ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم روند درمانی موفقی داشته باشند.

 علائم بیماری سرخرگ محیطی

در حالیکه بسیاری از مبتلایان به بیماری سرخرگ محیطی با علائم خفیف مواجه هستند یا علائم بیماری در آنان مشاهده می‌شود، برخی از آنان هنگام راه رفتن در ناحیه پاها احساس درد می‌کنند که معمولا پس از چند دقیقه استراحت برطرف می‌شود. همچنین محل درد به نقطه‌ای که عروق دچار گرفتگی شده، بستگی دارد.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرفتگی دردناک در ناحیه لگن و ساق پا پس از انجام فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی و بالا رفتن از پله

احساس ضعف و بی حسی در پاها

احساس سردی در پاها

وجود زخم در انگشت پا یا قسمت ساق که به راحتی درمان نمی‌شود

تغییر رنگ در پاها

ریزش مو در قسمت پا

رشد کند ناخن‌های انگشت پا

براق شدن پوست در ناحیه پا

به علاوه در صورتی که این بیماری پیشرفت کند فرد در مواقع استراحت و هنگام خواب نیز درد را احساس می‌کند. همچنین ممکن است میزان درد به اندازه‌ای باشد که فرد را از خواب بیدار کند. متخصصان به افراد توصیه می‌کنند در صورتیکه با درد، بی‌حسی و علائم دیگر در پاها مواجه هستند این موضوع را جدی گرفته و آن را بخشی از فرایند افزایش سن تلقی نکنند.

عوامل موثر در این بیماری

بیماری سرخرگ محیطی اغلب از تصلب شرایین ناشی می‌شود. بر اثر این عارضه پلاک‌های چربی در جداره عروق تشکیل شده و جریان خون را کاهش می‌دهد. اگرچه بحث‌های مطرح در مورد بیماری تصلب شرایین اغلب روی قلب متمرکز است اما این بیماری می‌تواند عروق سراسر بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین التهاب عروق خونی، آسیب دیدگی اندام یا قرار گرفتن در معرض اشعه که کمتر مورد تایید است، می‌تواند در بروز بیماری سرخرگ محیطی نقش داشته باشد.

استعمال سیگار، دیابت، چاقی، فشار خون و کلسترول بالا، افزایش سن و سابقه خانوادگی نیز می‌توانند از فاکتورهای موثر در بروز این بیماری باشند.

یافته‌های متناقض درباره تاثیر حمام آب گرم بر این بیماری عروقی

اخیرا در یک مطالعه جدید گروهی از متخصصان علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا حمام آب گرم و انجام حرکات ورزشی سبک می‌تواند در بهبود علائم بیماری سرخرگ محیطی نقش داشته باشد، آزمایشاتی را انجام داده‌اند که نتایج آن همچنان با تردیدهایی روبروست.

بنابر مطلبی که در نشریه تخصصی هلث‌دی نیوز به چاپ رسیده، متخصصان نیوزیلندی در آزمایشاتی به بررسی تاثیر حمام آب گرم به همراه انجام حرکات ورزشی سبک در درمان بیماری سرخرگ محیطی پرداختند. تاکنون این اثرگذاری از سوی متخصصان این بیماری مورد تایید قرار نگرفته‌ است.

متخصصان به افراد توصیه می‌کنند در صورتیکه با درد، بی‌حسی و علائم دیگر در پاها مواجه هستند این موضوع را جدی گرفته و آن را بخشی از فرایند افزایش سن تلقی نکنند

به طور کلی انجام مرتب حرکات ورزشی از درمان‌های کلیدی برای بیماری سرخرگ محیطی است. همچنین تاکید می‌شود در صورتیکه فرد مصرف دخانیات دارد برای بهبود بیماری لازم است آن را ترک کند. همچنین به این بیماران درمان‌های مخصوص کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت توصیه می‌شود.

اما در این تحقیق که روی تاثیر همزمان حمام آب گرم و ورزش سبک برای کنترل علائم این عارضه انجام شده هنوز نتایج قطعی حاصل نشده است.

در این مطالعه جدید محققان، فشارخون و مسافت پیاده‌روی را در دو گروه ۱۱ نفره که به بیماری سرخرگ محیطی مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. از یک گروه از شرکت کنندگان درخواست شد یک یا دو بار در هفته مدت ۹۰ دقیقه پیاده‌روی کرده و حرکات ورزشی مقاومتی انجام ‌دهند. همچنین از شرکت‌کنندگان گروه دوم درخواست شد از حمام آب گرم استفاده کرده و سه تا پنج بار در هفته برای مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های سبک بدون وسیله انجام دهند.

متخصصان نیوزلندی در ادامه بررسی‌های خود دریافتند که تفاوت آشکاری بین تاثیر حرارت درمانی و انجام مرتب حرکات ورزشی وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، اگرچه برخی محققان معتقدند گرمادرمانی به احتمال زیاد گردش خون را در اطراف عروق خونی گرفته و مسدود شده در پاها افزایش می‌دهد اما متخصصانِ این بیماری که یافته‌های بدست آمده را مورد بازبینی قرار دادند، اظهار داشتند که هنوز نمی‌توان به طور قطع به بیماران در مورد جایگزین کردن حرکات ورزشی طولانی‌تر با حمام آب گرم با ورزش سبک برای بهبود علائم بیماری سرخرگ محیطی توصیه‌ کرد.

همچنین برخی پزشکان معتقدند که مطالعات فوق محدود بوده و برای دستیابی به نتایج بهتر باید در سطح گسترده‌تری انجام گیرد.

کد خبر 444089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha