همشهری آنلاین: یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت سه ماهواره راداری کانادایی را در مدار زمین قرار داد.

Falcon 9

به گزارش اسپیس‌نیوز این سه ماهواره‌ رادار آرایه ترکیبی (SAR) شروع یک ماموریت ۹۰۰ میلیون دلاری برای بررسی مناطق قطبی، مسیرهای کشتیرانی و بیشه‌ها و زمین‌های کشاورزی برای دولت کانادا است. این سه ماهواره همسان رصدکننده زمین بوسیله سازمان فضایی کانادا کنترل می‌شوند و یکی از گران‌قیمت‌ترین ماموریت‌ها در برنامه‌های فضایی این کشور است.

موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه وندربیلت نیروی هوایی آمریکا در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و از میان مه غلیط ساحلی صعود کرد.

مرحله اول موشک فالکون ۹ هشت دقیقه پس از پرتاب دوباره به زمین بازگشت و در سکوی در مجاورت محل پرتاب فرود آمد. این دومین پرتاب این بخش موشک بود که قبلا یک بار در ماه مارس برای پرتاب ازمایشی سفینه فضایی بدون سرنشین دراگون به کار رفته بود.

فیلم| پرتاب دراگون

حدود یک ساعت پس از پرتاب، بخش بالایی یا مرحله دوم سه ماهواره‌اش را در مدت هفت و دقیقه و نیم آزاد کرد تا در مدار قرار گیرند. هر کدام از این ماهواره‌ها ۱۴۳۰ کیلوگرم وزن دارند و در یک مدار همزمان با خورشید با فواصل مساوی در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند. رادارهای باند C این ماهواره‌ها می‌توانند تصاویر SAR با وضوح در حد ۳ متر تولید کنند.

استفاده از سه ماهواره به جای یک ماهواره به قصد افزایش زمان بازدید (revisit time) بوده است. این سیستم می‌تواند ۹۰ درصد سطح زمین را در هر ۲۴ ساعت ببیند و به خصوص مناطق قطبی را پوشش می‌دهد. این ماهواره دارای حسگرهای «سیستم شناسایی خودکار» (AIS) برای شناسایی و ردیابی کشتی‌ها هستند.

فیلم مراحل پرتاب موشک فالکون ۹ را نشان می‌دهد.

اسپیس ایکس فالکون ۹ را با سه ماهواره به آسمان پرتاب کرد

کد خبر 443960

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha