در شرایطی که ظرف یکسال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانکها فروخته شده، وزارت اقتصاد اعلام کرده امسال فروش ۴۰ هزار میلیارد تومان از این نوع اموال را در دستور کار قرار داده.

بانك

برآوردهای این وزارتخانه نشان می‌دهد رقم کل اموال مازاد بانک‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به گزارش همشهری، زمستان سال ۱۳۹۳ مجلس همه بانک ها و موسسات اعتباری را موظف کرد در مدت ۳ سال اموال منقول و غیرمنقول مازاد و سهام تحت تملک خود را در بنگاه هایی که فعالیت غیربانکی دارند، واگذار کنند اما بانک ها در اجرای آن تعلل کردند.

خرداد سال ۹۴ بود که با تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس  همه بانک ها و موسسات اعتباری ملزم شدند سالانه دست‌کم ۳۳ درصد اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت های تابعه آنها درآمده و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی محسوب می شود، واگذار کنند. بر اساس قانون،  اگر واگذاری های اموال مازاد بانک ها انجام نشود، علاوه بر جریمه مالیاتی با نرخ ۲۸ درصد، با مدیرعامل بانک و هیات مدیره مورد برخورد انتظامی و قانونی می شود.

بر اساس گزارش عملکرد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد املاک و اموال غیرمنقول بانک‌ها در سال ۹۵ نشان داد میزان دارایی بانک‌ها از محل این املاک و اموال به ۲۵۸ هزار میلیارد ریال رسیده و عملکرد فروش اموال مازاد بانکها در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶  نشان می‌دهد ۱۱۲ هزار از این اموال مازاد فروخته شده است البته اردیبهشت ۹۷ اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در صحن علنی مجلس اعلام کرد اطلاعات ارائه شده به دلیل خوداظهاری بانک‌ها درست نیست و بانک مرکزی مصمم است تا اطلاعات و آمار اعلام شده را راستی آزمایی کند.

به گفته محمد قاسمی، قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد میزان کل اموال مازاد بانک ها به صورت رسمی اطلاعاتی در اختیار بانک مرکزی وجود ندارد. او افزود: شرایط حاکم در اقتصاد ایران و بازار مسکن موجب شده امکان واگذاری وجود نداشته باشد؛ بخشی از ماشین‌آلات و اموال کارخانه ها برای تسویه‌بدهی‌های افراد به بانک ها واگذار شده که در عمل خریداری برای آنها وجود ندارد.

معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها می‌گوید: دولت برای تسویه دیون خود به بانک ها، برخی شرکت ها را به بانک ها واگذار کرده، این شرکت ها کم بازده هستند و کسی آنها را نمی‌خرد. قاسمی تاکید می‌کند: گاهی اوقات بانک ها برای اجرای این حکم، اموال خود را به یکدیگر می‌فروشند که این واگذاری نامیده نمی شود؛ در مواردی نیز به صورت غیرنقدی تنها اموال تغییر می‌کند.

  • ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد

معاون امور بانک و بیمه وزیر اقتصاد از فروش ۴۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانکها تا پایان امسال خبر داد و گفت: در یکسال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانکها فروخته شده است. عباس معمارنژاد توضیح داد: بانک های دولتی و خصوصی شده‌ای که هنوز تحت نظارت وزارت اقتصاد هستند بر اساس برآوردهای صورت گرفته بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد در اختیار دارند.

معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا رقم اموال مازاد بانک ها به طور دقیق اعلام نمی شود؟ ‌ گفت: برخی بانک ها ارزیابی های جدیدی از اموال خود ندارند یا قیمت سهام شرکت ها روز به روز در حال تغییر است؛ بنابراین به دلیل وجود نوسان در ارزش و قیمت دارایی ها نمی توان ارقام دقیقی را اعلام کرد.

کد خبر 443793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha