چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

کاظم گلخنی- خبرنگار: پرورش میگو به عنوان یک صنعت پرسود و درآمدزا اگرچه توانسته جای خود را در اقتصاد بسیاری از کشورها باز کند و صادرات آن به عنوان کالای غیرنفتی برای کشور ارزآوری به هماراه داشته باشد، به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران این حوزه برای افزایش آمار مزارع پرورش میگو به مسائل زیست‌محیطی پیرامون آن کمتر توجه می‌کنند.

مزارع میگو

یکی از این موارد، مزارع پرورش میگو در مناطق ساحلی قشم است. توسعه مزارع پرورش میگو در روستای کانی، باعث بروز نارضایتی‌ اهالی ساکن در این مناطق شده است. روستای کانی از توابع بخش شهاب در غرب جزیره قشم است که با ۳۵۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۲ کیلومتری بزرگ‌ترین غار نمکی جهان قرار دارد و چند سالی است در زمینه جذب گردشگر فعالیت‌های جالب توجهی را انجام داده است.  

  • صدور بی‌ضابطه مجوز

  «رسول شیخ‌زاده»، یکی از اهالی روستای کانی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: صدور بی‌ضابطه مجوز احداث مزارع پرورش میگو، خسارات فراوانی به روستا و اهالی آن وارد کرده است.  شیخ‌زاده ادامه داد: با شروع فعالیت این مزارع و افزایش تعداد آن، بخشی از قبرستان قدیمی موغاکو و آب‌انبار تاریخی یادگار امام تخریب شده است. وی افزود: با احداث مزارع پرورش میگو، روند تخریب سد ملاتی آب شیرین روستا نیز آغاز شده است. اتفاق بدتر، تخریب زیستگاه پرندگان این منطقه است که به‌طور حتم گسترش این مزارع و نشر آلودگی خسارت‌هایی را به آن وارد می‌کند.  شیخ‌زاده با اشاره به آثار منفی رشد بی‌رویه مزارع پرورش میگو در حوزه گردشگری بیان کرد: با توسعه این مزارع راه‌های ورود گردشگران به ساحل روستا نیز بسته شده است.  

  • روستای پاک گردشگری

دهیار روستای کانی نیز ضمن تأیید مشکلات ناشی از احداث مزارع پرورش میگو بیان کرد: توسعه مزارع میگو باعث نارضایتی عموم مردم ساکن در این مناطق شده است. بیشتر مردم روستا دامدار هستند. در چنین وضعیتی امکان چرای دام برای اهالی سخت شده است.   «منصور احمدی» افزود: روستای کانی در سال ۹۶ به عنوان روستای پاک گردشگری معرفی شد. اگر روند توسعه مزارع میگو ادامه داشته باشد بدون شک آثار منفی خود را نشان خواهد داد.  وی ادامه داد: این روستا به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری از جمله بزرگ‌ترین غار نمکی، همیشه با استقبال گردشگران مواجه بوده اما این روزها با احداث مزارع پرورش میگو در ساحل روستا گردشگران قادر به تردد نیستند.

احمدی تصریح کرد: وقتی گردشگر قادر به تردد در این روستا نیست، یعنی معیشت اهالی روستا در خطر است.  از سرپرست اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی منطقه آزاد قشم در این‌باره پرس‌وجو کردیم. «فاطمه شهرکی» پس از اظهار بی‌اطلاعی گفت: اطلاعی از قضیه ندارم و تا به روستا سفر نکنم نمی‌توانم درباره آن نظری بدهم. به محض بازدید از منطقه نظر خود را اعلام می‌کنم.

کد خبر 443588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha