یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

بازارها در حال واکنش نشان‌دادن به اخبار سیاسی هستند. شاخص کل بورس تهران دیروز رکورد جدیدی در تاریخش ثبت کرد و در مقابل قیمت دلار با رسیدن به سطح ۱۲هزارو ۸۰۰تومان، به سطوح اول سال رسید که پایین‌ترین سطح در سال‌جاری است.

دلار

به گزارش همشهری، همزمان با وقوع تحولات سیاسی جدید، معادلات در بازارها هم دستخوش تغییر شد. از یک‌سو قیمت دلار ظرف چند روز گذشته به شکل مطلوبی کاهش یافته و از سوی دیگر معاملات بورس با رونق دوباره مواجه شده است. این واکنش‌ها در بازار ارز و بورس از زمانی آغاز شده ‌که روزنه‌های امید برای حل تنش‌های سیاسی قوت گرفته است. قرار است امروز هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان وارد تهران شود و پس از او روز چهارشنبه شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که گفته می‌شود نقش میانجی را خواهد داشت، به تهران سفر خواهد کرد.

این تحولات پس از تنش‌های آشکار میان تهران و واشنگتن روی بازارها اثر مثبتی گذاشته و ظرف روزهای گذشته منجر به کاهش التهاب بازار ارز و همینطور رشد معاملات بورس شده است. در این میان به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی هم در نتیجه افزایش جریان ورود ارز به کشور بر حجم عرضه دلار به بازار افزوده و این موضوع نیز از دیگر دلایل نزول قیمت دلار در چند روز گذشته بوده است. بر همین اساس دیروز قیمت هر دلار آمریکا به سطوح ابتدای سال بازگشت و تا لحظه تنظیم این گزارش تا محدوده ۱۲هزارو ۸۰۰تومان کاهش یافت. هنوز مشخص نیست روند نزولی دلار تا کجا ادامه خواهد یافت اما نزول‌های چند روز گذشته این امیدواری را ایجاد کرد که قیمت هر دلار آمریکا ظرف روزهای آینده تا سطوح پایین‌تری هم کاهش یابد.

  • رشد بورس

دیروز همچنین با وجود نزول قیمت دلار که اثر مستقیمی بر بازار سهام دارد، شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد و به بالاترین نقطه تاریخی‌اش رسید. این در حالی است که انتظار می‌رود با نزول قیمت دلار، شاخص‌های بورس هم با افت مواجه شوند اما به‌نظر می‌رسد وزن عوامل سیاسی این روزها بر بورس پررنگ‌تر از سایر مولفه‌هاست. بر همین اساس دیروز شاخص کل بورس تهران به بالاترین نقطه تاریخی‌اش رسید و با ۳هزار واحد رشد از مرز ۲۲۹هزارو ۸۰۸واحد عبور کرد.

دیروز همچنین شاخص فرابورس هم یک درصد رشد کرد و به مرز ۳هزار واحد نزدیک شد.

در دادوستدهای روز گذشته نزدیک به ۲۳۰۰میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس دادوستد شد و ارزش کل شرکت‌های حاضر در بازار سهام هم برای نخستین‌بار به ۱۰۳۷هزارمیلیارد تومان معادل ۸۰میلیارد دلار رسید.

کد خبر 443337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha