یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

کسانی که بدهی‌شان به بانک‌ها کمتر از ۱۰۰میلیون تومان است، بهتر است از فکر بخشش سود وام دریافتی دست بردارند و بدانند که قانون درباره بخشش سود وام‌ به‌گونه‌ای است که شامل همه مردم نمی‌شود.

سيل

ماجرای بخشش سود و جریمه دیرکرد تسهیلات زیر ۱۰۰میلیون تومان از سال‌۹۵ کلید خورد و هنوز برخی امیدوارند که سود وام آنها بخشیده شود. بانک مرکزی براساس قانون مصوب مجلس در بخشنامه‌ای اعلام کرده که اولویت نخست بخشش سود وام‌هایی یارانه‌ای دولتی است که بابت حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی پرداخت شده است. اولویت دیگر به بخشش سود مطالبات بانک‌ها از آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه مربوط می‌شود که وام آنها براساس تصمیم دولت استمهال شده باشد.

بخش عمده بخشش سود وام‌های کمتر از ۱۰۰میلیون تومان مربوط به بانک کشاورزی خواهد شد و پرورش‌دهندگان موز گلخانه‌ای،  پرورش‌دهندگان میگو،  شهرک‌های گلخانه‌ای،  طرح‌های آب و خاک،  اراضی و طرح‌های پرورش ماهیان گرم‌آبی استان‌های شمالی (که فاقد توجیه اقتصادی اولیه بوده و یارانه مربوطه تاکنون از سوی دولت پرداخت نشده) » نیز می‌توانند از مزایای بخشش سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کنند.

همچنین قرار است تسهیلات‌گیرندگان زیر یک میلیارد ریال که محکومیت آنها به‌دلیل عدم‌بازپرداخت اقساط قطعی شده و زندانی شده‌اند هم بخشیده شود. از دیگر افرادی که می‌توانند امیدوار به بهره‌مندی از این مزیت قانونی باشند، می‌توان به بدهکاران آسیب‌دیده از زلزله شهرستان بم،  گیرندگان وام از طریق اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری، پرونده‌هایی که از سوی بانک‌ها بر آنها اقدام حقوقی صورت گرفته و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بدهی بابت مانده اصل تسهیلات دارند،  اشاره کرد.

خبر دیگر اینکه شورای فقهی بانک مرکزی، دستورالعمل پیشنهادی شورای‌عالی بانکداری اسلامی بانک کشاورزی برای امهال مطالبات غیرجاری در مؤسسات اعتباری را تصویب کرد. به گزارش ایبنا،  این شیوه‌نامه پس از تصویب هیأت مدیره بانک کشاورزی، با امضای روح‌الله خدارحمی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این بانک برای رئیس‌کل بانک مرکزی ارسال و پس از ارجاع موضوع به شورای فقهی بانک مرکزی، در نهایت با الهام از بخشنامه بانک کشاورزی،  «دستورالعمل اجرایی امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» در اسفندماه ۱۳۹۷ تصویب شد.

کد خبر 443336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha