یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
۰ نفر

فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار: گرانی اکثر کالاها و مواد غذایی از سال گذشته آغاز شد و در اواخر سال ۹۷ به اوج خود رسید.

توزیع شکر برای کنترل بازار

این موج دامن بسیاری از اقلام اساسی مورد نیاز مردم را گرفت و برخی از کالاها نیز کمیاب شد. گوشت، برنج و ماکارونی و در نهایت قند و شکر با افزایش قیمت چند برابری مواجه شدند، به گونه‌ای که قیمت هر کیلو شکر که زمانی در بازار حدود ۳ هزار تومان بود به هر کیلوگرم ۸ تا ۹ هزار تومان رسید. افزایش تقاضای مردم برای خرید شکر و احتکار خانگی آن باعث شد این محصول برای مدتی در بازار کمیاب و گرانی آن تشدید شود. برخی مغازه‌ها یا واقعاً شکر نداشتند یا از عرضه این محصول خودداری می‌کردند.

دولت برای تنظیم بازار شکر وارد کار شد و با عرضه شکر با نرخ مصوب حدود ۳ هزار تومان تلاش کرد به تعدیل قیمت کمک کند اما شکر هنوز هم در بازار گران است. آن هم برای مردمی مانند مردم کرمانشاه که از متوسط درآمدی کمتری نسبت به سایر استان‌های کشور برخوردار هستند. «فرهاد تفضلی» یکی از سوپرمارکت‌داران کرمانشاه است و با اشاره به گرانی این محصول می‌گوید: شکر بین سبد غذایی مردم کرمانشاه جای زیادی دارد و اکثر خانوارها ماهانه ۴، ۵ کیلو شکر خصوصا برای چای صبحانه مصرف می‌کنند.  

وی ادامه می‌دهد: قیمت این محصول ناگهان در بازار سه‌برابر شد و با همین قیمت زیاد هم به دست مغازه‌دار می‌رسد. تفضلی با بیان این‌که با افزایش قیمت یک کالا هجوم مردم برای خرید آن هم بیشتر می‌شود، اضافه می‌کند: در روزهای گرانی شکر آن‌قدر با افزایش تقاضا از سوی مرشدم مواجه بودیم که گاهی هیچ شکری در مغازه نمی‌ماند. این مغازه‌دار کرمانشاهی با اشاره به این‌که گرانی شکر هنوز هم در بازار ادامه دارد، یادآوری می‌کند: قیمت شکر اکنون بین کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان است اما همین قیمت هم برای مردم بالاست.

  • شکر همچنان گران است 

«مریم شفیعی» یکی از شهروندان کرمانشاهی نیز درباره گرانی شکر در بازار می‌گوید: با عرضه چند مرحله‌ای شکر دولتی در بازار قیمت این محصول مقداری پایین آمده، اما هنوز هم شکر برای وضعیت درآمدی مردم ‌گران است.  وی ادامه می‌دهد: شرکت دولتی نیز بسیار کمیاب است و به دست هر کسی نمی‌رسد و بسیاری از عوامل توزیع‌کننده آن را برای نزدیکان و آشنایان خود قرار می‌دهند.  به گفته این شهروند، بسیاری از مردم بعد از مدتی که در صفحه دریافت شکر دولتی ایستادند، چیزی نصیبشان نشد و با دست خالی برگشتند.

شفیعی با بیان این‌که برخی از مغازه‌داران شکر هم دارند اما از عرضه آن خودداری می‌کنند تا وقتی که گران‌تر شد و آن را به فروش برسانند، اضافه می‌کند: زمانی شکر آن‌قدر در بازار زیاد بود که مردم از نگرانی بابت خرید آن نداشتند اما اکنون به یک محصول کمیاب تبدیل شده است. وی با ابراز نگرانی از احتمال افزایش مجدد قیمت شکر در بازار یادآوری می‌کند: فصل تابستان درخواست مردم برای خرید شکر با هدف درست کردن انواع مربا بیشتر می‌شود و ممکن است دوباره با گرانی بیشتر این کالا مواجه باشیم و لازم است مسئولان فکری بکنند تا فشار بیشتری به مردم وارد نشود.

  • اقداماتی برای تنظیم بازار شکر 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت‌ کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که برای تنظیم بازار شکر در استان انجام شده از توزیع حدود ۵ هزار تن شکر در بازار استان خبر داد. «محسن دارابی» با بیان این‌که تاکنون چندین مرحله شکر با تعرفه مصوب دولتی در استان توزیع شده یادآوری می‌کند اکنون نیز ۵ هزار تن سهمیه برای استان داریم که ۲ هزار تن برای مصرف خانوارها و ۳ هزار تن برای واحدهای صنفی و صنعتی است.  

وی ادامه می‌دهد: قرار است از ظرفیت ۲ کارخانه قند استان از جمله کارخانه قند بیستون و اسلام‌آباد غرب نیز برای تأمین و توزیع شکر استفاده شود. به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه، هم‌اکنون هیچ کمبودی در کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله شکر در استان کرمانشاه وجود ندارد. مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه از اجرای طرح ساماندهی شکر در این استان خبرمی‌دهد.

«داریوش جودکی» با بیان این‌که حواله‌هایی برای عرضه شکر بین مردم و واحدهای صنفی در نظر گرفته شده، ادامه می‌دهد: قرار است این شکر با قیمت حدود ۳۰۰۰ تومان در بازار عرضه شود.  وی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار استان بر شیوه توزیع و عرضه شکر نظارت خواهد داشت، یادآوری می‌کند: امیدواریم با اجرای این طرح قیمت این محصول در بازار تعدیل شود.

  • توزیع شکر ۳۵۰۰ تومانی در فروشگاه‌های کرمانشاه    

معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با بیان این‌که اکنون هر کیلوگرم شکر ۳۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های شهر توزیع می‌شود، گفت: مردم نگران نباشند و شکر به میزان لازم در انبارهای استان ذخیره شده است. به گزارش روابط عمومی سازمان صمت کرمانشاه «احسان باقرخانی» اعلام کرد: به همت این سازمان و با همکاری اتحادیه صنف خواربارفروشان مقادیر زیادی شکر در فروشگاه‌های استان کرمانشاه در حال عرضه است.

وی اظهار کرد: با وجود تعطیلات نیمه خرداد و عید سعید فطر، همچنان توزیع شکر در سطح فروشگاه‌های خرده‌فروشی از قرار هر کیلو ۳۵۰۰ تومان ادامه دارد. معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت کرمانشاه در ادامه تأکید کرد: در این مرحله به ازای هر نفر، ۵ کیلوگرم شکر تحویل داده می‌شود. باقرخانی در ادامه یادآور شد: در این مرحله از توزیع، مشخصات خریداران شکر، ثبت سامانه نخواهد شد، بنابراین محدودیتی برای توزیع این کالا در استان نداریم. وی در ادامه افزود: همشهریان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی محل سکونت خود برای تهیه شکر اقدام کنند.

کد خبر 443283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha