اصولگرایان برای انتخابات اسفندماه مجلس تکلیف‌شان مشخص نیست.

parliament

در غیاب یک رقیب قدرتمند، آنها هم نتوانسته‌اند به یک سازوکار مشخص تصمیم‌گیری دست پیدا کنند. جلساتی از سال قبل برگزار می‌کنند ولی تعداد اعضا و اسامی‌شان مشخص نیست. حداقل ۳تغییر اساسی در مرامنامه ساختاری و اعتقادی‌شان نیز رخ داده است. دیگر نه آنچنان که سابق می‌گفتند بر مدار هدایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عمل می‌کنند و نه اصراری به ارائه سهم مشخص احزاب و گروه‌های سیاسی در شورای راهبری خودشان دارند. تعداد اعضایشان هم مشخص نیست؛ هر گروهی که صدای بلندتر و انتقاد سنگین‌تری داشته باشد، سهم خود را به‌دست خواهد آورد و نفراتش را اضافه می‌کند.

آرمان انتخاباتی اصولگرایان نخستین تغییر اساسی طی انتخابات‌های گذشته را تجربه کرده است. تصمیم‌گیری آنان از شیخ‌مداری خارج شده است و فوت و فرتوتی دبیرکل‌های جامعتین در این مسیر بی‌تأثیر نبوده است؛ دعوت محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس سال۹۴آخرین سکانس از رهبری معنوی این تشکل روحانی برای وحدت اصولگرایان بود. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری اخیرا با صراحت به ایسنا اعلام کرده «جامعه روحانیت در حال تجدید ساختار است اما قصد ندارد مثل سابق میدان‌دار باشد. جامعه روحانیت بیشتر امید دارد خود اصولگرایان با هم وحدت کنند و سازوکارش را فراهم سازند. »

تغییر اساسی دوم را ۲لبه قیچی جمنایی‌ها و پایداری‌ها در کنار جبهه پیشرفت و عدالت رقم زده‌اند. انتقاد مشترک‌شان پدرخواندگی برخی عناصر قدیمی و سنتی در اصولگرایان بوده است و می‌خواهند بازیگران جدید سیاسی خودشان را زیر پرچم اصولگرایی به میدان رقابت بفرستند. در این مسیر هیأت مدیره تصمیم‌گیری اصولگرایان به‌ناچار برای حفظ وحدت خود پیوسته اعضایش را افزایش داده است.

از گروه ۶+۵انتخابات مجلس هفتم و ۸+۷مجلس هشتم به جبهه پایداری مجلس نهم و شورای ۲۲نفره ائتلاف بزرگ اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم رسید. قرار بود سهم همه منتقدان حفظ شود تا صدای افتراق و تشتت اصولگرایی را زیر پوشش خود بگیرد. نیروهای سیاسی بازمانده از دولت محمود احمدی‌نژاد بیشترین سهم را در این مسیر به‌دست آوردند و در مجلس‌های نهم و دهم توانستند برخی کرسی‌ها را به‌دست آورند.

با این حال جبهه پیشرفت و عدالت شامل برخی چهره‌های جوان‌تر جریان منتسب به محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران سهم‌شان را به‌دست نیاورده‌اند. نفرات‌شان این روزها در شورای راهبردی اصولگرایان شرکت می‌کنند تا شاید در انتخابات دوم اسفندماه امسال سهم بیشتری در فهرست انتخاباتی به‌دست بیاورند. آنها از شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در مجلس هفتم به جبهه متحد اصولگرایان در مجلس هشتم و نهم رسیدند و در مجلس دهم با تغییر نام، فهرست ائتلاف بزرگ اصولگرایان را مقابل فهرست امید اصلاح‌طلبان قرار دادند.

اصولگرایان اصراری به آشکار شدن هیأت مدیره تصمیم‌گیری خودشان ندارند. آبان سال گذشته محمد حسینی، وزیر فرهنگ دولت احمدی‎نژاد و از اعضای جمنا به ایرنا گفته بود که در جلسات با ابراهیم رئیسی فقط بعضی از اعضای هیأت‌رئیسه جمنا مانند غلامعلی حدادعادل نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان رئیس شورای مرکزی جمنا، محمدباقر ذوالقدر معاون سابق امنیتی وزارت کشور و تعداد دیگری حضور دارند. محمدرضا میرتاج‌الدینی نیز در گفت‎وگویی با خبرآنلاین این خبر را تأیید کرده و گفته بود غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز در این جلسات حضور دارند. کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا نیز حضور محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر، سعید جلیلی، حدادعادل و علیرضا زاکانی را در این جلسات تأیید کرده بود. ابراهیم رئیسی اگرچه با ریاست قوه قضاییه از جلسات شورای راهبردی اصولگرایان انصراف داد اما این جلسات همچنان گاه و بیگاه با حضور برخی اعضا تشکیل می‌شوند.

کد خبر 443160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha