شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
۰ نفر

سولماز پورنعمت- نمین – خبرنگار: روستای خلیفه‌لو، برخلاف روستاهای دیگر استان اردبیل که کشاورزی آنها از رونق افتاده، با ترویج آبیاری قطره‌ای، رونق خوبی دارد و در کنار دامداری، اشتغال در حوزه کشاورزی مورد تاکید اهالی است.

رو ستای خلیفه‌لو در انتظار آب شرب

البته مردم این منطقه با مشکلاتی مثل نبود آب شرب مواجهند که به گفته خودشان اگر این مشکلات حل شوند، با آرامش و رضایت بیشتر در این روستا زندگی می‌کنند.

  • قطعی آب شرب روستا 

جوان اهل روستای خلیفه‌لو می‌گوید: ۲ واحد مرغداری و پرورش شترمرغ در روستا وجود دارد که بعد از ساخت فعال نشده و بی‌استفاده رها و به محلی برای تجمع افراد خلافکار و معتاد تبدیل شده‌اند. البته این افراد ساکن روستا نیستند و از اطراف می‌آیند.   «یونس جانباز» به قطعی آب آشامیدنی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در فصل کار در طول روز آب شرب نداریم و مردم در مضیقه هستند. مردم که از سر کار برمی‌گردند، به دلیل نبود آب، امکان استحمام ندارند.  وی با بیان این‌که به دلیل نبود آب در ماه رمضان با مشکل مواجه بودیم، ادامه می‌دهد: در روستای خلیفه‌لو قطعی برق نیز باعث ایجاد دردسرهایی می‌شود چون ترانس و تاسیسات برق برای ۷ خانوار راه‌اندازی شده است اما هم‌اکنون روستا بیش از ۱۲۰ خانوار ساکن دارد.

  • درخواست احداث یک چاه آب 

اقتصاد روستای خلیفه‌لو از گذشته بر پایه دامداری و کشاورزی بوده است. نکته جالب توجه این‌که در این روستا باغ وجود ندارد، اما وجود مراتع وسیع امکان دامداری را برای اهالی میسر کرده است. بیش از ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی این روستا به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهزند و آب کشاورزی از چاه ژرف تامین می‌شود. عضو شورای اسلامی روستا می‌گوید: در حال حاضر چاه خلیفه‌لو به تنهایی قادر به تامین آب کشاورزی روستا نیست و درخواست حفر چاه عمیق دیگری را داده‌ایم که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

«حافظ جانباز» می‌افزاید: عده‌ای از اهالی به دلیل خشکسالی و کم شدن آب چاه عمیق روستا امکان کشاورزی ندارند و به همین دلیل در چند سال اخیر بیشتر به دامداری روی آورده‌اند و دامداری در روستا حدود ۴ برابر افزایش یافته است. وی بیان می‌کند: در محدوده روستا یک تعاونی از سوی اهالی راه‌اندازی شده است و چند نفر از جوانان روستا در آن مشغول کار هستند که در فصل کار تعداد بیشتری نیروی کار می‌گیرند. این تعاونی در فصل برداشت سیب‌زمینی به سورت و صادرات این محصول مشغول است و خرید گندم نیز انجام می‌دهد و هم‌اکنون نیز در حال احداث سردخانه است.

  • بودجه کم به دلیل جمعیت کم

دهیار خلیفه‌لو هم در مورد مشکلات این روستا می‌گوید: به دلیل کم‌جمعیت بودن روستا بودجه کمی به آن اختصاص داده می‌شود. با وجود این، در چند سال اخیر ۲ کیلومتر جدول‌کشی انجام و بخشی از معابر نیز آسفالت شده است. «طیب ذی‌شان» می‌افزاید: مردم در مورد آسفالت راه‌های روستا انتظارات زیادی دارند. از مسئولان تقاضا داریم از محل اعتبارات استانی و شهرستانی اعتباری برای آسفالت راه‌های روستایی اختصاص دهند.  وی با بیان این‌که مردم روستا با منابع طبیعی در مورد محدوده زمین‌های کشاورزی مشکل دارند، اظهار می‌کند: راه ارتباطی اردبیل به آبی‌بیگلو از وسط روستا می‌گذرد و مردم در عبور و مرور مشکل دارند. باید پل عابر پیاده در این محل احداث شود چراکه چندین بار خسارت‌های جانی و مالی را در این مکان شاهد بوده‌ایم.

این مسئول ادامه می‌دهد: در نزدیکی روستا کارخانه‌ای در حال احداث است که امیدواریم جوانان روستا در آنجا به کار مشغول شوند، چراکه تحصیلکرده‌های زیادی در مقاطع لیسانس تا دکتری در روستا داریم که بیکار هستند. حدودا ۱۴ کارگاه تولید شن و ماسه هم اطراف روستا وجود دارد که چند مورد از آنها فعال هستند. تعدادی از جوانان روستا در این واحدها مشغول کارند و بقیه بی‌استفاده رها شده‌اند.  

  • پیگیری مشکلات

بخشدار ویلکیج در مورد قطعی آب روستای خلیفه‌لو به همشهری می‌گوید: روستای خلیفه‌لو با مشکل آب مواجه است. در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و در صورت موافقت مسئولان، برای رفع قطعی آب این روستا، چاه عمیق جدید حفر می‌شود.   «نورالدین مرادی» ادامه می‌دهد: در مورد قطعی برق تاکنون گزارشی به ما نرسیده است. در صورتی که مردم پیگیر باشند، به اداره مربوط ابلاغ و پیگیری خواهیم کرد.

وی در مورد پل عابر پیاده اظهار می‌کند: چندتا از روستاهای ویلکیج شرایط روستای خلیفه‌لو را دارند که برای حل مشکل آنها باید، قبل از تصمیم‌گیری و اقدام، مطالعه و کار کارشناسی انجام شود.  وی در مورد آسفالت روستاهای کم‌جمعیت هم بیان می‌کند: آسفالت معابر چند روستا را در دست اقدام داریم. در حال پیگیری آسفالت مسیرهای اصلی روستاها هستیم اما کمی زمان بر خواهد بود.  

  • تاریخ و جغرافیای روستا

خلیفه‌لو از روستاهای شهرستان نمین و بخش ویلکیج است که در مسیر اردبیل به آبی‌بیگلو قرار دارد. این روستا از شمال به روستای جابلو، از شمال شرق به لقمان‌آباد، از جنوب غربی به روستای قره‌تپه و از غرب به روستای آرخازلو منتهی می‌شود. به گفته عده‌ای از اهالی، این روستا قشلاق خلیفه‌ای بوده و به نام خلیفه قشلاقی خوانده می‌شده است. تپه خلیفه‌لو در روستای خلیفه‌لو واقع است و قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد. این روستا در گذشته ۲ دهنه چشمه به نام‌های امن بلاغی و کور بلاغ داشته است که اکنون خشک شده‌اند. خلیفه‌لو آب و هوای سرد و خشک و سطحی کاملا هموار دارد و بدون کوه و رودخانه است.

کد خبر 443141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha