همشهری آنلاین: ثامر الغضبان وزیر نفت عراق گفت: سیاست‌های ما همسو با تامین منافع ملت عراق است.

ثامر الغضبان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه روسیا الیوم؛ ثامر الغضبان معاون نخست وزیر و وزیر نفت عراق در مصاحبه اختصاصی با این شبکه تلویزیونی در حاشیه کنفرانس بین المللی سن پترزبورگ گفت:  یک عبارت مشهوری هست که گفته می شود «نفت سیاست است و سیاست نفت» این انعکاس نقش نفت در زندگی انسان را نشان می دهد؛ زیرا نفت و گاز و انرژی، موتور اصلی اقتصاد جهانی است؛ از این رو همواره وقتی از نفت سخن می گوییم از رشد اقتصادی در جهان سخن می گویم.

این مقام عراقی گفت روزانه هشتاد میلیون بشکه نفت در پالایشگاه های جهان تصفیه می شود و بیش از یکصد میلیون بشکه نفت خام در روز مصرف می شود. از این رو نفت یک ثروت و استوانه ای برای اقتصاد است.

وی افزود به طور مثال بیش از یک میلیارد خودرو روزانه در جهان در حرکت است این خودورها اساسا برای حرکت به فرآورده های نفتی و سوخت نیاز دارند. از این رو نفت کالای بسیار مهمی است در آینده و تا سال 2040 پیش بینی می شود جمعیت جهان به میزان دو میلیارد نفر دیگر افزایش یابد و تقاضا هم افزایش خواهد یافت.

وی افزود ما در وزارت نفت عراق و حتی نخست وزیر عراق اصرار داریم که این وزارت نماینده ملت عراق باشد از این رو هیچگونه فشار سیاسی را نمی خواهیم و تحمل نخواهیم کرد و من حتی به کارمندان خود می گویم هر کسی که بخواهد در امور سیاست فعالیت کند باید خارج از وزارت نفت باشد.

وزیر نفت عراق گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران در در زمینه نفت هیچ گونه تاثیری بر روابط ایران و عراق نداشت. ما تولیدات خود را افزایش نخواهیم داد و به کاهش تولید خود در اوپک پایبندیم.

وزیر نفت عراق  در پاسخ به این سوال که «تحریم های آمریکا بر ایران چگونه بر روابط بین بغداد و تهران تاثیر گذاشت؟» گفت: در زمینه نفت هیچگونه تاثیری نداشت ایران کشوری تولید کننده و صادر کننده نفت است. عراق نیز همینطور هم تولید کننده و هم صادر کننده نفت است. هر دوی این کشورها عضو اوپک هستند. ما از بازار نفتی که ایران آن را تامین می کرد و مصرف کنندگان این نفت در جهان که نیاز خود را از نفت ایران تامین می کنند سوء استفاده نمی کنیم و تولیدات خود را افزایش نخواهیم داد.

وی افزود ما بیش از هر کشور دیگری از محاصره و تحریم رنج بردیم. محاصره و تحریم باعث رنج ملت ها می شود. همچنین نمی توان گفت که حتما تحریم ها و محاصره اقتصادی سیاست ها را تغییر خواهد داد بلکه برعکس می تواند قدرت و توانایی کشورهای محاصره شده را نیز افزایش دهد.

کد خبر 443115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha