جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: کردستان به دلیل آب‌وهوای سرد و معتدل از استان‌های مستعد برای پرورش درخت گردو است.

باغ های گردو در اورامان تخت

از این رو اکنون بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های استان به کشت گردو اختصاص داده شده است و سالانه ۲۱ هزار تن گردو در کردستان تولید می‌شود. در این میان پرورش درخت گردو و برداشت این محصول در برخی روستاهای استان-اورامانات و سقز- از صدها سال پیش سابقه داشته و از آن به‌عنوان سوغاتی، منبع درآمد، مکمل غذایی، زینت‌بخش مهمانی‌های شبانه و... استفاده می‌کردند. در سال‌های اخیر و پس از استقبال بالای مردم از گردو، روند پرورش درخت گردو و تولید آن افزایش یافته و به دلیل مرغوبیت گردوی برخی روستاهای شهرستان سقز همچون روستای باشماق و تخت مشتریان متعددی را نه‌تنها از داخل استان، بلکه از شهرهای تهران، تبریز، کرمان و... پیدا کرده است.

  • سرمازدگی؛ مهم‌ترین گرفتاری گردوکاران

یکی از بهره‌برداران گردو در روستای باشماق با بیان این‌که پرورش درخت گردو به دلیل مستعد بودن خاک منطقه مورد توجه و استقبال قرار گرفته می‎گوید: گردوی تولیدی در این منطقه به لحاظ مرغوبیت، طعم و مزه و همچنین طبیعی بودن با گردوی سایر مناطق کشور مانند تویسرکان متفاوت و کیفیت بهتری دارد. «علی مصطفایی» می‎افزاید: یکی از مشکلات اصلی گردو، سرمازدگی درختان و خسارات بالا به کشاورزان است. در این زمینه لازم است متخصصان و کارشناسان، راهکارها و آموزش‌های لازم را برای کاهش یا جلوگیری از سرمازدگی به باغداران و کشاورزان بدهند.  وی در مورد پرداخت خسارات توسط بیمه کشاورزی به باغداران اظهار می‎کند: بیمه کشاورزی به افرادی که باغ‎هایشان را بیمه می‎کنند، پس از تأیید خسارات مبالغی پرداخت می‎کند که با خسارات واقعی و وارده، تفاوت بالایی دارد.

  • لزوم حمایت بیشتر جهاد کشاورزی از باغداران

یکی دیگر از بهره‎برداران منطقه اورامان، روستای سرهویه، معتقد است که گردو یکی از محصولات کشاورزی دارای اهمیت و نیز کم‌زحمت است، لذا جهاد کشاورزی باید برای رونق و گسترش باغ گردو در روستاهای اورامانات، مدرنیزه کردن باغ‌ها و سیستم آبیاری آنها، تسهیلات بانکی و بیمه‌ای مناسب ارائه دهد. «رئوف شریفی» می‎افزاید: بخش بالایی از سود گردوی تولیدی به جیب افراد واسطه می‌رود که اگر نهادهای اداری مانند تعاون روستایی و جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی یا توافقی این محصولات اقدام کنند، درآمد و سود بیشتری عاید تولیدکننده می‌شود.  

  • تهدید گردوهای چینی

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به ورود قاچاق گردوهای نامرغوب و چینی، کانادایی و... به کشور در سال‌های اخیر می‎گوید: این گردوها با رنگ و ظاهری زیبا و با قیمت پایین‎تری عرضه می‎شوند، در حالی که فاقد کیفیت و ارزش غذایی نسبت به گردوی اورامان و سقز هستند. «نادر کریم‌زاده» می‎افزاید: اگر جلو این واردات گرفته نشود، تهدیدی برای بازار گردوی استان و اقتصاد بخش کشاورزی خواهد بود، تا جایی که اکنون عده‎ای این گردوهای بی‌کیفیت را تحت عنوان گردوی کردستان عرضه می‎کنند که این امر به اعتماد مشتریان لطمه می‌زند. در نتیجه ضروری است که جهاد کشاورزی بخش آموزش و حمایت تضمینی خرید را افزایش دهد.

  • بازاریابی برای فروش و عرضه گردوی کردستان 

یک فروشنده گردو هم بازاریابی مناسب توسط تشکل‌های صادراتی و تعاونی‌ها برای تولیدات گردوی استان کردستان را ضروری می‌داند و می‌گوید: گردوی استان، به‌ویژه شهرستان سقز و بخشی از اورامان از باکیفیت‌ترین و خوش‌طعم‌ترین گردوهای کشوری است.  «غریب امینی» خاطرنشان می‎کند: تشکل‌های تخصصی در زمینه بازاریابی گردو می‌توانند به اقتصادی کردن و برندسازی گردوی این ۲ منطقه در استان کمک کنند.  

وی می‎افزاید: اگر این محصول به صورت مناسبی شناسانده شود، با تقاضای بالایی در سال‌های آینده مواجه خواهیم بود و این مساله زمینه را برای گسترش باغ‌های گردو و افزایش اشتغال و تقویت اقتصاد روستایی فراهم می‌کند. این فروشنده ادامه می‎دهد: اطلاع‌رسانی مناسب در رسانه‎های جمعی، برگزاری جشنواره‎های گردو، برگزاری نمایشگاه‎های عرضه گردو در داخل و بیرون استان، بسته‎بندی مناسب گردو برای صادر کردن به استان‌های دیگر و خارج از کشور و... از راهکارهای مناسب برای شناساندن این محصول و افزایش بهره‎وری از آن است.

  • ۷۲۰۰ هکتار باغ گردو 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان دراین‌باره می‎گوید: از ۳۰ هزار هکتار باغ‌های استان اکنون ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آن به پرورش گردو اختصاص دارد که بیشترین سطح زیر کشت به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سنندج، سروآباد و مریوان است. «اردشیر پورحبیبی» اظهار می‎کند: ۱۵ هزار بهره‎بردار در کردستان مشغول فعالیتند و سالانه ۲۱ هزار تن گردو برداشت می‌کنند.  مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وجود نهالستان‌های گردو در استان می‎افزاید: اکنون ۶ نهالستان تولید گردوی پیوندی در ۶ هکتار در کردستان وجود دارد و کردستان موفق‎ترین استان کشور در تولید نهال گردوی پیوندی در سطح تجاری است.

پورحبیبی با اشاره به این‌که در کردستان ۱۵ هزار نهال پیوندی وجود دارد، می‎گوید: از تعداد نهالستان‌های موجود در کردستان ۲ نهالستان به صورت انبوه و بقیه نهالستان‌ها در سطح کمتری تولید دارند. در سال‌های اخیر پیوند گردو به صورت تجاری در کشور آغاز شده و در حال حاضر ۶ نهالستان گردوی پیوندی در کردستان وجود دارد که با اجرای طرح‌های جدید کشاورزی امیدواریم افزایش یابد.  

وی با بیان این‌که اصلاح باغ‌های گردو استان و استفاده از نهال‌های پیوندی از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید باکیفیت این محصول است، می‎افزاید: حرکت از باغداری سنتی و معیشتی به سمت باغداری حرفه‎ای در کردستان بسیار ضروری است؛ زیرا در باغداری، افزایش عملکرد در واحد سطح بسیار بااهمیت است. این مسئول با اشاره به این‌که کاشت بذر جواب نمی‌دهد، ادامه می‎دهد: باید از نهال استفاده کرد و جهاد کشاورزی برای هر نهال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ریال یارانه می‌دهد.  

  • خواص درمانی و غذایی گردو   

یک متخصص طب سنتی و داروهای گیاهی معتقد است: مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و ویتامین، املاح معدنی و همچنین مواد چربی است. مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه‌کننده خون است. برگ‌ها و پوست آن به‌خصوص به خاطر ماده تلخ و تانن آن در مداوای بیماری‌های جلدی و «خنازیر» مفید است.

«برهان حسینی» می‎گوید: گردو در درمان ورم روده و معده، درمان خستگی و ورم، تسکین ورم لثه و لوزه، درمان کم‌خونی، حفاظت از استخوان، جلوگیری از سنگ کیسه صفرا و جذب مواد غذایی مؤثر است. متخصص داروهای گیاهی مصرف گردو را در رشد فیزیکی کودکان نیز مفید می‌داند و توصیه می‎کند: مصرف این ماده غذایی سرشار از انرژی و در تقویت جسمانی و فکری کودکان بسیار مؤثر است، لذا لازم است که خانواده‎ها گردو را در سبد خرید خود قرار دهند.

کد خبر 442959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha