مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

لیلا فخیم- البرز - خبرنگار: اهالی تئاتر البرز عشق و علاقه و استعداد خود را بارها نشان داده و به همگان ثابت کرده‌اند که می‌توانند رتبه‌های برتر این رشته را کسب کنند.

تئاتر شهر کرج

اما در این میان نبود فضای مناسب و درخور هنرمندان جوان و باانگیزه در کنار استادان پیشکسوت این شاخه هنری به یکی از دغدغه‌های اساسی این جامعه هنری تبدیل شده است. عدم امکان دسترسی مناسب و موقعیت مکانی نامطلوب تئاتر شهر کرج از مهم‌ترین گلایه‌های هنرمندان عرصه تئاتر البرز است که رفع آن به همت مسئولان فرهنگی استان نیاز دارد.

  • از دست رفتن ظرفیت‌ها

یکی از هنرمندان البرزی فعال تئاتر می‌گوید: اولین نیاز تئاتر البرز ساخت سالنی مجهز در مرکز شهر است زیرا نشانی سالن تئاتر شهر کرج برای مخاطب ناشناخته است و بسیاری از علاقه‌مندان به این هنر از این‌که در کرج تئاتر به روی صحنه می‌رود بی‌خبرند. «سعید دشتی» ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال سالن نژاد فلاح از نظر مکانی در موقعیت مناسبی قرار دارد و اگر از روز اول برای تئاترشهر کرج در نظر گرفته می‌شد مردم از این موضوع باخبر می‌شدند وتئاتر مخاطبان خود را پیدا می‌کرد؛ اما اکنون بسیاری از هنرمندان تئاتر کرج به دنبال این مشکلات از کار در این شهر دست کشیده‌اند و البرز بسیاری از پتانسیل‌های خود را از دست داده است.

  • ضرورت ساخت سالن‌های جدید

دیگر فعال عرصه تئاتر البرز با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های اهالی تئاتر استان می‌گوید: مسئولان، هنرمندان تئاتر کرج را از لحاظ امکانات و سالن حمایت کنند زیرا ما وقتی به روی صحنه می‌رویم به قدری با مشکلات و کمبودها روبه‌رو می‌شویم که کار برایمان بسیار مشکل می‌شود. از طرفی کارگردانان و بازیگران برای این‌که بتوانند آثار خوبی ارائه دهند، به فکری آزاد و دور از دغدغه‌های کنونی نیاز دارند.

«سمیه قهرمانی» ادامه می‌دهد: تئاتر شهر کرج از نظر موقعیت جغرافیایی در مکان بسیار نامناسبی قرار گرفته که این موضوع درخور تئاتر نیست تا جایی که حتی امکان دعوت از میهمانانمان برای اجرای نمایش‌ها وجود ندارد؛ بنابراین ساخت سالنی جدید و مناسب برای تئاتر کرج ضروری است. وی اضافه می‌کند: تئاتر بدون مخاطب بی‌معناست و معرفی این هنر به جامعه و مخاطب نیازمند ایجاد شرایطی است که بدون وجود مکانی مناسب برای تئاتر شهر امکان‌پذیر نیست.

  • مشکل رفت و آمد به تئاتر شهر 

رئیس تئاتر شهر کرج می‌گوید: بدون شک اگر مجموعه تئاتر شهر کرج از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه دیگری قرار می‌گرفت آثار بهتری داشت. از همان ابتدا که این مکان برای تئاتر شهر کرج در نظر گرفته شد با این موضوع مخالف بودم و معتقدم این منطقه مکان مناسبی برای تئاتر شهر نیست. «محمود سرباز» ادامه می‌دهد: در تمام دنیا مرسوم است نمایش‌ها در ساعات پایانی روز و بعدازظهرها به روی صحنه می‌روند اما منطقه‌ای که تئاتر شهر کرج در آن واقع شده است بسیار خلوت است و از آنجایی که از خدمات حمل‌ونقل عمومی شهری بی‌بهره است دسترسی مناسبی برای شهروندان ندارد.  وی با بیان این‌که در واقع تئاتر شهر کرج در گوشه‌ای از شهر قرار گرفته که ساکنان آن محله چندان گرایشی به دیدن تئاتر ندارند می‌افزاید: این در حالی است که اگر مجموعه تئاتر شهر در منطقه دیگری مانند چهارراه طالقانی یا گوهردشت واقع می‌شد به طور یقین اوضاع به گونه دیگری بود و در هر اجرا با سالن‌های پر از تماشاگر روبه‌رو می‌شدیم.

وی اضافه می‌کند: در شرایط کنونی اغلب شهروندان حتی از وجود تئاتر شهر کرج بی‌خبرند؛ این مشکل هم به ضعف اطلاع‌رسانی ما باز می‌گردد که نتوانستیم به‌خوبی تئاتر شهر را به مخاطبان معرفی کنیم و هم به منطقه نامناسبی که این مجموعه در آن قرار گرفته است. وی می‌گوید: از طرفی وجود سالن تئاتر و کتابخانه در کنار یکدیگر از دیگر نقاط ضعف این مجموعه فرهنگی است زیرا کتابخانه مکانی است که به سکوت نیازمند است و اجرای تئاتر با ایجاد سرو صدا و ازدحام همراه است.

سرباز می‌گوید: این موضوع همواره برای افرادی که در حال مطالعه هستند ایجاد مزاحمت می‌کند. هرچند بارها این موضوع را متذکر شده‌ام اما تاکنون از سوی مسئولان نهاد کتابخانه و مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز راهکاری برای آن در نظر گرفته نشده است. رئیس تئاتر شهر کرج ادامه می‌دهد: با وجود تمام ضعف‌هایی که در مورد تئاتر شهر کرج به آن اشاره کردم معتقدم این مجموعه به‌خوبی از ظرفیت تبدیل شدن به مرکز هنرهای نمایشی کودک برخوردار است. بنابراین در صورتی که مکان مناسبی برای تئاتر شهر کرج اختصاص داده شود بسیاری از مشکلات در این حوزه رفع خواهد شد.

  • نیاز به مکان ویژه برای اجرای نمایش‌های آیینی

پیشکسوت تئاتر البرز و پدر نمایش‌های آیینی با تاکید بر ضرورت وجود سالنی مناسب با نمایش‌های سنتی و آیینی در کرج می‌گوید: امیدوارم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری کرج، مکانی ویژه برای اجرای نمایش‌های سنتی و آیینی راه‌اندازی شود که هم با معماری سنتی سازگاری داشته باشد و هم از نظر وضعیت جغرافیایی در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

«داود فتحعلی‌بیگی» ادامه می‌دهد: موضوع دیگر تخصیص اعتبارات کافی برای کمک به تولید آثار خوب در تئاتر است زیرا وقتی تئاتر به سمت خصوصی‌سازی حرکت می‌کند دیگر به دنبال اندیشه‌های والای انسانی و معنوی نخواهد رفت. وی اضافه می‌کند: در صورت تحقق چنین شرایطی است که می‌توان به آینده تئاتر البرز امیدوار بود زیرا وجود دغدغه‌های متعدد مانعی برای رشد و شکوفایی استعدادهای هنرمندان به شمار می‌رود.

کد خبر 442930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha