همشهری آنلاین: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز پنجشنبه ۱۶ خرداد به سومین نخست‌وزیری در تاریخ این کشور بدل شد که مدت خدمتش از حد ۲۷۲۰ روز گذشته است.

شینزو آبه

به گزارش خبرگزاری کیودو اکنون مدت نخست‌وزیری شینزو آبه با معادل دوران خدمت هیروبونی ایتو، نخستین نخست‌وزیر ژاپن در قرن نوزدهم شده است و در رده سوم پس از ایساکو ساتو با مدت نخست‌وزیری ۲۷۹۸ روز و  تارو کاتسورا با مدت نخست‌وزیری ۲۸۸۶ روز قرار می‌گیرد.

آبه پس از یک سال نخست‌وزیری در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در سال ۲۰۱۲ به قدرت بازگشت و توجه خود را احیای اقتصادی ژاپن با اجرای مجموعه‌ای از سیاست‌ها که بر اساس نام او Abenomics خوانده شد، متمرکز کرد.

در محافل سیاسی ژاپن شایع است که آبه قصد دارد مجلس سفلای قدرتمندتر پارلمان را منحل کند و انتخابات آن را همزمان با انتخابات مجلس علیا در این تابستان برگزار کند.

او خطاب به خبرنگاران گفت:‌ «من با پیش بردن هر سیاستی که قول اجرایش را به مردم ژاپن داده‌ام به تعهدم وفا خواهم کرد.»

مسیر حرکت آبه به سوی رسیدن به طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در ژاپن با وجود انتخابات مجلس علیا و برنامه افزایش مالیات مصرف‌کنندگان از ۸ به ۱۰ درصد در اکتبر آینده چندان هموار نیست.

همچنین با وجود وعده برای حل‌وفصل چالش‌های دیپلماتیک بازمانده از دوران جنگ‌ جهانی دوم، چشم‌اندازی از پیشرفت سریع در مذاکرات صلح با روسیه به چشم نمی‌خورد چرا که مواضع دو کشور بر سر یک مناقشه قلمرویی هنوز از هم بسیار دور است.

در مورد کره شمالی هم، با وجود اینکه آبه با فراخواندن ملاقاتی بدون پیش‌شرط با کیم جونگ اون، رهبر این کشور موضعش را تعدیل کرده است، اما هنوز زمانی برای این دیدار تعیین نشده است. از طرف دیگر این پیشنهاد با انتقاد کره جنوبی هم مواجه شده است.

اما بزرگترین مشکلی که رویاروی آبه قرار دارد، مشکلات اقتصادی  با بروز نشانه‌هایی مبنی بر پایان یافتن دوران گسترش اقتصادی ژاپن است که با انتخاب او در دسامبر ۲۰۱۲ آغاز شد و  جو بی‌اعتمادی فزاینده در میانه جنگ تجاری میان آمریکا و چین است.

شینزو آبه ۲۲ خرداد در تهران است

کد خبر 442901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha