همشهری آنلاین: اینستاگرام، شبکه اجتماعی مبتنی بر انتشار عکس و ویدئو، در حال بررسی پنهان کردن لایک‌ها از سرویس خود است.

طرح اینستاگرام برای مخفی کردن لایک‌ها؛ سلامت روان کاربران بهبود می‌یابد؟
اینستاگرام، شبکه اجتماعی برای انتشار عکس و ویدئو، در حال بررسی پنهان کردن لایک‌ها از سرویس خود است. این خبر که سرانجام پس از شایعات بسیار در جریان کنفرانس سالانه فیسبوک، شرکت صاحب اینستاگرام، در شهر سن‌خوزه آمریکا تایید شد پرسش‌های بسیاری را برانگیخته است.
  • تغییرات تازه در چه حدودی خواهند بود؟

جان مانچون ونگ، محقق و متخصص امنیت شبکه در هنگ کنگ، در ماه آوریل برای اولین بار تصاویری از مرحله تست این تغییرات تازه را منتشر کرد. در این تصاویر، توضیح اینستاگرام به چشم می‌خورد: «تنها فردی که پست را به اشتراک می‌گذارد می‌تواند ببیند پست چند لایک دریافت کرده است.»

بعد از انتشار عمومی این تصاویر سخنگوی اینستاگرام در بیانیه‌ای گفت که هنوز تصمیم قطعی برای راه اندازی این سرویس گرفته نشده، اما این شرکت در حال آزمایش است تا برای معضل لایک راهی بیابد.

لایک، به نوعی ابزاری قوی برای اندازه گیری محبوبیت محتوا در این شبکه اجتماعی است. با این حال مدیران فیسبوک می‌گویند برای پنهان کردن آن دلایل محکمی دارند.

  • چرا نشان دادن لایک مضر است؟ هدف اینستاگرام از پنهان کردن لایک چیست؟

اینستاگرام می‌گوید با این کار می‌خواهد کاربرانش را ترغیب کند تا بر اشتراک‌گذاری تمرکز کنند نه بر اینکه پست‌هایشان چند عدد لایک دریافت کرده است. نتایج تحلیل داده‌های اینستاگرام نشان می‌دهد بسیاری از کاربران اگر برای عکس‌شان تعداد کافی لایک دریافت نکنند آن را پاک می‌کنند.

مسئله دیگر تاثیر روانی لایک بر کاربران است. یک تحقیق انجام گرفته توسط موسسه سلامت عمومی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد علیرغم وجود اثر مثبت این امکان بر مواردی نظیر حس رضایت از خود، تاثیرات منفی آن را نیز که در مواردی همچون افسردگی و احساس تنهایی نمایان می‌شوند نباید دست کم گرفت.

اینستاگرام در واقع راهی را شروع کرده است که پیشتر به فکر توییتر رسیده بود. این شبکه‌های اجتماعی امیدوارند با این کار نه تنها تاثیرات روانی منفی حاکم را کم کنند، که رقابت مخرب بین کاربران را برای کسب «پست‌های لایک‌دار» از بین ببرند.

  • تبعات اقدام اینستاگرام چیست؟

برای بخش عمده کاربران اولین نتیجه سرویس جدید از بین رفتن اضطراب برای دیدن عملکرد پست و گرفتن لایک بیشتر است. با این روش دیگر چک کردن وسواسی موبایل برای دیدن نوتیفیکیشن‌ها هم کارکرد خود را از دست می‌دهد.

با این حال اولین قربانیان حذف لایک‌ها اینفلئونسرهای اینستاگرامی هستند که از محل لایک‌های کاربران خود اسپانسر جذب کرده و کسب درآمد می‌کنند. از همین حالا شماری از سلبریتی‌های اینستاگرامی نگرانی و مخالفت خود را با این کار نشان داده‌اند.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرایی شدن نهایی طرح، برنامه‌نویسان مشغول کار شوند تا افزونه‌هایی را بنویسند که میزان لایک‌ها را نشان دهد.

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد.

این شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس و ویدئو اکنون بیش از ۱ میلیارد عضو و حدود ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

کد خبر 442858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha