همشهری آنلاین: دولت آمریکا مدت کوتاهی بعد از ترور شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی برای شرکت‌های آمریکایی مجوزهایی جهت انتقال فناوری‌ هسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

صدور مجوز انتقال فناوری‌ هسته‌ای به عربستان همزمان با ترور خاشقچی
منابع خبری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گزارش داده‌اند دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مدت کوتاهی بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی برای شرکت‌های آمریکایی مجوزهایی جهت انتقال فناوری‌ هسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از یک سناتور آمریکایی گزارش داده و پیش‌بینی کرده همزمانی صدور این مجوزها با جنجال‌ها بر سر ترور خاشقجی ممکن است به افزایش انتقادها از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال عربستان سعودی منجر شود.

دونالد ترامپ در بحبوحه انتقادهای جهانی از حکومت سعودی پس از ترور خاشقچی در مهرماه سال گذشته در داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به حمایت‌ها از ریاض ادامه داد. او گاه به صورت مستقیم و گاه به صورت تلویحی می‌گفت که قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با عربستان سعودی برای او در اولویت قرار دارند.

جمال خاشقچی که تبعه عربستان سعودی بود سال ۲۰۱۷ این کشور را ترک کرد و در ایالت «ویرجینیا» آمریکا سکونت کرد. او مقاله‌هایی در روزنامه واشنگتن‌پست در انتقاد از سیاست‌های پادشاهی آل‌سعودی به رشته تحریر درآورد.

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۷ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) هنگام ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن هرگز رویت نشد.

چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

بسیاری از نماینده‌های کنگره آمریکا و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته‌اند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهند ترور خاشقچی به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی صورت گرفته است.

قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی واکنش تند اکثر کشورهای دنیا در موضع‌گیری‌های علنی و رسمی مواجه شد، اگرچه بعداً گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد برخی شرکت‌ها و کشورهای غربی در مراودات عملی خود با عربستان سعودی تجارت با این کشور را در اولویت قرار داده‌اند.

«تیم کین»، نماینده ایالت ویرجینیا در مجلس سنای آمریکا زمان صدور مجوزها توسط دولت ترامپ را «شوکه‌کننده» خوانده و آن را جزئی از «الگوی نگران‌کننده سیاست دولت ترامپ» در قبال عربستان سعودی توصیف کرده است.

این سناتور به استناد اسنادی که به رویت او رسیده گفته وزارت انرژی آمریکا مجوز معروف به بند ۸۱۰ را روز ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه ۱۳۹۷) یعنی ۱۶ روز بعد از قتل خاشقچی به عربستان سعودی داده است. دومین مجوز ۱۸ فوریه برای این کشور صادر شده است.

خبرگزاری رویترز فروردین‌ماه سال جاری گزارش داده بود دولت آمریکا بدون سر و صدا مذاکراتی را با ریاض برای ساخت دو راکتور هسته‌ای در عربستان انجام داده است.

در آن زمان گزارش شد «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا با استفاده از آنچه که «مجوزهای بخش ۸۱۰» خوانده می‌شود برای شرکت‌های آمریکایی مجوز صادر کرده تا بتوانند به عربستان سعودی فناوری انرژی هسته‌ای را بفروشند.

دو مجوزی که بعد از قتل خاشقچی صادر شده‌اند جزو هفت مجوزی هستند که از سال ۲۰۱۷ توسط دولت ترامپ برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای عربستان سعودی برای این کشور صادر کرده است.

وزارت انرژی آمریکا نام شرکت‌هایی که اقدام به مبادله اطلاعات مربوط به فناوری‌های هسته‌ای با عربستان سعودی کرده‌اند را محرمانه نگاه داشته است.

تیم کین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از دولت ترامپ خواسته اطلاعات مربوط به این مجوزها را علنی کند. او گفته صدور این مجوزها یکی از مجموعه اقدامات دولت ترامپ است که به تنش‌ها در منطقه دامن می‌زند.

  • فارس
کد خبر 442813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha