زهرا کریمی-خبرنگار:از ابتدای خیابان فرمانیه تا مقابل ساختمان کشتیرانی، پاتوق گلفروشان خیابانی شده است.

بازار گل فرمانیه

سرتاسر خیابان سطل‌های بزرگ سفید چیده شده و همه‌شان پر از دسته‌های گل رز، مریم، شب‌بو، زنبق و نسترن است. همین که فصل بهار از راه می‌رسد، تنوع گل‌ها و مشتریان آنها هم بیشتر می‌شود. معمولاً گلفروشان در پیاده‌روهای اطراف این خیابان و برخی از کوچه‌های مشرف به خیابان اصلی مشغول تزیین دسته‌های گل هستند. غروب به بعد پیاده‌روها پر از گلبرگ آبی، سرخ، سفید و زرد می‌شود و عطرشان هر عابری را مست می‌کند. پاتوق ۱۵ ساله آنها بین اهالی به بازار گل فرمانیه معروف شده و حالا مشتریان پرو پاقرص خودش را دارد. پاتوق قدیمی گلفروشان بهانه‌ای شد تا سری به این بازار گل بزنیم و از نزدیک شاهد فعالیت گلفروشان و خرید گل اهالی باشیم.  

  • پاتوقی ۱۵ ساله

گلفروشان کنار خیابان در محله فرمانیه، بیش از ۱۵ سال سابقه دارند. آنها را هر ساعت از روز می‌توانید در این محدوده از خیابان ببینید.  همیشه سرشان شلوغ است و مشتری دارند. به گفته یکی از ساکنان خیابان بوستان، قیمت و کیفیت گل‌های آنها خیلی خوب است. در هر فصل گل‌های تازه و معطر را به دست مشتری می‌رسانند. او می‌گوید: «ماندگاری گل‌ها بیش از یک هفته است و همین گل‌های با طراوت مرا مشتری پروپاقرص این گل‌هاکرده است. » 

  • شست‌وشو با آب قنات یا آب جوی!  

فروشندگان به‌صورت گروهی کار می‌کنند. برخی کنار خیابان ایستاده‌اند و سفارش مشتری‌ها را آماده می‌کنند و برخی مسئول فروش گل به رانندگانی هستند که منتظر سبز شدن چراغ قرمزند. راننده‌ای که از ساکنان محله فرمانیه است از فعالیت آنها چندان دل خوشی ندارد و می‌گوید: «ساکن این منطقه هستم و همیشه شاهد شست وشوی گل‌ها در جوی کوچه‌های اطراف بوده‌ام و از وقتی که این صحنه را دیده‌ام، تمایلی به خرید از آنها ندارم چون کارشان بهداشتی نیست. » او در ادامه می‌گوید: «چند بار به آنها هشدار داده‌ام که این کار شما بهداشتی نیست. دلیل آورده‌اند که آب جوی از قنات می‌آید و تمیز است. کار این گلفروشان در این محله رونق گرفته و مشتریان محلی هم دارند. تنها مشکل رعایت نکردن مسائل بهداشتی است. ‌ای کاش مسئولان شهری نظارتی به بهداشتی بودن کار آنها داشته باشند تا مبادا ناقل بیماری شهروندان شوند. »

  • آقایان مشتری پروپا قرص گلفروشان فرمانیه

۱۲ سال بیشتر ندارد و عصرها همراه پدرش گل می‌فروشد. با همان قد و قواره کوچکش با ساقه‌های قیچی‌زده گل‌ها جارو درست می‌کند و گهگاهی گلبرگ‌هایی که در پیاده‌رو ریخته را به کنار جدول می‌ریزد. برخی از عابران قدم زدن روی گلبرگ‌ها را دوست دارند و برخی هم نه. اوج کاسبی گلفروشان خیابان فرمانیه بین ساعت‌های ۵ تا ۱۱ شب است. یکی از گلفروشان که سخت مشغول دسته‌بندی گل‌های رز است می‌گوید: «بیشتر مشتریان ما آقایان هستند. معمولاً برای همسران و مادرانشان گل تهیه می‌کنند. بیش از ۱۰ سال است که در این محل گلفروشی می‌کنیم و همیشه سعی کرده‌ایم مزاحمتی برای رهگذران ایجاد نکنیم. برخی رانندگان و اهالی محل آنقدر از ما گل خریده‌اند که با آنها سلام و علیک داریم. کاسبی در این محل را به دلیل برخورد خوب اهالی دوست دارم. امیدوارم عمر این همسایه‌ها مثل گل نباشد اما زندگی‌شان رنگ‌وبوی گل بگیرد. »

کد خبر 442565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha