همشهری آنلاین: لوباینا هیمید نخستین هنرمند زن سیاهپوست است که جایزه ترنر را برده و در ۶۵ سالگی پیرترین برنده این جایزه معتبر و البته جنجالی هنرهای تجسمی هم لقب گرفته است.

لوباينا هيميد هنرمند آمريكايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هنرمند رنگین‌پوست آمریکایی سال ۲۰۱۷ جایزه ترنر را برد و حالا معتقد است عبارت «نخستین» مقابل نام هر فرد حسی «تلخ و شیرین» دارد و البته به دیگران امید می‌دهد تا بتوانند آنها هم قله‌هایی را فتح کنند که پیش‌تر کسی فتح‌شان نکرده است.

هیمید که در زنگبار-تانزانیا به دنیا آمده و این روزها در پرستن بریتانیا ساکن است، درباره دنیای پیش از بردن ترنر به رادیو بی‌بی‌سی گفت: وقتی تازه کارم را در دنیای هنر شروع کرده بودم، نه در تلویزیون خبری از ما بود نه در روزنامه‌ها، مگر اینکه اتفاقی وحشتناک و پرخطر می‌افتاد. به نظرم ایده حضور سیاهان در عرصه هنر مفهومی کاملا بیگانه در دنیای هنر بریتانیا بود و یک نفر حتی به من گفت سیاهان چیزی از هنر نمی‌دانند.

این هنرمند ۶۵ ساله وقتی جایزه معتبر ترنر را برد، همان زمان اعلام کرد هیجان‌زده شده اما حالا معتقد است حسی تلخ و شیرین دارد که نخستین سیاهپوست برنده ترنر لقب گرفته است. او گفت: از رسیدن به این افتخار بزرگ خوشحال بودم اما بیشتر برای کسانی که امیدشان را به دگرگونی در دنیای هنر بریتانیا از دست نداده بودند. در سال‌های اخیر تعداد زنان سیاهپوست امیدوار به بردن جایزه ترنر بیشتر شده است.

هیمید بخش مهم‌تر موفقیت‌های زنان رنگین‌پوست را تاثیری است که بردن این جایزه‌ها بر جامعه می‌گذارد و شرایطی عادلانه‌تر برای فعالیت اقلیت‌های نژادی فراهم می‌کند. او معتقد است زنان باید هوشیار باشند و امیدوار به اینکه همه چیز در جامعه عادلانه پیش می‌رود.

جایزه ترنر از ۱۹۸۴ هر سال به یک هنرمند برگزیده تجسمی اهدا می‌شود و تمام رسانه‌ها را هم شامل می‌شود. ارزش مالی این جایزه از سال ۲۰۰۴ روی رقم ۴۰ هزار پوند ثابت مانده و گالری تیت لندن مسئولیت برگزاری و اهدای آن را بر عهده دارد.

کد خبر 442558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha