همشهری‌آنلاین: رهبر حزب کارگر انگلیس اظهارنظرهای اخیر ترامپ و حمایتش از کاندیداتوری بوریس جانسون برای نخست وزیر شدن در این کشور و خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را یک مداخله غیر قابل قبول در امور داخلی انگلیس دانست.

جرمي كوربين

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ با نشریه انگلیسی سان که در آستانه آغاز سفر سه روزه رسمی‌اشبه بریتانیا انجام شد، با اعلام حمایت از نخست‌وزیر شدن بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس گفت‌: من فکر می‌کنم که بوریس جانسون در این سمت عملکرد خیلی خوبی خواهد داشت و یک نخست‌وزیر عالی خواهد بود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌ترامپ در اظهاراتش همچنین مدعی شد، برخی از کاندیداها برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا خواستار حمایت او از آنها شده‌اند، اما او اعلام نکرد این افراد چه کسانی هستند و به گفته او تنها کسی که توقع این حمایت را نداشته مایکل گوو، وزیر محیط‌زیست دولت انگلیس بوده که از مواضع ترامپ در مورد ایران انتقاد کرده است.  

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس که از پذیرش دعوت برای شرکت در ضیافت رسمی دولت انگلیس به هنگام سفر رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور سر باز زده در این خصوص گفت‌: تلاش ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره این که چه کسی نخست‌وزیر بعدی بریتانیا باشد، یک مداخله کاملا غیرقابل‌قبول در دموکراسی کشور ما محسوب می‌شود.

او در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: نخست وزیر بعدی کشور ما نه توسط رئیس‌جمهور آمریکا و نه همچنین از جانب ۱۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار که نماینده همه نیستند بلکه باید از جانب همه مردم بریتانیا و در یک انتخابات سراسری تعیین شود.

به گزارش رویترز، ترزا می، نخست وزیر انگلیس بعد از این که در  سال جاری میلادی سه بار در تلاش برای تصویب کردن توافق بریگزیت پیشنهادی خود در پارلمان این کشور شکست خورد، اخیرا استعفایش را از رهبری حزب محافظه‌کار و به تبع آن نخست وزیری انگلیس برای تاریخ هفتم ژوئن برای هموار کردن راه برای انتخاب جانشینش اعلام کرد.

تاکنون ۱۲ نماینده پارلمان انگلیس گفته‌اند که در رقابت برای رسیدن به رهبری حزب محافظه‌کار شرکت می‌کنند.

این کاندیداها نهایتا از جانب قانونگذاران هم‌حزبی خود به دو کاندیدای نهایی تقلیل پیدا خواهند کرد و سپس مردم عادی عضو حزب محافظه‌کار انتخاب نهایی را خواهند داشت.

ترامپ در ژوئیه ۲۰۱۸ به هنگام آخرین سفرش به بریتانیا از بوریس جانسون تحسین کرد و گفت‌، از نظر او جانسون مهارت‌های لازم برای این که نخست‌وزیر بعدی انگلیس شود را دارد. کمی پیش از این  اظهار حمایت رئیس جمهور آمریکا، جانسون در اعتراض به عملکرد ترزا می در به نتیجه‌ رساندن بریگزیت استعفا داده‌بود.

جانسون پیش از این گفته بود حاضر است بریتانیا را بدون یک توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند و تاکنون درباره حمایت‌های اخیر ترامپ از خود اظهار نظری نکرده است.

جرمی کوربین به نوبه خود متهم شده است که مواضع حزبش در قبال بریگزیت را با عدم اعلام حمایت صریح از برگزاری یک همه‌پرسی دوم بریگزیت شفاف‌سازی نمی‌کند.

کد خبر 442551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha