مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

فاطمه امامی- قم - خبرنگار:معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از افزایش ۲۱ درصدی پروانه ساختمانی در قم از نظر متراژ خبر داد.

هوشمند‌سازي مراحل اداری  ساخت‌و‌ساز

این پروانه‌های ساختمانی هم مربوط به ساخت و هم مربوط به تجدید و توسعه بنا می‌شوند. «غلامرضا جان قربان» درگفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرداری قم اظهار کرد: ۶ ماه اول سال ۹۷ نقدینگی در بخش مسکن در خرید و فروش نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشت که این موضوع موجب افزایش صدور پروانه ساختمانی هم شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که این میزان خرید و فروش که در بازار است بخش قابل توجهی در مسیر ساخت و اخذ پروانه ساختمانی شکل خواهد گرفت، اما آنچه در ۶ ماه دوم سال گذشته بررسی کردیم آنچنان که میزان نقل و انتقال افزایش داشته ما پروانه نداشتیم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به این‌که تأثیر افزایش معاملات زمین و مسکن در صدور پروانه ساختمان تأثیر کاملی نداشته بیان کرد: نکته دیگر این‌که در سال گذشته واحدهای مسکونی زیر ۱۰۰ متر خرید و فروش بهتری داشت.

  • دلیل افزایش خرید و فروش مسکن

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزود: بخشی از افزایش خرید و فروش حوزه مسکن به دلیل گرانی ارز و طلا بوده و بخشی هم مربوط به تخفیف‌هایی که در پایان سال ۹۷ شهرداری به مردم داد که شامل افزایش مدت این تخفیف‌ها می‌شود. جان قربان اضافه کرد: هوشمندسازی و کاهش فرایند در معاونت معماری و شهرسازی هم درصدی در این کاهش فرایندها اثر گذاشته است.

موضوع دیگر اطلاع مردم نسبت به افزایش عوارض در سال ۹۸ بود که موجب استقبال بیشتر در سال ۹۷ شد.  وی افزود: آنچه مشهود است این‌که امیدی در سال ۹۷ در بخش صنعت ساختمان در کشور و قم ایجاد شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار کرد: با این روندی که در پایان سال ۹۷ داشتیم امسال نسبت به سال قبل روند بهتری را خواهیم داشت و تعداد صدور پروانه افزایش خواهد یافت. وی تأثیر بهتر این تحولات را منوط به کاهش فرایندها در نظام مهندسی دانست و تأکید کرد: جلساتی هم در این زمینه با مدیران مرتبط و شورای انتظامی شهر داشتیم. جان قربان افزود: تأکید ما بر این است که به سمت هوشمندسازی برویم تا مردم با کمترین مراجعه از نظر تعداد و حضور فیزیکی به صورت هوشمند از طریق نرم‌افزاری که شهرداری تهیه کرده، ثبت درخواست و تشکیل پرونده کنند.

  •  الکترونیکی کردن اخذ مجوز

الکترونیکی کردن اخذ مجوز از دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب و برق از دیگر برنامه‌های این حوزه است که وی به آن اشاره کرد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان این‌که در بخش کنترل نقشه‌های ساختمانی در حال کاهش زمان هستیم افزود: حذف نقشه‌های فیزیکی در دستور کار ما قرار گرفته است تا صدور نقشه و کنترل آن به صورت الکترونیکی اتفاق بیفتد. همچنین واگذاری اختیارات مورد نیاز به مناطق در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری است تا روند کار مردم تسهیل شود. جان قربان اضافه کرد: در این زمینه هم جدولی تهیه شده و به مناطق اعلام شده تا کاهش رفت و آمد مردم را داشته باشیم.

وی با بیان این‌که اعتمادسازی با هوشمندسازی افزایش خواهد یافت اظهارکرد: جلوگیری از مسائل حاشیه‌ای و شفاف‌سازی در ارائه خدمات از جمله اهداف ما در این زمینه است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بیان کرد: همچنین قرار است فرایند کار توسط کارگزاران و وکلا پیگیری شود. به این کار هم قرار است چارچوبی بدهیم که موجب مفسده و روابط ناسالم نشود. وی تأکید کرد: هر چه موضوعات حوزه معاونت شهرسازی را به سمت هوشمندسازی و شفافیت ببریم، قطعا اعتماد بیشتری از سوی مردم کسب خواهیم کرد.

  • تصویب روند نقشه یکپارچه شهر

جان قربان به تهیه طرح‌های بالادستی در حوزه شهری اضافه کرد و گفت: طرح جامع در گذشته تهیه شده بود و طرح تفصیلی هم در سال ۹۶ ابلاغ شده بود. در ادامه این روند نقشه یکپارچه شهر با ضوابط کلی در کمیسیون‌ ماده ۵ در حال تصویب است. وی با اشاره به این‌که پس از اجرای این مرحله ضوابط طرح تفصیلی هم ابلاغ می‌شود اظهارکرد: با این کار روند ارجاع کار به کمیسیون ماده ۵ کاهش یافته و تسریع در فرایند صدور پروانه اتفاق خواهد افتاد.

معاون شهردار قم به مسأله هوشمندسازی در حوزه شهرسازی اشاره کرد و افزود: تصمیماتی در بخش برون‌سپاری برخی کارها در حال انجام است که در حال تدوین ضوابط این موضوع هستیم تا به تأیید مجموعه شهرداری برسد. همچنین به گفته وی، شهرداری در حال بررسی برای واگذاری بخشی از این فرایندها به بخش خصوصی و دفاتر پیشخوان است. جان قربان افزود: در همین زمینه جلساتی با معاون شهرسازی مناطق در دستور کار داریم تا مشکلاتی که در حوزه شهرسازی و معماری مناطق هست احصا شده، با همفکریو هم‌افزایی برطرف شود.

  • تشکیل کمیته سیما و منظر شهری در مناطق

معاون شهردار قم به اهمیت سیما و منظر شهری در شهر قم اشاره کرد و گفت: ضوابط منطقه‌ای برای این موضوع تهیه شده و در اختیار مناطق قرار گرفته است تا نظراتشان را اعلام کنند. «غلامرضا جان قربان» افزود: در قدم بعدی کمیته سیما و منظر شهری در مناطق شهرداری شکل خواهند گرفت. وی اضافه کرد: در بخش کنترل ساخت وساز و موضوع کیفیت فضای زندگی و کیفیت فضای شهری و سیما و منظر هم شهرداری قرار است عملکرد مقتدرانه‌تری در سال ۹۸ داشته باشد. جان قربان ادامه داد: در این زمینه انتظار این است که همه در این زمینه همکاری کنند. نظام مهندسی هم به وظایفش عمل کند. اداره کل راه و شهرسازی و استانداری هم باید نظارت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 442437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha