همشهری آنلاین: بازرس حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه اعلام کرد، جولیان آسانژ بابت کمپین افترایی که رسانه‌ها، قضات و چهره‌های سیاسی سرشناس علیه او به راه‌ انداختند متحمل شکنجه روانی شده است.

واکنش‌ها به بازداشت آسانژ؛ از «روز سیاه آزادی رسانه‌ها» تا «بزرگ‌ترین خائن آمریکای لاتین»

بازرس حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه اعلام کرد، جولیان آسانژ بابت کمپین افترایی که رسانه‌ها، قضات و چهره‌های سیاسی سرشناس علیه او به راه‌ انداختند متحمل شکنجه روانی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیلز ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه شکنجه که نهم مه با جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویلی‌لیکس در زندان فوق امنیتی لندن ملاقات کرد، نسبت به اتهامات کیفری جدیدی که آمریکا علیه آسانژ طرح کرده است، ابراز نگرانی کرد. این مقام بار دیگر خواستار عدم استرداد او شد.

گرت پیرس، وکیل آسانژ به رویترز گفت، آسانژ به حدی بیمار است که پنج‌شنبه نتوانست در جلسه استماع درخواست استرداد از آمریکا حاضر شود و با ارتباط ویدیویی آن را دید. او در محل نگهداری از بیماران است.

بازرس حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: آسانژ عمدا دریک بازه زمانی چند ساله هدف اشکال خشن خشونت، تحقیر یا رفتار غیرانسانی یا مجازات قرار گرفت که تاثیرات فزاینده آن را می‌توان به عنوان شکنجه روانی توصیف کرد.

براساس بیانیه نیلز ملزر، او در جریان ملاقات با آسانژ از سوی دو کارشناس پزشکی در زمینه معاینه قربانیان بالقوه شکنجه و سایر سوء رفتارها همراهی شد. آنها به صورت خصوصی با آسانژ گفت‌وگو کردند و ارزیابی جامع پزشکی به عمل آوردند.

این کارشناس گفت: مشخص است که سلامت آقای آسانژ عمیقا با جو شدیدا خصمانه و خودسرانه که طی سال‌های اخیر بوده، لطمه دیده است. علاوه بر ناراحتی فیزیکی، آسانژ تمامی علائم شکنجه روانی شامل استرس شدید، اضطراب مزمن و ضربه شدید روانی را داشت.

او همچنین ابراز نگرانی کرد آسانژ در آمریکا در معرض خطر واقعی نقض حقوق انسانی‌اش از جمله آزادی بیان، حق دادگاه منصفانه و منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های غیر انسانی یا تحقیرآمیز قرار بگیرد. ایسنا

کد خبر 442379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha