چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر استرالیا از بومیان این کشور به دلیل مصایبی که در اثر سیاست‌های دولت این کشور در گذشته متحمل شده‌اند عذر خواست

به گزارش بی بی سی ،کوین راد، نخست وزیر استرالیا، در سخنانی در پارلمان این کشور گفت که به خاطر قوانین و سیاست هایی که در دهه های قبل باعث آزار و رنج بومیان این کشور شده است از همه آنان پوزش می طلبد.

کوین راد به خصوص به سیاست "نسل های ربوده شده" اشاره کرد که در اجرای آن، هزاران تن از فرزندان جمعیت بومی این کشور به اجبار از خانواده های آنان جدا شدند.

سخنان نخست وزیر به طور زنده از شبکه های تلویزیونی استرالیا پخش و با استقبال بسیاری از بینندگان مواجه شد.

در عین حال، برخی از بومیان گفته اند که این اظهارات باید با پرداخت غرامت به خاطر رنجی که متحمل شده اند همراه شود.

در جلسه روز چهارشنبه پارلمان استرالیا، نمایندگان به اتفاق آرا اظهارات نخست وزیر در مورد سوء رفتار طولانی نسبت به بومیان را تایید کردند.

در قطعنامه پیشنهادی دولت آمده است که "ما از تصویب و اجرای سیاست ها و قوانین دوره های مختلف پارلمان و دولت های استرالیا که مصایب، رنج و خساراتی را به برخی از هم میهنان ما در استرالیا وارد کرده عذرخواهی می کنیم."

عذرخواهی همگون سازی فرهنگی

نخست وزیر استرالیا گفت که این عذرخواهی به خصوص در مورد سیاست موسوم به "نسل ربوده شده" مصداق دارد که شامل همگون سازی فرهنگی بود و از اواخر قرن نوزدهم تا دهه 1960 میلادی اجرا می شد.
 
در اجرای این سیاست، کودکان خانواده های بومی از والدین آنان جدا و به خانواده های دیگر سپرده و نخست وزیر استرالیا پذیرفته که این سیاست باعث تحقیر مردمی سرفراز با فرهنگی غنی شد و دولت استرالیا از اجرای آن ابراز تاسف می کند.

دولت استرالیا امیدوار است که این عذرخواهی باعث از میان رفتن شکاف بین جمعیت سفید پوست و رنگین پوست این کشور و بهبود ارتباط های نژادی بین آنها شود.

سخنگوی ائتلاف ملی دفاع از حقوق بومیان استرالیا گفت که ابراز تاسف دولت از سیاست نسل های ربوده شده باعث تسلی خاطر بومیان شده است.

در عین حال، برخی از رهبران جامعه بومیان استرالیا عذرخواهی بدون پرداخت غرامت را "ابراز تاسف با تخفیف" توصیف کرده اند.

نخست وزیر استرالیا در عین حال برنامه ای را برای بهبود شرایط اقتصادی و فرهنگی بومیان اعلام کرده و گفته که در نظر است در خلال یک نسل، تفاوت بین امید به زندگی بومیان و سایر ساکنان این کشور از میان برود.

شمار بومیان استرالیا به چهارصد و شصت هزار نفر می رسد که حدود 2 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

جمعیت بومی در مقایسه با سایر ساکنان استرالیا از نرخ بالای مرگ و میر نوزادان، اعتیاد بیشتر به مواد مخدر و الکل و بیکاری رنج می برد.

کد خبر 44215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز