همشهری آنلاین: در روزهای اخیر شکاف میان ترامپ و بولتون باعث سردرگمی در سیاست خارجی آمریکا شده است

ترامپ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای به قلم پیتر بیکر و مگی هابرمن نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی در زمانی نه چندان دور در محل باشگاه گلف خود در فلوریدا از جان بولتون مشاور امنیت ملی خود در حال گلایه کردن بود. مهمانان شنیدند ترامپ درباره مشورت هایی که دریافت می کند شاکی است و می گوید آیا بولتون وی را وارد مسیری می کند که وی دوست ندارد در آن وارد شود یا نه.

برای رئیس جمهوری که نظرش درباره همه مشاورانش سریعا تغییر می کند، گلایه خصوصی شاید معنی زیادی نداشته باشد ولی در روزهای اخیر شکاف میان ترامپ و مشاور امنیت ملی اش علنی شده و باعث ایجاد سردرگمی در سطح جهان درباره سیاست خارجی آمریکا شده است.

این ناهماهنگی در سفر چهار روزه ترامپ به ژاپن که روز سه شنبه پایان یافت به شکل کاملی نمایان شد. ترامپ در جریان این سفر با اظهارات بولتون درباره تقابل پر مخاطره با ایران و کره شمالی مخالفت کرد.

ترامپ بارها در گفتگوهای شخصی خود جنبه جنگ طلبی مشاور خود را به شوخی گرفته و می گوید که به جای اینکه بولتون، وی را محدود کند، او جلوی بولتون را گرفته است. یک مقام ارشد به نقل از رئیس جمهور امریکا گفت ”اگر دست بولتون بود، ما الان وارد چهار مورد جنگ شده بودیم. “

به گفته فردی که در جریان گفتگوهاست، ترامپ اخیرا در یکی از نشست های ائتلاف یهودیان جمهوری خواه، آدلسون را به کناری کشید و از وی پرسید نظرش درباره عملکرد بولتون چیست، آدلسون نیز گفت اگر ترامپ از بولتون راضی است، او نیز از وی رضایت دارد.

البته معلوم نیست که وی رضایت داشته باشد. زمانی که ترامپ نظر بدی درباره یکی از مشاورانش داشته باشد، از افراد نزدیک خود نظرسنجی های غیر رسمی انجام می دهد و از آنها می پرسد به نظرشان عملکرد فرد مورد نظر چگونه است؛ این ها روش ترامپ برای بررسی این مسئله است که آیا باید تغییری انجام دهد یا نه.

یک فرد نزدیک به ترامپ گفت شرایط مشابه شرایطی است که در آن نظر ترامپ علیه رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق خود برگشت ولی باز هم شش ماه طول کشید تا وی را کنار گذارد. برخی درباره اینکه ترامپ قبل از کمپین انتخاباتی سال آینده، بولتون را کنار خواهد گذاشت ابراز تردید می کنند.

به هر حال، در هفته های اخیر شکاف ها عمیق تر شده است و ترامپ در برابر درخواست اعزام تعداد زیادی نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه مقاومت کرده و همچنین نشانه های مربوط به خصمانه شدن روابط با کره شمالی را کم اهمیت دانسته است.

کد خبر 442147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha