همشهری آنلاین: نتایج انتخابات اروپا کاهش آرای احزاب محافظه‌کار و سوسیال دموکرات را به همراه داشت. موضوعی که می‌تواند این دو حزب را در امر تعیین پست‌های حساس و از جمله تعیین رئیس کمیسیون اروپا با چالش‌های جدیدی روبه‌رو سازد.

اجلاس سران اروپا

به گزارش دویچه وله، نشست رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تعیین رئیس جدید کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه هفتم خرداد (۲۸ مه) بدون کسب توافق به پایان رسید. اکنون موضوع تعیین رئیس کمیسیون اروپا به نشست عالی کشورهای عضو این اتحادیه محول شده است. نشستی که قرار است روز ۲۱ ژوئن برگزار شود.

سایت خبری "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز چهارشنبه ۲۹ مه با انتشار گزارشی به نشست سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل پرداخته است.

این سایت اعلام کرده است که شرکت کنندگان در این نشست در ارتباط با تعیین رئیس کمیسیون اروپا به توافقی نرسیده‌اند. افزون بر آن، این گزارش به اختلاف نظر بین امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ارتباط با تعیین جانشین برای ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمیسیون اروپا اشاره کرده است.

مانفرد وبر، نامزد حزب مردم اروپا است. حزبی که ائتلاف احزاب محافظه‌کار در پارلمان اروپا را نمایندگی می‌کند. وبر یکی از اعضای حزب سوسیال مسیحی آلمان است و فرد مورد نظر آنگلا مرکل برای احراز این مقام است.

از چهره‌های دیگری نیز برای این پست سخن می‌رود. سوسیال دموکرات‌ها از فرانس تیمرمانز هلندی به عنوان جانشین یونکر حمایت می‌کنند.

میشل بارنیه فرانسوی که مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای مربوط به برگزیت بود و همچنین مارگارت واستاگر دانمارکی که از حمایت لیبرال‌ها برخوردار است، از دیگر نامزدان مقام ریاست کمیسیون اروپا به شمار می‌آیند. این در حالی است که شانس موفقیت نامزدان احزاب راست و ملی‌گرا برای مقام ریاست کمیسیون اروپا محدود است.

  • چالش‌های جدید ناشی از آرایش جدید نیروها

پیش از برگزاری انتخابات، گمان بر این بود که احزاب محافظه‌کار و سوسیال دموکرات مجموعا قادر به تامین اکثریت آرا در پارلمان اروپا بوده و می‌توانند بدون نیاز به ائتلاف و همراهی سایر احزاب بر سر پست‌های حساس اتحادیه اروپا و از جمله ریاست کمیسیون اروپا توافق کنند.

انتظاری که برآورده نشد. حزب مردم اروپا گرچه در این انتخابات همچنان قوی‌ترین حزب حاضر در پارلمان اروپا است، اما از میزان آرای آن حزب کاسته شده است. سوسیال دموکرات‌ها نیز در این انتخابات بخشی از کرسی‌ها خود را از دست داده‌اند.

احزاب لیبرال، سبزها و ملی‌گرایان و احزاب راست موفق شده‌اند بر میزان آرای خود بیافزایند. کریستیان لیندنر، رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان از سبزها خواسته است که از ریاست مارگارت واستاگر دانمارکی پشتیبانی کنند.

آشکارا در ارتباط با انتخاب رئیس کمیسیون اروپا اختلاف نظر جدی بین فرانسه و آلمان هم روی داده است. امانوئل مکرون در حاشیه اجلاس رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ریاست مارگارت واستاگر و میشل بارنیه سخن گفته بود اما درباره مانفرد وبر سکوت کرده بود.

  • نقش دونالد توسک

رهبران و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از نشست روز ۲۸ مه بروکسل از دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا خواسته‌اند وظیفه میانجیگری بین احزاب حاضر در پارلمان اروپا را برعهده گیرد.

توسک اعلام کرده است که همه توان خود را به کار خواهد بست تا پیش از پایان ماه ژوئن، رئیس کمیسیون اروپا تعیین شود. موضوعی که بسیاری امکان تحقق آن را با دیده تردید می‌نگرند.

افزون بر آن، سرنوشت پست‌های حساس دیگری در اتحادیه اروپا نیز باید از نو تعیین شود. از آن جمله تعیین رئیس جدیدی برای بانک مرکزی اروپا و همچنین یافتن جانشینی برای فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی این اتحادیه است.

توسک گفته است که برای هر پست در صورت امکان یک نامزد به پارلمان اروپا معرفی خواهد کرد. با توجه به تغییراتی که در آرایش احزاب در پارلمان اروپا روی داده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که کسب توافق بر سر پست‌های حساس این اتحادیه تبدیل به چالش بزرگی برای کشورهای عضو خواهد شد.

کد خبر 442116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha