علی جوادی: پرسپولیسی‌ها آرزو داشتند حقیقت نداشته باشد، اما شکل واقعیت به خود گرفت تا خلاصه پرسپولیس افشین قطبی از صدر جدول پایین بیاید

نامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال به فدراسیون فوتبال اجازه نداد پرسپولیسی‌ها در صدر جدول باقی بمانند. عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ، مدعی است این نامه، فدراسیون را تحت فشار قرارداده که هرچه‌زودتر امتیازها را کم کرده و نتیجه را به فیفا اطلاع دهد. محمدی می‌گوید: «تا 18 فوریه (4 روز دیگر) به فدراسیون فوتبال ایران زمان داده شده بود امتیازها را از پرسپولیس کم کند. ما مجبور بودیم برای آنکه دوباره فیفا رودرروی ما قرار نگیرد و ما را به حالت تعلیق درنیاورد، امتیازها را از پرسپولیس کم کنیم. ما باید این کار را می‌کردیم.» شاید منظور رئیس سازمان لیگ (که در عین حال نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال هم هست)، حساسیتی است که فیفا در جریان کنار گذاشتن محمد دادکان از ریاست فدراسیون نسبت به فوتبال ایران پیدا کرد. همین حساسیت باعث شد فوتبال ایران 19 ماه تلخ و عجیب را تجربه و سپری کند. حالا فدراسیون از این می‌ترسد که به دلیل یک اتفاق باشگاهی، دوباره حساسیت فیفا نسبت به مسائل ملی و فدراسیون ایران شدت بگیرد.
حبیب کاشانی که اگر تیم او 142 هزار یوروی درخواستی شرکت کوپیان را به حساب فیفا واریز نمی‌کرد، به جای کسر 6 امتیاز، حکم سقوط به دسته پایین‌تر را دریافت می‌کرد، حالا پس از پشت سر گذاشتن خطر اصلی، به دنبال آن است که وتوی همین حکم ثانویه را هم  از نهاد بین‌المللی بگیرد. او می‌گوید: «رسید پول واریزی برای شرکت کوپیان را به فدراسیون می‌دهیم تا به فیفا بفرستند. فکر نمی‌کنم برای فیفا فرقی داشته باشد که این 6 امتیاز را این فصل از ما کم کنند یا فصل بعد. اگر فدراسیون از ما حمایت کند، ما موافقت فیفا را می‌گیریم.»
به نظر نمی‌رسد فدراسیون برای حمایت از پرسپولیس مشکلی داشته باشد؛ اما آیا حالا که این امتیازها از پرسپولیس کسر شده و این تیم با 34 امتیاز به رده سوم جدول رده‌بندی سقوط کرده، آیا می‌شود کاری کرد؟
محمدی در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم همین بود که انجام دادیم. چون فیفا از ما خواسته بود تا 18 فوریه امتیازها را از پرسپولیس کسر کنیم و جدول قبلی و جدول جدید لیگ برتر ایران را برای آنها بفرستیم. ما هم همین کار را کردیم و امروز دو جدول را برای آنها فرستادیم. حالا پس گرفتن حکم فیفا، قدم بعدی است. ما هم هر کاری از دستمان بربیاید، برای این تیم انجام می‌دهیم.  حالا که تصمیم آنها را عملی کرده‌ایم، می‌توانیم  انتظار داشته باشیم کمی انعطاف به خرج دهند.»
با این حال، یکی از مسئولان سابق فدراسیون فوتبال مدعی است حکم فیفا برگشت‌ناپذیر است و پرسپولیس بیهوده نباید دل به برگشت امتیازهای ازدست‌رفته‌اش ببندد.
در حال حاضر، قرمزهای ایران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و با این شرایط، کارشان در بازی فردا با پیکان، دشوار به نظر می‌رسد. صحبت‌های محمدحسن انصاری‌فرد مدیر عامل سابق باشگاه  پرسپولیس در یکی از شبکه‌های تلویزیونی درباره تامین پول شرکت کوپیان (واسطه انتقال رافائل به پرسپولیس) از راه ترانسفر اولادی و بلافاصله پس از آن پاسخی که مدیر امور مالی باشگاه پرسپولیس و همین‌طور پزشک باشگاه درباره اظهارات انصاری‌فرد به رسانه‌ها دادند، فضای ملتهب این باشگاه پرطرفدار را به‌هم ریخته‌تر و نابسامان‌تر کرد تا هواداران پر‌حرارت این تیم، با یک دنیا اضطراب و دلهره پای بازی فردای پرسپولیس و پیکان و بقیه بازی‌های این فصل بنشینند.
البته بازیکنان این تیم چنین نظری ندارند. عباس آقایی در این باره می‌گوید: «ما در بازی با ابومسلم نشان دادیم چقدر با هم متحدیم و تا چه اندازه تماشاگرانمان را دوست داریم. زدن 3 گل آن هم در شرایطی که نیمه اول را با شکست 3 بر صفر به رختکن رفته‌ایم، کار آسانی نیست؛ ولی ما این کار را کردیم. این نشان می‌دهد که حتی این عقب‌ماندگی امتیازی نسبت به صباباتری و سپاهان را هم می‌توانیم تا پایان فصل جبران کنیم. حالا انگیزه‌های ما بسیار بیشتر از دو تیم دیگر است.»
به نظر می‌رسد پرسپولیس مجبور است دوباره برای رسیدن به صدر جدول مبارزه‌ای نزدیک را آغاز کند. مبارزه‌ای که طبق گفته آقایی، این بار برخلاف نیم‌فصل اول، دو وجهی نیست و علاوه بر سپاهان، صباباتری هم به آن اضافه شده است.

همشهری امارات

کد خبر 44211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز