همشهری آنلاین: به گفته محققان، افراد مبتلا به آپنه خواب (نوعی اختلال تنفسی در خواب) با افزایش ریسک ابتلا به سرطان روبرو هستند و این احتمال در زنان بیش از مردان است.

آپنه خواب و احتمال ابتلاي زنان به سرطان

به گزارش خبرنگار مهر، «آتاناسیا پاتاکا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آریستوتل یونان، در این باره می‌گوید: «مطالعات اخیر نشان داده‌اند که میزان کم اکسیژن خون در طول خواب و اختلال خواب نقش مهمی در بیولوژی انواع مختلف سرطان دارد.»

در این مطالعه، داده‌های مربوط به بیش از ۱۹ هزار بیمار مبتلا به آپنه خواب در اروپا به منظور ارزیابی رابطه بین شدت آپنه خواب انسدادی، میزان پایین اکسیژن خون و ریسک سرطان بررسی شد.

در افراد مبتلا به اختلال خواب، مسیر جریان هوا در طول مدت خواب چندین بار به طورکامل یا نسبی بسته می‌شود و در نتیجه میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد. علائم شایع این اختلال، خروپف کردن، خواب مختل شده و خستگی بیش از حدزیاد است.

محققان دریافتند افرادی که در طول خواب به مراتب با انسداد مسیر تنفسی‌شان روبرو بوده و میزان اشباع اکسیژن خون‌شان کمتر از ۹۰ درصد است بیش از سایر افراد مبتلا به سرطان تشخیص داده می‌شوند.

همچنین مطالعات نشان داد زنان بیش از مردان در معرض خطر سرطان هستند.

محققان تاکید می‌کنند آپنه خواب می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان در زنان باشد اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

کد خبر 442059
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha