چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

محسن شریفیان: من، شخصا موسیقی بوشهر را در هفت رده مختلف، طبقه بندی می‌کنم

هر طبقه، ویژگی های خود را دارد و اغلب گروه های بوشهری برای ساخت و اجرای قطعاتشان، سراغ این هفت رده می روند. این طبقه بندی هم بر اساس تعلق ملودی شکل می گیرد.
موسیقی کودکان اولین رده است که در بازی های بچه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این که می گویند موسیقی ریتمیک در خون جنوبی هاست، از همین موضوع سرچشمه می گیرد. بخش دیگر، موسیقی است که مادران برای فرزندان شان می خوانند. این نوع موسیقی یکی از بکر ترین و پردامنه ترین موسیقی های بوشهر است که در آن به ملودی های بی نظیری دست می یابیم.
موسیقی درمان هم یکی دیگر از گونه های موسیقی بوشهر است. حتما اسم موسیقی زار را شنیده اید. موسیقی لی وا که در خارک رایج هست هم در این رده، جای می گیرد. موسیقی بزمی هم که در مجالس شادمانی مورد استفاده دارد و برای دوستداران موسیقی جنوب آشنا تر است.
موسیقی مذهبی جنوب هم یکی از این گونه هاست که به دو تقسیم می شود؛ موسیقی هایی که برای تولد ائمه اجرا می شوند و موسیقی های عزاداری. موسیقی هایی هم به خواندن اشعار بزرگان ادبیات اختصاص دارند؛ خیام خوانی، شاهنامه خوانی، نظامی خوانی و مثنوی خوانی جزء این دسته اند.
یک موسیقی هم موسیقی کار است. آنها که در دریا مشغول هستند، نی مه خوانی می کنند، در کشاورزی هم همین طور. به هرحال، ما سعی می کنیم از تمام این ژانرها در موسیقی خود استفاده کنیم.

همشهری امارات

کد خبر 44203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز