چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

لادن بهبودی: جوایز آکادمی هنرهای فبلم و تلویزیون انگلستان (بافتا) امسال در حالی به برندگان اهدا شد که شگفتی‌های بسیاری را به همراه داشت

یکی از شگفتی ساز های امسال فیلم تاوان ساخته جو رایت بود که با وجود نامزدی در 14 رشته تنها دو جایزه را از آن خود کرد. غیر قابل پیش بینی بودن جوایز امسال به گونه ای بود که روزنامه گاردین در مقاله‌ای با عنوان "تاوان هزینه غیر قابل پیش بینی بودن داوران بافتا " نوشت:پیام مهم بافتای امسال این بود که پیش بینی کار بسیار احمقانه ای است.
از هفته های قبل تمام پیش بینی ها مبنی بر این بود که تاوان که با اقتباس ازرمانی نوشته یان مک اوان جوایز امسال را درو خواهد کرد اما تاوان تنها دو جایزه گرفت:جایزه بهترین فیلم و بهترین طراحی صحنه. البته جایزه بهترین فیلم جایزه ارزشمندی بود چون در این بخش تاوان رقبای سرسختی چون "خون به پا خواهد شد" و پیرمرد ها سرزمینی ندارند" داشت.
آخرین باری که جو رایت به داوران بافتا اعتراض کرده بود در مراسم سال 2006 بود که نسبت به کاندید نشدن کایرا نایتلی برای بازی در نخستین فیلمش "غرور  تعصب" معترض شد.
از شگفتی سازهای دیگر امسال فیلم "رنگ صورتی" بود که کمتر کسی فکر می‌کرد که چهار جایزه را آز آن خود کند. ماریون کوتیلارد جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در این فیلم از ان خود کرد و ضمن اینکه رقبایی چون «جولی کریستی»، «کرا نایتلی»، «کیت بلانش» و «الن پیج» را پشت سر گذاشت ،نام خود را به عنوان نخستین بازیگر فرانسوی برنده بافتا به ثبت رساند.
برادران کوئن با فیلم "پیرمرد ها سرزمینی ندارند" سه جایزه از جمله جایزه بهترین کارگردانی را 10 سال بعد از فیلم فارگو  بدست آوردند . این فیلم جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (خاویرباردم) را به‌دست آورد.
با این حساب برادران کوئن از حالا می توانند شب‌ها باخیال راحت بخوابند چون بختشان برای بالای سرگرفتن آدمک طلایی اسکار که 2 هفته دیگر در سالن کداک لس آنجلس برپا می شود، روز به روز فزونی می یابد.
درام حماسی "خون به پا خواهد شد" پل توماس اندرسون تنها یک جایزه را از آن خود کرد ،جایزه بهترین بازیگر نقش اول برای دانیل دی لوئییس .به این ترتیب دی لوئیس از هم اکنون می تواند سودای اسکار را در سر داشته باشد تا شاید مجددا این جایزه را نصیب خود کند.
درام سیاسی –جاسوسی "اولتیماتوم بورن"ساخته پل گرین گراس  در 5 رشته کاندید بود اما تنها دو جایزه را برای بهترین تدوین و صدا بدست اورد.
کمتر کسی نیز فکر می کرد که دیابل کودی برای نوشتن متن فیلم نامه فیلم "جونو: برنده جایزه بهترین فیلم نامه اوریجینال شود.
فیلم «زندگی‌های دیگران» که سال گذشته موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی شده بود، در مراسم امسال بافتا به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی انتخاب شد.
جایزه بهترین فیلم انیمیشن به «راتاتویلی» تعلق گرفت که «شرک 3» و «سیمپسون‌ها» دیگر نامزدهای دریافت این جایزه بودند. شاید این جایزه از معدود پیش بینی های منتقدین بود که با نظر داوران یکی شد!
جایزه بهترین بازیگر پدیده نیز که با رای مخاطبان سینما انتخاب می‌شود، امسال به «شیا لبوف» تعلق گرفت. همچنین «باری ریکنسون» جایزه یک عمر مشارکت در سینمای انگلستان را کسب کرد. آنتونی هاپکینز نیز به عنوان عضو افتخاری آکادمی انتخاب شد.
یکی دیکر از ویژگی های مراسم امسال که در حاشیه آن مورد توجه قرار گرفت  طعنه مجری برنامه جوناتان راس بود که در مراسم گفت:این بزرگترین و بهترین مراسم بافتا تا کنون است مه آن را باید مدیون اعتصاب نویسندگان آمریکا دانست.
و این اشاره به برگزار نشدن مراسم اعطای جوایز سینمایی در ماه های اخیر بود که به دلیل اعتصاب نویسندگان سینمایی در آمریکا انجام نشد.
حال از هم اکنون تا دو هفته دیگر گمانه زنی ها برای  اسکار آغاز می شود در سال های گذشته در بیشتر موارد رای بافتا بر رای آکادمی اسکار تاثیر گزار بوده و وجوه تشابه مبان داوران ابن دو آکادمی معتبر سینمایی  کار پیش گو ها را راحتتر می کرد.اما امسال با توجه به شگفتی های بسیار رای داوران انگلیسی بافتا شای باید تنها یک اسکار غیر قابل پیش بینی را پیش بینی کرد.

همشهری امارات

کد خبر 44195

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز