همشهری آنلاین: محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاهی شدند که می تواند از زباله های تر، ۳ محصول کود مایع، کود جامد و گازی برای تولید برق را به تولید برساند.

دستگاه ايراني تولید کود و برق از زباله تر ساخته شد

حمیدرضا عزیزیان، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان  در خصوص دستگاه تولیدکننده کود و برق از زباله‌های تر در مقیاس کوچک اظهار کرد: ما در حوزه زیست توده دستگاهی را به تولید رساندیم که می‌تواند از زباله‌های تر، ۳ محصول تولید کند.

وی افزود: با توجه به اینکه آمار تولید زباله تر در تهران و کشور زیاد است، در صدد بر آمدیم که این دستگاه تولید زباله را طراحی کنیم.

به گزارش خبرگزاری معر عزیزیان با بیان اینکه این دستگاه قادر است از زباله‌های تر، ۳ محصول تولید کند، بیان کرد: این دستگاه می‌تواند کود مایع، کود جامد و گازی برای تولید برق از زباله تولید کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این دستگاه در ۳ ظرفیت یک تن سه تن و پنج تن طراحی شده است، خاطر نشان کرد: از این دستگاه می‌توان در بسیاری از مراکز دانشگاهی، پادگان‌ها، محله‌ها و … استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هدف ما استفاده از این دستگاه در روستاهاست، عنوان کرد: نمونه‌های خارجی این دستگاه زیاد است ولی ما در این شرکت، دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه را بدست آورده‌ایم و قادر به تولید انبوه آن هستیم.

مدیر این شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه برخی کشورها از این دستگاه استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این محصول تست و نمونه‌های صنعتی آن ساخته شده است و منتظر سرمایه گذار هستیم.

به گفته عزیزیان، در صورت سرمایه گذاری روی طرح می‌توان آن را به تولید انبوه رساند و در بسیاری از مناطق از آن استفاده کرد.

وی در خصوص روند کار دستگاه تبدیل زباله‌های تر به محصول گفت: بعد از جمع آوری زباله‌ها در همان منطقه، دفن می‌شوند؛ سپس از طریق همزن و سیستم تزریق هوای ایکس ری، باکتری‌هایی در این چاه زباله، فعال خواهد شد. این باکتری‌ها وظیفه تبدیل زباله‌های تر به کود خشک، مایع و تولید گاز برای تولید برق را دارند.

وی در خصوص تولید برق از این گاز گفت: گاز H۲S طی فرایندی گوگرد زایی می‌شود و برق ژنراتوری تولید خواهد شد که در حد روشنایی می‌توان از آن استفاده کرد.

مدیر این شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه در پادگانها، دانشگاه‌ها و محله‌ها و خیلی از سازمان‌ها چندین تن زباله تر تولید می‌شود و ما بزرگترین تولید کننده زباله در دنیا هستیم از این رو انتظار می‌رود که این دستگاه مفید واقع شود.

عزیزیان افزود: در حال حاضر زباله‌ها تولید و فقط حمل می‌شوند از این رو می‌توان در محل با استفاده از این دستگاه محصولات مفید تولید کرد.

به گفته وی، هدف ما روستاها بود زیرا دامداری‌ها و خیلی از زباله‌های حاصل از کشاورزی تر هستند که به راحتی می‌توان از دستگاه بهره برد.

کد خبر 441928

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha