مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
۰ نفر

امیر عفاف- شیراز- خبرنگار: کشتی فارس پس از تغییرات مدیریتی، از ابتدای سال گذشته به آرامش رسیده و دیگر دوستداران این ورزش پرطرفدار نگران گرد و خاک کردن قهرمانان و پیشکسوتان در تریبون‌های متعدد نیستند.

کشتی فارس

این ورزش مدال‌آور در استان پهلوان‌پرور فارس، پوست انداخت و از سال گذشته باز هم جایگاه خود را در کشور بازیافته است. دوبنده‌پوش‌های فارس در رقابت‌های متعددی نشان دادند که حرف‌هایشان را روی تشک می‌زنند و نیازی به سرشاخ شدن در بیرون از میدان مسابقه ندارند.  

  • ایجاد نظم در جامعه کشتی

رئیس هیات کشتی فارس که اعتقاد دارد پیشرفت‌های چشمگیر این ورزش در استان به دلیل ایجاد نظم و تلاش بیش از پیش کشتی‌گیران بوده است، می‌گوید: برنامه‌های کشتی فارس بر نظم پایه‌گذاری شد و سعی کردیم قوانین و قواعد فراموش شده را احیا کنیم. «محمد موسایی» به دشواری‌های این مسیر اشاره و اضافه می‌کند: از کشتی‌گیران و مربیان خواسته شد مدارک لازم را برای صدور کارت شناسایی ارائه دهند و برگزاری مسابقات طبق استانداردهای اتحادیه جهانی کشتی بوده است. وی از تشکیل کلاس‌های آموزشی برای به‌روزرسانی ورزشکاران، مربیان و داوران خبر می‌دهد و می‌افزاید: با ایجاد نظم بر شالوده‌ای که به همت پیشکسوتان پایه‌گذاری شده بود، کشتی‌گیران فارس مدال‌های ارزشمندی بر گردن آویختند.

  • ملی‌پوشان فارس

موسایی ادامه می‌دهد: از سال گذشته تاکنون ۱۴۷ کشتی‌گیر از فارس به تیم‌ملی دعوت شده‌اند که ۳۰ نفر از آنها در مسابقات بین‌المللی حضور داشتند و ۱۸ مدال کسب کردند. وی با بیان این‌که ۱۱۴ مدال نیز توسط کشتی‌گیران فارس در سطح کشور به دست آمده است، می‌گوید: تعداد کشتی‌گیرانی که از فارس در تیم‌های ملی به عنوان عضو ثابت حضور داشته‌اند قابل ملاحظه بوده است.

موسایی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های هیات کشتی در حال حاضر بر استعدادیابی و کسب سهمیه المپیک متمرکز شده است، ادامه می‌دهد: حمایت از کشتی‌گیران فارس برای کسب سهمیه المپیک در اولویت قرار داده شده و با توجه به این‌که موارد فنی بر عهده مربیان در اردوی تیم‌ملی است، سعی داریم با استخدام متخصص روان‌شناس وضعیت روحی کشتی‌گیران را به صورت علمی رصد کنیم. وی به دیگر بسته‌های حمایتی هیات کشتی فارس اشاره و اضافه می‌کند: بهترین کشتی‌گیران رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با بلیت رفت و برگشت هواپیما در اردوهای تیم‌ملی حاضر می‌شوند تا انگیزه بیشتری برای کسب موفقیت داشته باشند.

موسایی از تعامل با هیات پزشکی ورزشی استان برای دریافت امکانات بیشتر خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعامل برای دریافت مکمل‌های مجاز و بازیابی کشتی‌گیران پس از بازگشت به شیراز برقرار شده است. وی که اعتقاد دارد مشکلات اقتصادی کشور ورزش را از اولویت خانواده‌ها خارج کرده است، می‌گوید: با وجود مشکلات فراوانی که به لحاظ اقتصادی در جامعه وجود دارد، تلاش می‌کنیم کشتی را در بین خانواده‌ها رواج دهیم.

موسایی به سامان رساندن وضعیت کشتی فارس در شرایط سخت را ضروری می‌داند و می‌افزاید: به دنبال بهانه‌تراشی نیستیم و سعی می‌کنیم در این شرایط نیز ورزش کشتی در فارس رشد و تعالی داشته باشد. وی با تاکید بر این‌که بیشتر سالن‌های کشتی شیراز مستهلک شده‌اند، ادامه می‌دهد: این سالن‌ها بیش از ۵۰ سال عمر دارند و حتی تشک‌ها نیز قدیمی هستند و باید تعویض شوند. موسایی اضافه می‌کند: اداره ورزش و جوانان استان نیز در حد توان همراهی کرده، اما به هر حال محدودیت مالی دارد و باید به سایر ورزش‌های تحت پوشش نیز رسیدگی کند.

  • مسابقات کشتی در فضای باز

رئیس هیات کشتی فارس از برگزاری مسابقات در بلوار چمران به عنوان اقدامی قابل توجه یاد می‌کند و می‌گوید: شهریور ۹۷ مسابقات کشتی در فضای باز برای نخستین بار در ایران با رعایت استانداردهای مسابقات رسمی به همراه مراسم جنبی مانند آتش‌بازی و اجرای موسیقی در قالب جشنواره برگزار شد و حدود یک هزار نفر تماشاگرداشت.

موسایی به برگزاری دوره دوم این مسابقات در ۱۲ اردیبهشت امسال به مناسبت هفته شیراز اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دوره از رقابت‌های کشتی در فضای باز با حضور ۸ هزار تماشاگر در جوار ارگ کریم‌خان برگزار شد و علاوه بر برنامه‌های سال گذشته، «هادی عامل» گزارشگر مطرح کشتی نیز مسابقات را گزارش کرد.

وی با بیان این‌که این مسابقات فقط در شیراز طی ۲ دوره توسط هیات کشتی فارس برنامه‌ریزی و برگزار شده است، می‌گوید: کمیته بین‌المللی المپیک اعتقاد دارد که ورزش کشتی پشتیبان مالی و تماشاگر ندارد، بنابراین تلاش کردیم این ورزش را در بین مردم برگزار کنیم و با ارسال فیلم‌ها به اتحادیه جهانی کشتی نشان بدهیم که این ورزش در میان خانواده‌های ایرانی جایگاه قابل ملاحظه‌ای دارد. موسایی ادامه می‌دهد: از شهرداری شیراز خواسته‌ایم برگزاری این مسابقات را در تقویم هفته شیراز مدنظر قرار دهد و مراحل ثبت این رویداد در حال پیگیری است.

  • وضعیت خانه کشتی

رئیس هیأت کشتی فارس با بیان این‌که خانه کشتی با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده است، می‌گوید: تا چندی پیش حتی پرداخت هزینه برق خانه کشتی نیز میسر نبود، اما تمهیداتی اندیشیده شد تا از ظرفیت‌های آن استفاده شود. «محمد موسایی» با اشاره به این‌که خانه کشتی از ضرردهی به وضعیت متعادل رسیده است، می‌افزاید: فضای مناسبی در طبقه پایین برای بدنسازی در نظر گرفته شده که علاوه بر فراهم شدن امکانات مناسب برای تمرین‌های اختصاصی کشتی‌گیران، درآمدزایی هم دارد.

وی به عمر یک‌ونیم ساله خانه کشتی اشاره و اضافه می‌کند: در این مدت کوتاه که از افتتاح آن گذشته آسیب‌های فراوانی دیده و هم‌اکنون در وضعیت تعمیرات به سر می‌برد. موسایی با بیان این‌که درآمد خانه کشتی صرف تعمیرات می‌شود، ادامه می‌دهد: خانه کشتی تا حدود ۴ ماه پیش بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان ضرر می‌داد، اما خوشبختانه با ایجاد سالن بدنسازی وضعیت مناسبی دارد.

کد خبر 441870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha