مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بنیادی-  استاد حوزه علمیه قم: طبق روایاتی که به دست ما رسیده، شب قدر از زمان پیامبر اکرم(ص) وجود داشته و تا روز قیامت که حجت الهی باقی است، تداوم خواهد داشت.

شب قدر

آن‌گونه که ما از همین روایات در می‌یابیم این است که همه مردم توان و قابلیت درک عظمت و فضیلت تمام و کمال شب قدر را ندارند و جز حضرات معصوم علیهم السلام و معدود افرادی به معرفت کامل از این شب دست نمی‌یابند، اما آنچه مهم است این‌که هر کس به سهم خود در این عرصه بکوشد که جزو غافلان و محرومان نباشد، چه آن‌که شب قدر بهترین و عزیزترین فرصتی است که خدای متعال به ما بندگان عنایت فرموده تا با عبادت و تهجد، دعا و مناجات و به خصوص با قرآن به سر گرفتن و توسل بر ائمه اطهار(ع) ، بهترین سرنوشت را برای یک سال خود رقم بزنیم.

در شب قدر که هم شب نزول قرآن و هم شب تقدیر همه مومنان و بلکه انسان‌های عالم است، پرونده اعمال همه ما و امضای تقدیر یک ساله، خدمت صاحب حقیقی این شب که ولی عصر(عج) است آورده می‌شود و از این نظر همه لحظات و ساعات شب قدر، ساعات و لحظاتی بسیار مهم و تأثیرگذار در روحیه و آینده انسان‌ها و نیز ارتقای سطح معنویت و معرفت آنهاست. «قدر» در لغت هر چند که به معنای اندازه و اندازه‌گیری است، اما در معنای اصطلاحی عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی خلق آن. ضمن آن‌که بر اساس حکمت جهان خلقت، هر چیزی اندازه خاصی دارد و هیچ چیز بی‌حساب و کتاب در این عالم پدید نیامده است. با این توضیح باید گفت شب قدر که طبق روایات ما، یکی از شب‌های نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال بسیار زیاد، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، شبی است که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه، اراده، اختیار و قابلیت‌های خود او تقدیر شده و به امضای قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می‌رسد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند که «از کتاب خدا استنباط می‌شود که تعداد ماه‌های سال نزد خداوند متعال دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب این ماه، لیله ‌القدر است. »از سویی این شب عزیز و بی‌مثال از منظر تقارن زمانی، ارتباط پیدا کرده با شهادت مظلومانه اولین جانشین خاتم پیامبران در محراب مسجد آن هم به دست یکی از شقی‌ترین انسان‌ها. شهادت امیرالمومنین(ع) از این نظر نشان دهنده یکی از مظلومانه‌ترین حوادث تاریخ بشریت است که در آن تجسم حق و عدالت در خانه خدا، ندا سر داد که به خدای کعبه رستگار شدم.

انسان اگر بخواهد به آن رستگاری که مولی الموحدین(ع) به آن دست یافت، برسد، راهش فقط بندگی خداست و این‌که خالصانه و عاشقانه، معبود جهان را در مقام عبد بپرستد. در واقع این راهی است که امام علی(ع) به عنوان برترین انسان کل تاریخ پس از پیامبر(ص) به ما نشان داد و در این میان، شب قدر، فرصت بسیار خوبی است که انسان در مسیر معرفت و شناخت خود و خدا، گام بردارد.

در روایتی داریم که حضرت رسول(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) در باب معنای شب قدر فرمود: «خداوند تبارک و تعالی در این شب به تقدیر و سرنوشتی که در روز قیامت خواهد بود، قضا و حکم و اندازه‌گیری کرده و در آنچه خدا فرمان داد، ولایت تو بود و نیز ولایت امامان از نژاد تو تا روز قیامت. » این سخن حضرت محمد مصطفی(ص) به خوبی نشان می‌دهد که حقیقت شب قدر، چیزی جز درک ولایت امام علی(ع) و اولاد طاهرین ایشان نیست، چراکه همین ولایت در کنار عمل به قرآن کریم، ما را به مقصود نهایی که تقرب الی الله است می‌رساند. چه خوب و شایسته است که در شب قدر، با خدای خود و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) عهد و پیمان ببندیم که بنده خوب خدا باشیم و در مقام محب و دوستدار اهل بیت(ع) به حقوق دیگران و رعایت آداب مسلمانی به معنای واقعی کلمه التزام داشته باشیم.

کد خبر 441642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha