همشهری آنلاین: نخستین بار در تاریخ ۷۲ ساله جشنواره کن ایده موسوم به «بادکنک قرمز» برای نگهداری از بچه‌های خردسال مهمانان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان با موفقیت اجرا شد.

بادكنك قرمز در جشنواره كن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بادکنک قرمز در واقع مکانی است در حاشیه کاخ اصلی جشنواره فیلم کن که به پدرها و مادرهای حاضر در این شهر ساحلی جنوب فرانسه امکان و اجازه می‌دهد کودکان خردسال خود را بدون نگرانی از ساعت ۱۰ صبح تا شش عصر آنجا رها کنند و با خیال راحت به کارهایشان برسند. هزینه استفاده از امکانات بادکنک قرمز در ۱۰ روز برگزاری جشنواره فقط ۵۰ یورو است.

ارائه خدمات مختلف به کودکان، اتاق ویژه شیردهی و بخش تعویض پوشک و لباس از جمله امکانات این مرکز تازه‌تاسیس در کن است و بچه‌ها، پرستاران، مراقب‌ها و اعضای خانواده می‌توانند آزادانه در آن رفت و آمد کنند. نام این مرکز برگرفته از فیلم کوتاه و ۳۵ دقیقه‌ای «بادکنک قرمز» به کارگردانی آلبر لاموریس است که در ۱۹۵۶ دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه و جایزه نخل طلایی بهترین فیلم کوتاه را از جشنواره کن برد.

ایده راه‌اندازی مرکز بادکنک قرمز در جشنواره کن مربوط به سه مادر شاغل در حوزه سینماست که با توجه به سختی‌های حضور همراه با کودکان، تصمیم گرفتند این مشکل را به کمترین حد ممکن برسانند. سارا کالدرون یکی از این مادران است که می‌گوید: «صنعت سینما اساسا رابطه‌ای چندان خوب و دوستانه با کودکان ندارد و به همین دلیل حضور بچه‌ها در دیدارهای حرفه‌ای و جلسه‌های عقد قرارداد به ضرر هر دو طرف است.»

از جشنواره‌های درجه‌یک دنیا که پیش‌تر به فکر بچه‌ها و مادرها افتاده‌اند، فقط می‌توان ساندنس را نام برد که مرکز بازی و خواب بچه‌ها را راه‌اندازی کرده است. گروه واتس‌اپی سه مادر خالق ایده بادکنک قرمز در یک هفته بیش از ۵۰ عضو تازه یافت و امروز ۲۵۰ پدر و مادر فعال در حوزه سینما با عضو شدن در آن راه‌های مراقبت بهتر از بچه‌ها را در روزهای حضور در جشنواره‌های مهم از جمله برلین و ونیز با هم به اشتراک می‌گذارند.

امسال در مجموع ۱۲۰ خانواده از امکانات مرکز بادکنک قرمز در حاشیه جشنواره کن بهره بردند و به نظر می‌رسد با رسیدن آوازه آن به گوشه و کنار دنیا، مدیران کن باید برای دوره آینده به فکر جایی بزرگ‌تر باشند. چرا که بسیاری از پدرها و مادرها با فرض نبودن جایی شبیه مهد کودک هرگز بچه‌ها را همراه خود به جشنواره‌ها نمی‌بردند و به احتمال فراوان بهار ۲۰۲۰ با کودکان راهی شهر کن در سواحل جنوب فرانسه می‌شوند.

سازمان‌دهندگان ایده بادکنک قرمز امسال برای تبلیغ و شناساندن بیشتر مرکز خود از بازیگران کودک و نوجوان فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف کن استفاده کردند و در تصاویر حضور عوامل فیلم‌ها روی فرش قرمز، یک یا چند بادکنک قرمز هم به چشم می‌خورد.

کد خبر 441600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha