همشهری آنلاین: دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تا پایان روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ثبت‌نام کنند.

دانشجو

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ثبت‌نام دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از طریق سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir صورت می‌گیرد. دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال تنها تا پایان ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اموری نظیر ۲ نیمسال میهمانی، تمدید میهمانی، میهمان دائم و انتقال اقدام کنند.

متقاضیان در زمان ثبت درخواست، لازم است اسکن مستندات شرایط خاص خود که آنها را مشمول شرایط آئین‌نامه میهمانی و انتقال می‌کند، ارائه کنند. این شرایط خاص در آیین‌نامه شماره ۸۸۴۴۱/۳/۴۱ که ۲۰ خرداد ماه ۹۲ از سوی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده، درج شده است.

بر اساس مقررات وزارت علوم، در صورتی که دانشجو حداقل یک نیمسال تحصیلی را در موسسه مبدأ با میانگین کل حداقل ۱۳ گذرانده باشد، می‌تواند تقاضای دو نیمسال میهمان شدن را ارائه کند.

محدودیت‌هایی به لحاظ نوع دانشگاه برای دانشجویان متقاضی میهمانی وجود دارد؛ به این ترتیب که میهمانی از موسسات غیردولتی به موسسات دولتی در صورت موافقت دانشگاه‌های مبدأ و مقصد بلامانع ولی برعکس آن ممنوع است. همچنین میهمانی از موسسات دولتی و غیردولتی به مراکز علمی کاربردی نیز ممنوع است.

دانشجوی میهمان که در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل می‌کند، در صورتی می‌تواند متقاضی میهمانی دائم شود که در چهار نیمسال تحصیلی در موسسه مقصد موفق به کسب معدل حداقل ۱۳ شود. این شرط صرفا شرط لازم برای ثبت درخواست میهمانی دائم محسوب شده و تایید آن نیازمند موافقت موسسات مبدأ و مقصد است.

با توجه به اینکه سقف پذیرش دانشجوی میهمان در هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی در هر سال تحصیلی برابر ۲۰ درصد تعداد پذیرش کل دانشجویان ورودی همان سال تحصیلی و برای موسسات غیردولتی برابر ۱۵ درصد تعداد پذیرش کل دانشجویان ورودی همان سال تحصیلی است، در شرایط برابر اولویت میهمان شدن با متقاضیانی است که حداقل دارای یکی از شرایط ۹ گانه تعیین شده از سوی وزارت علوم باشند.

این شرایط ۹ گانه شامل موارد زیر می‌شوند:

۱) دانشجوی دختر

۲) فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده و یا از کارافتادگی پدر و مادر در زمان دانشجویی به طوری که در عمل منجر به سرپرستی خانواده توسط دانشجو شده و دانشجو به تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.

۳) بیماری خاص، صعب‌العلاج و لاعلاج دانشجو با تایید مراجع ذیصلاح.

۴) معلولیت موثر در زمان دانشجویی و یا دانشجویان معلولی که قبل از زمان دانشجویی تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند.

۵) ازدواج دانشجوی دختر (در زمان دانشجویی) در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو، قبل از ازدواج، در نزدیکترین محل به موسسه مقصد باشد.

۶) در مواردی که یکی از والدین دارای شرایط خاص و یا بیماری خاص به تشخیص مراجع ذیصلاح باشند.

۷) دانشجویان خانم متاهل دارای فرزند در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو در نزدیکترین محل به موسسه مقصد باشد.

۸) دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره).

۹) دانشجوی پسر متاهل (ازدواج بعد از قبولی) که همسر وی نیز دانشجو باشد.

بر طبق این گزارش، انتقال دانشجو به موسسه دیگر نیز مشروط به کسب معدل بالاتر از میانگین معدل دانشجویان ورودی‌های همان سال و همان رشته در موسسه مقصد، در مدت حداقل چهار نیمسال میهمانی برای مقطع کارشناسی پیوسته و دو نیمسال برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و موافقت مبدأ و مقصد است.

بر اساس قوانین وزارت علوم، انتقال از دوره شبانه به روزانه، از پیام نور به دوره‌های روزانه و شبانه، از غیردولتی به دولتی و از غیردولتی به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی کاربردی ممنوع است. اما انتقال از دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به موسسات غیردولتی بلامانع در نظر گرفته شده است.      

همچنین دانشجویانی که متقاضی انتقال توام با تغییر رشته هستند نیز از طریق بخش شورای بررسی موارد خاص در سامانه سجاد اقدام به ثبت اینترنتی درخواست می‌کنند.

بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، دانشگاه‌های مبدأ موظف هستند در صورتی که دانشجو حائز شرایط مهمانی و انتقال باشد، از ابتدای خرداد تا ۱۵ تیر ماه ۹۸ نظر خود را در سامانه سجاد اعلام و در صورت موافقت ریز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد ارسال کند.

دانشگاه‌های مقصد نیز حداکثر تا پایان مرداد ماه ۹۸ مهلت دارند نسبت به بررسی تقاضاها اقدام و نتیجه را از طریق این سامانه اعلام کنند.

کد خبر 441211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha