مژگان مهرابی-خبرنگار:  امسال هم شب‌های قدر از راه رسید. باز فرصتی مهیا شد برای خلوت کردن با خدا. هرکسی پی کنج دنج یا حریم امنی است که بتواند ساعت‌ها با خدا حرف بزند و راز و نیاز کند.

شبهای قدر

چه جایی بهتر و باصفاتر از خانه خدا که هم دنج است و هم امن. تعداد خانه‌های خدا در این شهر کم نیست. صدها مسجد در جای جای محله‌ها به چشم می‌خورد که هر کدامشان، پایگاهی هستند برای اقامه نماز و نیایش با خالق. در شرق تهران بیش از ۴۰۰ مسجد کوچک و بزرگ در این شب‌ها میزبان شهروندان هستند و درشان به روی روزه‌داران باز است و به فراخور استقبال اهالی و همت خادمان مسجد مراسم احیا برگزار می‌کنند. از بین آنها برنامه‌های تعدادی از مساجد محوری و پرجمعیت شرق پایتخت را به اطلاع شما می‌رسانیم.

منطقه ۴

  • مسجد الرسول(ص)
  • سخنرانی حجت‌الاسلام محمدی همدانی

 مسجد الرسول(ص) از مساجد بزرگ و فعال شرق تهران است. پربار و متنوع بودن برنامه‌های فرهنگی‌اش توانسته جوانان زیادی را جذب فضای مذهبی و آموزشی آن کند. مسجد در ضلع شمال غربی میدان رسالت قرار دارد و معماری منحصربه‌فردش به سبک معماری اصفهان است. برنامه شب قدر در این مسجد با اقامه نماز اول وقت شروع می‌شود. سپس سفره افطاری برپا و از نمازگزاران پذیرایی شده و ساعت ۲۲:۳۰ دعای جوشن‌کبیر خوانده می‌شود. سخنران این مراسم «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی همدانی» است. بعد از صحبت‌های او نوحه‌سرایی و سپس یک شبانه‌روز نماز قضا خوانده می‌شود. برگزاری مراسم احیا پایان‌بخش برنامه‌های مسجد است.  

  • مسجد احمدیه 
  • سخنرانی آیت‌الله جلالی در شب‌های احیا 

مسجد احمدیه از مساجد قدیمی منطقه است. در دوران انقلاب و جنگ پایگاه مهمی برای مشارکت‌های مردمی بوده و حالا هم یکی از فعال‌ترین مساجد شرق تهران به شمار می‌آید. امامت این مسجد را «آیت‌الله ‌حیدرعلی جلالی خمینی» برعهده دارد و همین دلیلی است تا شهروندان زیادی از محله‌های دور و نزدیک برای حضور در برنامه‌های مذهبی به این مسجد بیایند. برنامه‌های شب قدر در این مسجد ساعت ۲۲ آغاز می‌شود. بعد از آن ۳ شبانه‌روز نماز قضا خوانده شده و مداحان، فرشچی و باقری نوحه‌سرایی می‌کنند. «آیت‌الله‌جـــلالی» سخنران این شب‌هاست و مراسم احیا را خود او برگزار می‌کند. مسجد احمدیه در خیابان آیت، تقاطع خیابان مینوی شرقی قرار دارد.  

  • مسجدالاقصی 
  • میزبان شهروندانی از محله‌های مجاور

مسجد الاقصی در خیابان آیت‌الله ‌خوشوقت (بعد از فلکه دوم تهرانپارس)، نبش خیابان ۱۸۲ غربی واقع شده است. مسجد بزرگی که نمای بیرونی آن دل هر رهگذری را روانه مسجدالاقصی می‌کند. هر سال در ایام ماه رمضان، پذیرای شهروندان زیادی است که از محله‌های دور و نزدیک به اینجا می‌آیند. برنامه‌های شب قدر در مسجدالاقصی، از ساعت ۲۲:۳۰ با خواندن دعای جوشن‌کبیر شروع می‌شود. سپس یک شبانه‌روز نماز قضا اقامه ‌شده و «حجت‌الاسلام عباس‌نژاد» درباره مسائل دینی و مذهبی سخنرانی می‌کند. آخرین بخش از برنامه، اجرای مراسم احیاست که توسط حجت‌الاسلام عباس‌نژاد برگزار می‌شود.  

  • مسجد غدیرخم
  • خواندن دعای جوشن‌کبیر توسط مداحان محله 

مسجد غدیر خم از مساجد بزرگ و نامی منطقه ۴ است. کانون فرهنگی این مسجد زبانزد اهالی بوده و توانسته نوجوانان و جوانان زیادی را جذب خود کند. امامت مسجدجامع غدیر خم را «آیت‌الله‌محمد هاشمی» برعهده دارد. مراسم شب قدر در این مسجد از ساعت ۲۲ با اقامه نماز قضا آغاز می‌شود. خواندن دعای جوشن‌کبیر بخش بعدی این مراسم است که توسط مداحان محله انجام می‌شود. در آخر «آیت‌الله ‌محمد هاشمی» سخنرانی کرده و مراسم احیا را برگزار می‌کند. این مسجد در خیابان پاسداران، خیابان نگارستان هشتم قرار دارد.  

  •  مسجد امام حسن عسگری(ع)
  • سخنرانی حجج‌الاسلام خلیلی، زارع و مفتح 

مسجدجامع امام حسن عسگری(ع) در میدان هروی، ابتدای خیابان شهید افشاری قرار دارد. مسجد بزرگ و فعالی که هر روز پذیرای جمعیت زیادی از نمازگزاران است. در این مسجد برنامه‌های شب قدر ساعت ۲۲:۳۰ با خواندن دعای افتتاح شروع می‌شود. بعد از آن دعای جوشن‌کبیر خوانده می‌شود که تا یک بامداد ادامه دارد. سپس پذیرایی مختصری از نمازگزاران می‌شود. بخش بعدی برنامه شب قدر سخنرانی است که در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان به‌ترتیب برعهده حجج الاسلام خلیلی، زارع و مفتح است. مراسم احیا و قرآن به سر گرفتن هم توسط این روحانیون انجام می‌شود.

منطقه ۸

  • مسجد خاتم‌الانبیا(ص)  
  • خواندن زیارت وارث

مسجد خاتم‌الانبیا(ص) دومین مسجد قدیمی شرق تهران است که سال ۴۳ توسط مرحوم لرزاده ساخته شده است. گنبد فیروزه‌ای و گچ‌بری‌های بسیار زیبایش هنر معماری اسلامی را به رخ می‌کشد. برنامه‌های شب قدر در این مسجد از ساعت ۲۱:۳۰ با خواندن دعای افتتاح شروع می‌شود. بعد از آن به مدت یک ساعت نماز قضا توسط «آیت‌الله ‌سید محمد امین» امام جماعت مسجد اقامه می‌شود. بخش بعدی برنامه خواندن دعای جوشن‌کبیر و مرثیه‌خوانی است. در ساعت یک بامداد «آیت‌الله ‌سید محمد امین» سخنرانی کرده و سپس مراسم احیا اجرا می‌شود. پایان بخش برنامه‌های شب قدر، خواندن زیارت وارث و دعای ابوحمزه ثمالی است که تا ساعت ۳ بامداد طول می‌کشد. این مسجد در تهرانپارس، نرسیده به فلکه اول و خیابان بهار قرار دارد.  

  • مسجدجامع نارمک 
  • استقبال از جمعیت زیاد 

مسجدجامع نارمک از مساجد نامی منطقه ۸ است که در خیابان سمنگان قرار دارد. مسجدجامع نارمک از مساجد پررفت و آمد منطقه به شمار می‌آید و در ایام ماه رمضان بیش از پیش مهمان دارد. در شب‌های قدر جمعیت مسجد به قدری است که ناگزیر حیاط و فضای کوچه پشت مسجد هم مفروش می‌شود. قبل از شروع مراسم شب قدر، یک شبانه‌روز نماز قضا اقامه می‌شود. سپس مداحان محله دعای جوشن‌کبیر را خوانده و خود را برای برنامه احیا مهیا می‌کنند. سخنران این شب‌ها، «حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده» امام جماعت مسجد است که مراسم قرآن به سر گرفتن را هم خودش انجام می‌دهد.  

  • مسجد سیدالشهدا (ع) خیابان گلبرگ 
  • خواندن ۲ شبانه‌روز نماز قضا 

مسجد سیدالشهدا(ع) قدمتی ۵۰ ساله دارد. از سال ۵۴ آیت‌الله ‌پیشوایی امامت آن را برعهده دارد. به گفته این روحانی، مسجد سیدالشهدا(ع) در دوران جنگ، ستاد مرکزی بوده و بیش از ۳۰ شهید تقدیم ایران کرده است. برنامه‌های شب قدر در این مسجد ساعت ۲۲ با خواندن دعای کمیل و افتتاح شروع می‌شود. سپس روزه‌داران ۲ شبانه‌روز نماز قضا را به امامت آیت‌الله ‌پیشوایی اقامه کرده و خود را برای مراسم قرآن به سر گرفتن آماده می‌کنند. سخنران این شب‌ها سپس «آیت‌الله ‌سید محمدجواد پیشوایی» امام جماعت مسجد است که مراسم احیا را برگزار می‌کند. مسجد سیدالشهدا(ع) در خیابان جانبازان شرقی قرار دارد.  

  • مسجد باب‌الحوائج (ع)
  • جزءخوانی و تفسیر قرآن

مسجدی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال که از پایگاه‌های محوری منطقه ۱۳ به شمار می‌آید. این مسجد در همه اوقات سال شلوغ بوده چراکه در محدوده بازار شرق تهران واقع شده است. در ایام ماه رمضان و به‌ویژه شب‌های قدر جمعیت قابل توجهی در آن حضور پیدا می‌کنند. برنامه‌های شب قدر مسجد از ساعت ۲۱:۱۵ با اقامه نمازجماعت شروع می‌شود. بعد از آن به مدت یک ساعت جزء‌خوانی و تفسیر قرآن انجام می‌شود. دعای جوشن‌کبیر رأس نیمه‌شب خوانده می‌شود. بعد از آن مداحان دستمالچی و محمدیان نوحه‌سرایی می‌کنند. مراسم احیا توسط «حجت‌الاسلام علی پهلوانی» برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های این مسجد اقامه ۶ شبانه‌روز نماز قضاست که بعد از خواندن دعای جوشن‌کبیر انجام می‌شود. مسجد باب‌الحوائج(ع) در خیابان صفا، بین خیابان‌های اقبال و ۱۷ شهریور قرار دارد.

منطقه ۱۴

  • مسجد احباب‌الحسین(ع)
  • جزءخوانی آقایان قبل از اذان مغرب 

مسجد احباب‌الحسین(ع) یا مسجدجامع اصفهانک از مساجد قدیمی و اصیل منطقه ۱۴ است. این مسجد در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان میثم، خیابان شهید کیانی قرار دارد. در ایام شب قدر نماز مغرب ساعت ۲۱:۲۰ اقامه شده و بعد از آن دعای افتتاح خوانده می‌شود. سپس دعای جوشن‌کبیر خوانده شده و ۵ شبانه‌روز نماز قضا اقامه می‌شود. «حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری» امام جماعت مسجد، سخنران این شب‌هاست و مراسم احیا را با همراهی خورشیدی، جعفری و سید کاظم بدری برگزار می‌کند.  

  • مسجد شهید بهشتی
  • پذیرایی از ۲۰۰۰ مهمان 

مسجد شهید بهشتی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فعال فرهنگی و مذهبی منطقه است. این مسجد ۳۶ ساله در دوران دفاع‌مقدس قطب مهم کمک‌رسانی به جبهه بوده و حالا مکان دنجی برای گردهمایی نوجوانان و جوانان محله است. برنامه شب‌های قدر از ساعت ۲۱:۱۵ با اقامه نماز مغرب شروع می‌شود. بعد از آن مراسم جزء‌خوانی که یک ساعتی طول می‌کشد، «حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی» خطیب جمعه تهران سخنرانی کرده و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین حامد کاشانی. میثم مطیعی مداح این برنامه است. مسجد شهید بهشتی در خیابان نبردشمالی، بعد از میدان نبرد واقع شده است.  

  • مسجد قاسم بن الحسن (ع)
  • پاتوق جوانان محله 

از مساجد بزرگ و فعال منطقه به شمار می‌آید و پاتوق جوانان محله است.  برنامه شب‌های قدر مسجد حضرت قاسم بن الحسن(ع) ساعت ۲۱:۳۰ با اقامه نماز مغرب و عشا شروع می‌شود. بعد از آن ۳ شبانه‌روز نماز قضا اقامه شده و مداحان جوان محله دعای جوشن‌کبیر را قرائت می‌کنند. سخنران این شب‌ها «حجت‌الاسلام والمسلمین باقر علم الهدی» امام جماعت مسجد است. بعد از آن مراسم احیا و قرآن به سر گرفتن برگزار می‌شود.

منطقه ۱۵

  • مسجد امام رضا(ع)  
  • برپایی سفره افطاری در هر شب

مسجد امام رضا(ع) در واقع پایگاه مشکل‌گشای محله اتابک است. مسجدی که به دلیل برنامه‌های متنوع و پربار فرهنگی پاتوق جوانان محله شده است. اینجا در زمره مساجد شلوغ منطقه قرار دارد و دلیلش وجود «حجت‌الاسلام والمسلمین سید باقر میردامادی» امام جماعت مسجد است. ایام ماه رمضان هرشب سفره افطاری در این مسجد گسترده است. ایام شب قدر بعد از افطاری و اقامه نماز اول وقت، دعای جوشن‌کبیر در ساعت ۲۲ خوانده می‌شود. یک شبانه‌روز نماز قضا و مرثیه‌خوانی از دیگر برنامه‌های مسجد است. حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی سخنرانی کرده و مراسم احیا را برگزار می‌کند. مسجد امام رضا(ع) در خیابان خاوران، خیابان بنی‌طبا (نفیس) قرار دارد.  

  • مسجد المهدی(عج)  
  • پذیرایی از نمازگزاران 

مسجد المهدی(عج) در خیابان بقایی قرار دارد. برنامه‌های آن از ساعت ۲۲:۳۰ شروع می‌شود و تا ۳ بامداد ادامه دارد. مراسم با خواندن دعای جوشن‌کبیر شروع می‌شود. بعد از آن یک شبانه‌روز نماز قضا خوانده شده و از نمازگزاران پذیرایی می‌شود. «سیدعلی موسوی» از ساعت ۱:۳۰ تا ۲ بامداد نوحه سرایی می‌کند. سپس «شیخ حمید شهسواری» سخنرانی کرده و مراسم احیا و قرآن به سر گرفتن را برگزار می‌کند.  

  • مسجد روح‌الله‌ افسریه
  • دورهمی فرهنگی و مذهبی نوجوانان

مسجد روح الله، تنها مسجدی در منطقه است که دیوار به دیوار مدرسه قرار گرفته است. به گونه‌ای که حیاط مدرسه و مسجد با هم مشترک بوده و دانش‌آموزان زنگ تفریح خود را در فضای مسجد سپری می‌کنند. نمازگزاران این مسجد بیشتر نوجوان هستند. در واقع این مکان الهی برای آنها پاتوق دورهمی‌های فرهنگی و مذهبی به شمار می‌آید. در شب‌های قدر مراسم احیا ساعت ۲۲:۳۰ با خواندن یک جزء قرآن شروع می‌شود. بعد از آن ۳ شبانه‌روز نماز قضا به امامت «حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دقیقی» امام جماعت مسجد اقامه می‌شود. سپس دعای جوشن‌کبیر و زیارت عاشورا خوانده شده و مراسم احیا توسط حجج‌الاسلام بدری و حسنی برگزار می‌شود. این مسجد در محله افسریه، خیابان ۳۸، خیابان ۱۵ متری چهارم قرار دارد.

  • مسجد ولی‌عصر(عج)
  • خواندن ۱۰۰ رکعت نماز قضا

مسجد ولی‌عصر(عج) از مساجد محوری منطقه ۱۵ است که در محله ابوذر قرار دارد. وجود کانون فرهنگی، خیریه، زبانکده و حوزه علمیه باعث شده هر روز میزبان شهروندان زیادی باشد. در شب‌های قدر تعداد مهمانان مسجد زیاد می‌شود. برنامه شب قدر ساعت ۱۱ شب با قرائت قرآن شروع می‌شود و بعد از آن ۱۰۰ رکعت نماز قضا اقامه می‌شود. سپس دعای جوشن‌کبیر خوانده شده و «حجت‌الاسلام عابدین‌زاده» سخنرانی می‌کند. بعد از آن مراسم احیا برگزار می‌شود. در کنار این برنامه از ساعت ۲۳ تا ۱:۳۰ بامداد برنامه مجزایی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. اجرای مسابقه، داستان، نمایش و نوحه خوانی. به گفته حجت‌الاسلام عابدین‌زاده در این شب‌ها کمک‌های مردمی برای ایتام و سیل‌زدگان جمع‌آوری می‌شود.

  • پایگاه بسیج شهید یونس دهقانیان مسجد امام رضا(ع) کیانشهر
  • مراسم احیا در کنار مزار شهدا

 پایگاه بسیج شهید یونس دهقانیان چند سالی است به جای اجرای برنامه شب قدر در مسجد امام رضا(ع) مراسم احیا گرفتن را در کنار مزار ۲ شهید گمنام واقع در میدان امام رضا(ع) برگزار می‌کند. این کار با استقبال زیاد شهروندان مواجه شده به گونه‌ای که در این مراسم قریب به ۵ هزار نفر از اهالی حضور دارند. مراسم شب‌های قدر از ساعت ۲۳ با خواندن دعای جوشن‌کبیر شروع می‌شود. «محسن رحیمی» مرثیه‌خوان این برنامه است و بعد از آن «حجت‌الاسلام سید علی فاطمی‌نیا» سخنرانی می‌کند. اجرای مراسم قرآن به سر گرفتن، بخش پایانی برنامه است که توسط حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا انجام می‌شود.  

  • مسجدجامع مسعودیه
  • سخنرانی حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد

برنامه‌های شب قدر مسجدجامع مسعودیه از ساعت ۲۲:۳۰ با تلاوت قرآن (سوره‌های سفارش شده در شب قدر) شروع می‌شود. بعد از آن ۳ روز نماز قضا اقامه شده و دعای جوشن‌کبیر خوانده می‌شود. «آیت‌الله ‌بحری» امام جماعت مسجد مراسم احیا را برگزار می‌کند. سخنران این شب‌ها «حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد» است. مسجدجامع مسعودیه در خیابان قائم قرار دارد.

کد خبر 441208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha