سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه راثبون فولیو (Rathbones Folio Prize) یک جایزه تازه تاسیس ادبیات بریتانیایی است که با عنوان جایزه ادبی فولیو نیز شناخته می‌شود.

آشنايي با جايزه ادبي فوليو

جایزه‌ای که ابتدا توسط ناشر بریتانیایی انجمن فولیو، در دو سال نخست کارکرد خود یعنی سالهای (۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی) حمایت شد اما بعد تر مدیریت سرمایه‌گذاری راثبون حامی جدید این جایزه شد.

هدف این جایزه ادبی بریتانیایی که از ابتدا خواسته رقیبی برای جایزه معتبر من بوکر باشد ادبیات بریتانیا صرف نظر از ملیت نویسندگان است و از همین رو نیز همه آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند اعم از مجموعه شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می‌کنند.

تا به حال نویسندگان مشهوری چون مارگارت آتوود، زادی اسمیت، و جی. ام. کوئتزی در هیئت داوری این جایزه نقش داشته اند.

«جورج ساندرز» نویسنده مجموعه داستان «دهم دسامبر» برنده جایزه ۲۰۱۴ فولیو است  و «آکیل شارما» نویسنده هندی-آمریکایی با کتاب «زندگی خانوادگی» سال ۲۰۱۵ این جایزه را از آن خود کرد.

در سال ۲۰۱۶ جایزه ادبی «فولیو» برگزار نشد و در سال ۲۰۱۷ با کمی تغییرات و اسپانسری جدید «هشام مطر» برای کتاب «بازگشت» برنده جایزه ۳۰ هزار پوندی آن شد.  «ریچارد لوید پری» با پرداختن به سونامی ژاپن در کتاب«اواح سونامی» برنده سال ۲۰۱۸ این جایزه شد و سال ۲۰۱۹ نیز  ریموند آنتروباسِ که معلمی ناشنواست با نخستین مجموعه شعرش«مقاومت» برنده این جایزه ادبی گردید.

کد خبر 441155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha