همشهری آنلاین: دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد دولت روسیه به هیچ روی در ماجرای جنجال سیاسی اخیر که برای «حزب آزادی» اتریش پیش آمد و به استعفای معاون صدراعظم این کشور انجامید نقشی نداشته است.

هاینتس کریستیان اشتراخه

به گزارش یورونیوز، هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش روز شنبه ۲۸ اردیبهشت به دنبال انتشار ویدئویی جنجالی از مقام خود کناره‌گیری کرد.

در این ویدئو که دو رسانه آلمانی آن را منتشر کردند، رهبر حزب راست افراطی آزادی در حال معامله با فردی دیده می‌شود که خود را از بستگان یک الیگارک روس معرفی می‌کند. دمیتری پسکوف روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که رسوایی اخیر سیاسی در اتریش «دخلی به روسیه نداشته و نمی‌تواند داشته باشد.»

اشتراخه در این ویدئو در حال مذاکره بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می‌شود. او این ویدئو را «فاجعه بار» توصیف کرده اما می‌گوید هیچ گونه کار غیرقانونی و خلافی مرتکب نشده است.

  • انتخابات پیش از موعد اتریش در سپتامبر برگزار می‌شود

رسوایی معاون صدراعظم اتریش به کناره‌گیری او و پایان ائتلاف احزاب "آزادی" و "مردم" انجامید. رئیس جمهور اتریش گفت عرصه سیاسی این کشور برای اعاده اعتماد در داخل و خارج نیاز به بازسازی دارد.

دویچه وله نیز در گزارشی اعلام کرد: با استعفای هاینتس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب راست‌گرای "آزادی" و کناره‌گیری او از رهبری حزب و معاونت صدراعظم، انتخابات پارلمانی پیش از موعد در اتریش برگزار می‌شود.   الکساندر فان در بلن، رئیس جمهور این کشور بعد از ملاقات با سباستیان کورتس، صدراعظم این کشور ماه سپتامبر را برای برگزاری انتخابات پیشنهاد داد و عنوان کرد که عرصه سیاسی اتریش برای اعاده اعتماد در داخل و خارج، نیازمند بازسازی است.

صدراعظم اتریش اعلام کرده که انتخابات تازه یک ضرورت است، نه یک خواست. قرار شده  در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات تازه، حداکثر تلاش برای ثبات سیاسی در این کشور انجام گیرد. کورتس باید به این منظور با کلیه احزاب وارد مذاکره شود.

موضوع دیدار صدراعظم و رئیس جمهور اتریش، ترسیم نقشه راه تا زمان برگزاری انتخابات جدید بوده است. هنوز اما مشخص نیست که چه کسی به عنوان معاون صدراعظم، جانشین اشتراخه می‌شود. احتمال داده شده که نوربرت هوفر، معاون حزب آزادی، مسئولیت سازمانی اشتراخه را  بر عهده گیرد.

روز شنبه و پس از برملا شدن رسوایی رهبر حزب "آزادی"، تظاهراتی در وین علیه هانس کریستیان اشتراخه و مواضع دست راستی حزب برگزار شد.

ناظران سیاسی در اتریش گفته‌اند که ممکن است وزرای وابسته به حزب آزادی با تصمیم رئیس جمهور از کابینه خارج شوند. سباستیان کورتس، رهبر حزب محافظه‌کار "مردم" پس از انتشار فیلمی که پرده از زد و بند مالی معاونش بر می‌داشت، ائتلاف با حزب آزادی را پایان یافته خواند. کورتس این تصمیم را  پس از یک جلسه اضطراری طولانی در شامگاه شنبه و طی کنفرانسی مطبوعاتی در روز شنبه ۱۸ مه اعلام کرد.

در فیلمی که در سال ۲۰۱۷ در شهر ایبیزا در اسپانیا برداشته شده، هاینتس اشتراخه، رهبر حزب راستگرای آزادی، از یک زن روس که ظاهرا قصد سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی  در اتریش را دارد می‌خواهد به ازای  قراردادهای پرسود دولتی، روزنامه "دی کرونن" را بخرد و در آن برای حزب آزادی طوری تبلیغ کند که در انتخابات پارلمانی پیروز شود.

هفته نامه اشپیگل و روزنامه "زود دویچه" در آلمان احتمال داده‌اند که این فیلم، می‌تواند تله‌ای برای حزب آزادی باشد که مدعی دفاع از اخلاقیات و ارزش‌های سنتی اتریش است.

اشتراخه پس از استعفا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی از یک "رودست سیاسی هدفمند" علیه خودش و پیگیری حقوقی این موضوع سخن گفت. او در عین حال بابت حرف‌های "افتضاح و شرم‌آور" در ایبیزا عذرخواهی کرد و بیان آنها را ناشی از مصرف الکل دانست. اشتراخه هم‌زمان مدعی شد که این حرف‌ها قانون شکنانه نبودند.

رسوایی رهبر حزب آزادی اتریش در آستانه انتخابات پارلمان اروپا برملا شده است. این انتخابات ۲۶ مه برگزار می‌شود و کارشناسان سیاسی می‌گویند آرای حزب آزادی ریزشی جدی خواهد داشت و این بدنامی روی جریان‌های دست راستی در اروپا نیز که در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند، اثر منفی خواهد گذاشت.

کد خبر 441115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha