سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی- اهواز- خبرنگار: همزمان با طغیان رودخانه‌های خوزستان در فروردین امسال و وقوع سیل در برخی مناطق شهری و روستایی این استان، برخی از نقاط پرجمعیت اهواز دچار مشکل پس‌زدگی فاضلاب شد.

بحرانی‌ترین منطقه اهواز

در همان روزهای ابتدایی فروردین مشکل پس‌زدگی فاضلاب در برخی نقاط بحرانی رفع اما باز هم این موضوع پس از چند روز سبب ایجاد مشکلات جدید شد. یکی از بحرانی‌ترین مناطقی که دچار پس‌زدگی فاضلاب شده، پردیس است. ساکنان این منطقه می‌گویند معضل پس‌زدگی فاضلاب هر ۲، ۳ ماه یک بار تکرار می‌شود و ربط زیادی هم به سیلاب‌های اخیر ندارد. آنها می‌گویند تاکنون اقدامات زیادی برای حل این مشکل در پردیس انجام شده اما به نتیجه نرسیدن همه این اقدامات نشان می‌دهد که کارها ریشه‌ای نبوده است. علاوه بر منطقه پردیس، خیابان ۱۳ شرقی کیانپارس و خیابان دانیال در کوی ملت هم با مشکل پس‌زدگی فاضلاب مواجهند؛ مشکلی که هر چند مدت یک بار تکرار و حفاری‌های گسترده‌ای برای حل آن انجام می‌شود اما چند ماه پس از این اقدامات باز هم روز از نو و روزی از نو.

  • کاسبی کساد

یکی از کسبه منطقه پردیس که فروشنده مبل و کالای چوبی است، به خبرنگار ما می‌گوید: مشکل پس‌زدگی فاضلاب در خیابان گلبهار پردیس، علاوه بر زندگی شهروندان، کاسبی را هم تحت تاثیر قرار داده است. «شهدانی» می‌افزاید: در طول روزهایی که فاضلاب دچار پس‌زدگی می‌شود، کاسبی ما به صفر می‌رسد چون به دلیل بوی بد فاضلاب مشتریان به مغازه مراجعه نمی‌کنند. وی بیان می‌کند: هر سال ۴ یا ۵ بار مشکل پس‌زدگی فاضلاب در خیابان گلبهار ایجاد می‌شود و همین سبب شده است برخی از کسبه فعال در پردیس از این بازار بروند. انتقال این کسبه رونق بازار پردیس را کم می‌کند.
شهدانی ادامه می‌دهد: پردیس منطقه‌ای تازه‌ساخت است و پس‌زدگی فاضلاب آثار منفی جبران‌نشدنی بر توسعه آن گذاشته است و باید این مشکل حل شود. ما بیش از یک دهه است که با این مشکل مواجهیم و حاضریم چند سال دیگر هم تحمل کنیم اما به شرط آن‌که به ما گفته شود این مشکل تا فلان سال به صورت اساسی رفع می‌شود.

  • علت پس‌زدگی فاضلاب

یک کارشناس مسائل آب و فاضلاب در گفت‌وگو با همشهری مشکل پس‌زدگی فاضلاب را در شهر اهواز به دلیل وجود ۲، ۳ نقطه بحرانی در این شهر به دلیل ریزش شبکه‌ فاضلاب می‌داند و می‌گوید: در برخی نقاط حاشیه‌نشینی و در برخی دیگر نبود برنامه برای توسعه عامل تشدید بحران پس‌زدگی فاضلاب شده‌اند.

«محمدامین شهابی» اظهار می‌کند: وجود ۲۹۰ هزار اشتراک فاضلاب در اهواز از بالا بودن شاخص‌های آب و فاضلاب در این کلان‌شهر نشان دارد. اما این آمار به ما می‌گوید که ۸۰ درصد شبکه فاضلاب اهواز زیر پوشش قرار گرفته و ۲۰ درصد از مشترکان از اشتراک‌های غیرقانونی بهره می‌برند و این موضوع در بحرانی‌تر شدن شرایط موثر است.

وی می‌افزاید: در نقاطی مانند کیانپارس و کوی ملت هم علت اصلی پس‌زدگی فاضلاب به ساخت و سازهای بی‌رویه است. در ۲ دهه اخیر بسیاری از خانه‌های ویلایی این مناطق به مجتمع‌های مسکونی بزرگ تبدیل شده‌اند و این افزایش جمعیت سبب تولید فاضلاب بیشتر شده است که شبکه فاضلاب توان دفع آن را ندارد درنتیجه مشکل فاضلاب در این مناطق گسترده‌تر می‌شود.

  • لزوم توسعه شبکه فاضلاب

این کارشناس مسائل آب و فاضلاب درباره لایروبی شبکه فاضلاب اهواز می‌گوید: شاید لایروبی دائمی شبکه فاضلاب بتواند ۱۰ درصد از مشکلات موجود را کاهش دهد، اما برای حل مشکل اصلی باید توافقی بین آبفا و شهرداری درباره ساخت و سازها صورت بگیرد. علاوه بر آن، آبفا باید برای توسعه شبکه فاضلاب گام‌های موثرتری بردارد. شهابی اضافه می‌کند: این ۲ موضوع، به دلیل مسائل مالی، نمی‌توانند در آینده‌ نزدیک محقق ‌شوند، مگر این‌که دولت یا مدیریت ارشد استان به آن ورود کنند. وی اظهار می‌کند: در اکثر نقاط کشور و حتی خوزستان، به دلیل ارتفاع بالای مناطق شهری، حفر یک چاه می‌تواند تا مدت زیادی مشکلات موجود را برطرف کند. اما در اهواز با کندن زمین خیلی زود به آب می‌رسیم و به همین دلیل آبفا برای ترمیم شبکه فاضلاب یا ساخت شبکه جدید زمان زیادی ندارد و کارها باید به‌سرعت انجام شود.

  • پردیس؛ بحرانی‌ترین منطقه

مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب خوزستان می‌گوید: با کار شبانه‌روزی و به‌کارگیری امکانات و تجهیزات لازم در کوی ملت، پردیس و کیانپارس عملیات اجرایی در این ۳ نقطه بحرانی توسط آبفای خوزستان و اداره آبفای خرمشهر انجام شده است. «فرزان عباسیان» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: باتوجه به صدور حکم سرپرستی مدیرعامل آبفای خوزستان در تصدی آبفای اهواز، عملیلات اجرایی در شهر اهواز توسط مدیریت آبفای خوزستان برای رفع بحران وارد فاز عملیاتی شد. وی می‌گوید: پردیس بحرانی‌ترین منطقه اهواز از نظر شرایط فاضلاب بود اما با نصب ۳ دستگاه پمپ ۴۵ کلیووات در کوی مجاهد و اجرای ۲ خط انتقال فاضلاب به طول ۱۲۰۰ متر به‌ منظور دفع فاضلاب، مشکل این منطقه حل شد. این مسئول ادامه می‌دهد: به دلیل از مدار خارج شدن کلکتور اصلی و شرایط بحرانی فاضلاب در خیابان یاور ۱۱ کوی مجاهد، آبفای خوزستان با تامین ۱۴۰۰ متر لوله ۳۱۵ میلیمتر تحت فشار و ایجاد یک منهول پمپ موقت به ‌منظور دفع فاضلاب منطقه پردیس و جلوگیری از پس‌زدگی فاضلاب توانست مشکل پس‌زدگی فاضلاب را در پردیس و کوی مجاهد تا زمان سرریز در رودخانه حل کند.

  • رفع مشکل کیانپارس

عباسیان می‌گوید: همزمان با اجرای خط و ایستگاه پمپاژ فاضلاب در منطقه پردیس، اکیپ عملیاتی آبفای خرمشهر به عنوان معین در منطقه مستقر شد و با اقدامات شبانه‌روزی عملیات ساماندهی پس‌زدگی و جمع‌آوری فاضلاب و شست‌وشوی خیابان‌های بحرانی را انجام داد. وی بیان می‌کند: با توجه به فرسوده بودن خط اصلی کیانپارس و نشست این خط در خیابان ۱۳، آبفای خوزستان با اعزام پیمانکار اقدامات لازم را برای اصلاح این خیابان انجام داده و مشکل پس‌زدگی فاضلاب در این منطقه هم برطرف شده است. مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب خوزستان می‌گوید: در خیابان دانیال و بلوار کوروش هم مشکل پس‌زدگی فاضلاب ایجاد شده است که آبفا در حال برطرف کردن آن در کلکتور اصلی این منطقه با اجرای خطوط تحت‌ فشار با قطر ١٥٠ تا ٣٥٠ میلیمتر و طول ٥٠٠ متر و همچنین خطوط تحت فشار با قطر ٦٢٠ میلیمتر و طول ٦٥٠ متر است.

***
مسئولان آبفا معتقدند مشکل فاضلاب در پردیس و کیانپارس اهواز حل شده است، اما مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری از ادامه‌دار بودن پس‌زدگی فاضلاب در منطقه پردیس و عملیات ترمیم شبکه در کیانپارس خبر می‌دهد؛ مشکلی که سال‌هاست مردم این مناطق با آن سر و کار دارند و ارتباط زیادی با سیل اخیر ندارد که بخواهیم کل مشکل را به گردن آن بیندازیم. در ابتدای فروردین امسال هم موضوع پس‌زدگی فاضلاب در منطقه پردیس انکار شد اما رفته‌رفته مشکل خیابان گلبهار بحرانی شد تا جایی که دریاچه‌ای از فاضلاب در این خیابان به وجود آمد. حالا باید دید اقدامات مدیران آبفا در دفع فاضلاب نتیجه‌بخش خواهد بود یا در روزهای آینده باز هم باید منتظر تشکیل دریاچه‌ای از فاضلاب باشیم.

کد خبر 441001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha