دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

نسیم زمانی-اصفهان- خبرنگار: خشکی زاینده‌رود باعث ایجاد مشکلاتی جدی برای شهر اصفهان شده است، به ‌طوری ‌که بارها تأکید شده است استمرار کمبود آب در این حوضه، بحرانی بزرگ به دنبال خواهد داشت.

«فریاد پرهیز» رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان


بسیاری بر این باورند که با راهکارهایی چون تعیین حد و مرز رشد جمعیت و سکونتگاه‌ها در این حوضه آبریز و صرفه‌جویی و کاهش مصارف آب صنعتی و کشاورزی می‌توان در نجات زاینده‌رود موثر واقع شد. بدیهی است که با تداوم بی‌آبی این رود، علاوه بر معضلات کنونی، درآینده‌ای نه‌ چندان دور مشکلات زیست‌محیطی و انسانی به وجود خواهد آمد که مهم‌ترینش فرونشست زمین و در نتیجه، تخریب پل‌های تاریخی آن به شمار می‌آید. با «فریاد پرهیز» رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری شهرداری اصفهان، در این‌باره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • چرا زمین دچار فرونشست می‌شود؟

فرونشست زمین از پیامدهای برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است، چون‌ با کاهش سطح آب زیرزمینی، آبرفت‌ها متراکم می‌شود و فرونشست زمین شکل می‌گیرد. گفتنی است که کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بارگذاری‌های ساختمانی در نقاط مختلف شهر از مهم‌ترین دلایل نگرانی و ضرورت توجه به فرونشست زمین در شهر اصفهان است.

  • تاکنون نشانه‌هایی از فرونشست مشاهده‌ شده است؟

طبق بررسی‌های انجام‌شده آثار فرونشست زمین در شمال شهر اصفهان، در محله‌های ولی‌عصر (عج) و عاشق‌آباد مشاهده‌ شده است. همچنین در ساختمان‌های واقع‌ در محدوده اتوبان فرودگاه اصفهان ترک‌هایی وجود دارد که احتمال ارتباط آنها با پدیده فرونشست وجود دارد.

  • از مهم‌ترین عوامل تشدید فرونشست زمین چیست؟

کاهش نزولات آسمانی، قطع آب زاینده‌رود، افت سطح آب‌های زیرزمینی و تغذیه نشدن چشمه‌های آب زیرزمینی از مهم‌ترین عوامل تشدید فرونشست زمین است که با توجه به شرایط موجود و تهدید محسوس و ‌انکارنشدنی فرونشست زمین باید مطالعات پایه‌ای در خصوص آب‌های زیرزمینی انجام شود.

  • برای مقابله با این پدیده چه باید کرد؟

برای بررسی فرونشست زمین نیاز است تمام دستگاه‌های مرتبط درگیر این موضوع شوند و به ‌صورت مشارکتی مطالعات فرونشست زمین در شهر اصفهان را انجام دهند، زیرا عملکرد تمام این دستگاه‌ها با بروز فرونشست زمین دچار اختلال می‌شود. در واقع باید خاموشی‌ای که در نظارت‌ها وجود دارد جای خود را به پایش‌های لحظه‌ای و مستمر بدهد تا بتوانیم اتفاقاتی را که در شهر می‌افتد رصد کنیم و با آینده‌نگری بدانیم چه اقداماتی باید انجام شود.

کد خبر 440965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha