یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصحف ایران قرآنی است در دو مجلد گالینگور و طلاکوب در ۱۶۰۰ صفحه، و به صورت گلاسه تمام رنگی و زرین که توسط سید محمدباقر نجفی شوشتری تهیه و تنظیم و به همت و اهتمام نشر شهر و موسسه انتشاراتی مانوسکا در کلن آلمان منتشر شده است.

قرآن خطي

این مجموعه که طی بیست و پنج سال فعالیت پژوهشی فراهم آمده شامل گزینشی از صفحات ۱۸۲ نسخه خطی قرآنی است که در طول هزار سال به ترتیب زمان توسط کاتبان و نقاشان و مذهبان صفحه آرایی شده است.

محقق مصحف برای فراهم آوردن این مجموعه نفیس بیش از یکصد و هشتاد و دو نسخه خطی قرآن را، که هر یک در دورانی به سبکی خاص به کتابت درآمده و متعلق به کتابخانه‌ای است، بررسی کرده و قطعات برگزیده را در دو جلد به صورت کامل و مرتب جای داده تا نمونه‌هایی از سبک‌های هنری کتابت قرآن را، در طول هزاران سال به نمایش بگذارد. به این ترتیب در این مصحف سبک‌های مختلف هنری در زمینه تذهیب، خط، جلد و سیر تحولات و تغییرات آن و نمونه‌هایی که با گل و بوته و نقش‌های هندسی تزئین شده مدون و منتشر گردیده و به عنوان نمایشی جامع از هنر کتابت و کتاب‌آرایی قرآن کریم توسط خوشنویسان و هنرمندان مسلمان ایرانی معرفی و تقدیم به عموم مردم و پژوهشگران و هنرمندان و دوستداران هنرهای اسلامی ایرانی شده است.

همچنین محقق بر اساس ترتیب سوره‌ها  و آیه‌ها که با سیر تاریخی هزارساله هماهنگ شده شرح‌ها را تنظیم و ویژگی هریک را به اختصار در مجلدی جداگانه و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی ضمیمه مصحف ایران نموده که شامل شماره نسخه، محل نگهداری، و اطلاعات نسخه‌شناسی، نام کاتب، تاریخ کتابت بوده است. انتشار این مجموعه که در ایران و آلمان بوده هفت سال طول کشیده است .

کد خبر 440900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha