همشهری‌آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: برخی از فضاهای ارزشمند تاریخی متعلق به دوره گذشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا آن را تخریب کنند و در واقع تندروی‌های خودسرانه موجب آسیب شده است درحالی‌که این اماکن می‌توانند برای جذب گردشگر باشند و انتظار می‌رود با گذشت چهار دهه از انقلاب بتوانیم به حفظ میراث شهر بپردازیم.

حق شناس

به گزارش شهرنوشت، محمدجواد حق‌شناس در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز موزه و میراث فرهنگی در منطقه ١٣ برگزار شد، گفت: رابطه خوبی میان شهروندان و موزه‌ها برقرار نیست. موزه‌ها متأسفانه بسیار خلوت هستند و حتی در حد ظرفیت محدودشان نیز تکمیل نمی‌شوند و به نوعی گرفتاری و مشکلات روزمره مردم اجازه ارتباط با مجموعه‌های ارزشمند را فراهم نمی‌کند تا مردم بتوانند از موزه‌ها استفاده کنند.  

او با بیان این‌که در بافت‌های متفاوت تهران محله‌های تاریخی زیادی وجود دارد، گفت: در منطقه ۱۲، ۱۱ و ۶ مجموعه‌های بسیار ارزشمند تاریخی وجود دارد و البته موزه‌های فراوانی نیز در سایر مناطق تهران وجود دارد و آثار تاریخی تنها به مناطق گفته شده منتهی نمی‌شود. به عنوان مثال موزه برق در میدان شهدا یک مجموعه ارزشمند است که سابقه صدساله تاریخ برق در آنجا مشاهده می‌شود. در این موزه به حامل‌های انرژی گذشته نیز توجه شده است.  

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وجود کانون پرورش فکری کودکان در منطقه ۱۳ ادامه داد: در این منطقه همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی فضاهای تاریخی و منحصر به فردی وجود دارد. این در حالی است که در این منطقه شاهد وجود مجموعه سرخه‌حصار و موزه حیات وحش هستیم که زیر نظر سازمان محیط‌زیست فعالیت می‌کند و ما امیدواریم توجه ویژه‌ای به این موزه شود. زیرا در کنار مجموعه گردشگری سرخه‌حصار یکی از قطب‌های گردشگری محسوب می‌شود.  

حق‌شناس در ادامه به عمارت کلاه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: این مجموعه تاریخی زیر نظر ارگان‌های نظامی اداره می‌شود و همین موضوع بازدید را برای عموم مردم کمی محدود کرده است. این در حالی است که در حال رایزنی با مسئولان نظامی هستیم تا بتوانیم بازدید از این مجموعه را برای شهروندان آسان‌تر کنیم. عمارت کلاه‌فرنگی مجموعه تاریخی است و سرمایه ملی محسوب می‌شود.  

او با اشاره به وضعیت عمارت کاخ یاقوت که یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار محسوب می‌شود، عنوان کرد: این مکان در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد و ما امیدواریم با هماهنگی این وزارتخانه به موزه تاریخی پزشکی تبدیل شود. در این زمینه شهرداری و شورا آمادگی حمایت‌های لازم را نیز دارند.  

حق‌شناس با بیان این‌که در تمام دنیا، کاخ‌ها میراث ملی محسوب می‌شوند، گفت: از این مجموعه‌های تاریخی در تمام دنیا حفاظت می‌شود و به عنوان میراث هر کشور مورد استفاده و بازدید شهروندان قرار می‌گیرد و ما امیدواریم امکان بازدید از این اماکن تاریخی برای شهروندان ما فراهم شود. باید به سمت موزه‌داری تخصصی حرکت کنیم.  

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در شهر تهران مجموعه‌ای از آثار ارزشمند وجود دارند که برخی از آنها در اختیار شهرداری‌ها نیستند از جمله آنها می‌توان به مجموعه آگاهی تهران و یکی از ساختمان‌های ارزشمند آن تحت عنوان پادگان ژاندارمری سابق اشاره کرد. این مکان می‌تواند تبدیل به یک موزه شود. به همین منظور رایزنی‌هایی در حال انجام است. همین‌ طور اماکن تاریخی ای در اختیار وزارت ارتباطات وجود دارد که با انجام هماهنگی‌های لازم می‌تواند مورد بازدید عموم قرار گیرد.  

او در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت خرید باغ وثوق‌الدوله توضیح داد: رایزنی‌ها در این خصوص در حال انجام است البته آمار و اطلاعات حاکی از آن است که قیمت کارشناسی بالا بوده و مشخصاً راه‌اندازی آن و امکان بازدید برای عموم زمان‌بر خواهد بود و در آینده نزدیک امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی موزه‌هایی تحت عنوان خانه‌موزه معماری می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد، عنوان کرد: هم‌اکنون در لاله‌زار، اماکن ارزشمندی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به خانه اتحادیه اشاره کرد. این اماکن می‌توانند مرکزی برای شناخت تهران باشند. تلاش شورا و شهرداری این است تا این فضاها را به بافت تهران برگرداند.  

حق‌شناس با بیان این‌که برخی از فضاهای ارزشمند تاریخی متعلق به دوره پهلوی هستند تصریح کرد: بخشی از ساختمان‌ها از لحاظ شکلی مربوط به دوره پهلوی بوده و همین موضوع باعث شده تا آن را تخریب کنند و در واقع تندروی‌های خودسرانه موجب آسیب شده است. این اماکن می‌توانند از جمله نقاطی برای جذب گردشگر باشند و انتظار می‌رود با گذشت چهار دهه از انقلاب بتوانیم به حفظ میراث شهر بپردازیم.

کد خبر 440899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha