همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: مسئولان نظام سلامت به‌ جای هشدار، بیماری‌های غیرواگیر را کنترل کنند.

انفرادی

ارائه آمار تلخ در زمینه وضعیت سلامت مردم و هشدارهای مکرر که متولیان نظام سلامت ایران اعلام می‌کنند، دردی را دوا نمی‌کند.

در هفته گذشته، تقریبا روزی نبود که مسئولان و کارشناسان نظام سلامت، به بهانه بسیج ملی کنترل فشار خون از ابتلای مردم به فشارخون بالا سخن نگویند و نسبت به خطرات فشار خون هشدار ندهند.

به گفته آنها، بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایران،  فشار خون دارند و این میزان در تمام استان‌ها، رو به افزایش است.  سالانه ۱۰۰ هزارنفر به دلیل  فشارخون بالا، جان خود را از دست می‌دهند و در این میان،  بخش عمده ای از مرگ‌های ناشی از فشارخون، مرگ‌های زودرس است.

حال قرار است در بسیج ملی کنترل فشار خون،  ۴۰ میلیون نفر از افراد بیشتر از ۳۰ سال کشور تحت پوشش سنجش فشارخون قرار گیرند و  به مردم آگاهی داده شود که فشارخون مهم است و باید برای آگاهی از وضعیت فشارخون خود و درمان آن، وقت بگذارند و افرادی هم  که فشارخون بالا  دارند برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع  داده شوند تا تحت نظر قرار گیرند.

اما نگارنده اعتقاد دارد که صرف بسیج ملی کنترل فشار خون، به تنهایی مشکلی را حل نکرده و حل هم نخواهد کرد. وقتی مردم نانی را خریداری می‌کنند که میزان نمک در آن استاندارد نیست و همچنان  نظارت همه‌جانبه و مستمری  هم بر تهیه نان صورت نمی‌گیرد.

چگونه می‌خواهید فشار خون مردم را کنترل کنید،  وقتی نان قوت غالب ایرانی‌هاست و  بخش قابل ملاحظه ای از نمک مصرفی مردم از طریق  نان نانوایی‌ها وارد سبد غذایی‌شان می‌شود؟

 (نانوایی می‌گفت: به علت کیفیت پایین آرد به آن نمک اضافه می‌کنیم اگر گندم خوب تولید شود و آرد مرغوب باشد، نانوا مجبور به استفاده از نمک نمی‌شود).

 برای جلوگیری از این امر  و مجبور نشدن نانوایان به استفاده از نمک بیش از حد، چه تدابیری اندیشیده‌اید؟  اگر تدبیری  صورت گرفته پس چرا داستان تکراری، نمک بیش از حد در نانوایی‌ها ادامه دارد و...

اگر مصرف نمک در ایران سه برابر مصرف استاندارد جهانی است بخشی از آن به دلیل مصرف ارادی خود مردم نیست.

چگونه می‌خواهید فشار خون مردم را کنترل کنید وقتی نمی‌توانید حریف کارخانجات صنایع  غذایی شوید که به دلایل مختلف در مواد غذایی از میزان نمکی استفاده می‌کنند که بیش از حد مجاز است؟ قطعا نمک بیش از حد در محصولات مواد غذایی برای آنها سودآوری دارد اما به چه بهایی  و با چه هزینه‌هایی؟ مرگ زودرس به دلیل فشار خون بالا، بسیار نگران‌کننده و تلخ است.

 تا چه میزان در وادار کردن صاحبان صنایع غذایی به تولید محصولات کم نمک موفق بوده‌اید؟ و موفق عمل کرده‌اید؟

برای جلب همکاری کارخانجات صنایع غذایی چه تدابیری اندیشیده شده است که هنوز که هنوز است مشکل باقیست.

آیا  تاکنون در ایران در زمینه میزان نمک مصرفی در مواد غذایی، پایش درست و حسابی انجام شده است که اگر شده چرا باز وضع این چنین است و ...

چگونه و با چه ادعایی می‌خواهید، فشار خون مردم را کنترل کنید وقتی بخشی از مردم به دلایل مختلف دارای فشارهای روانی و  عصبی هستند چه به دلیل فشارهای اقتصادی و چه و چه ... مگر نه اینکه فشار خون با فشارهای عصبی و روانی مرتبط است؟ برای جلوگیری از فشارهای روانی مردم چه می‌کنید؟

در گوشه و کنار شهرها،  چه شهرهای بزرگ و چه کوچک، فست فودها عین قارچ روییده‌اند. با میزان نمک بیش از حد مواد غذایی که در این مراکز و حتی در رستوران‌ها وجود دارد چه می‌کنید؟ آیا نظارت‌ها کافی است؟

با تبلیغات موادغذایی و خوراکی ناسالم چه کرده‌اید؟

قبول کنیم که در کنترل بیماری‌های غیرواگیر موفق عمل نشده است. آمار روز افزون  ابتلای مردم به فشار خون،  سرطان، دیابت و ... موید این مطلب است.

سالهاست که گفته می‌شود همکاری بین‌بخشی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیروجود ندارد. مردم چه کنند؟ مردم تا کی باید به دلیل  ابتلای خود یا  عزیزانشان به بیماری‌های غیرواگیر  و عوارض تلخ ناشی از این بیماری‌ها،  غم بخورند و اشک بریزند و...

روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر را کنترل کنید.

کد خبر 440845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha