همشهری آنلاین: افزایش حضور گروه‌های تروریستی در برخی شکاف‌های مرزی و کوهستانی افغانستان و تاجیکستان که نظارتی بر آن صورت نمی‌گیرد، نگرانی همسایگان تاجیکستان به ویژه چین را برانگیخته است؛ از این رو چین از ساخت راه‌های مرزی در تاجیکستان به منظور جلوگیری تهدیدهای احتمالی خبر داد.

پرچم هاي تاجيكستان و افغانستان

به گزارش ایرنا، چین با ساخت راه به منظور بستن بزرگترین شکاف مرزی میان تاجیکستان و افغانستان در ناحیه «شمس الدین شاهین»، به دوشنبه کمک کرده است. این راه که به گفته مقامات به برای حفاظت مرزی دارای اهمیت راهبردی است، بیش از ۷۰ کیلومترخواهد بود که توسط تاجیکستان ساخته می‌شود.

در این منطقه به دلیل وجود کوه ها و تپه های سنگی، تاکنون راهی ساخته نشده است؛ نبود راه نظارت بر مناطق مرزی را بسیار دشوار ساخته است و حتی قسمت هایی از زمین های تاجیکستان از سوی قاچاقچیان و ساکنان عادی افغانستان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته مقامات تاجیکستان، ساخت این راه باید تا سال ۲۰۲۱ میلادی به اتمام برسد.

«پاچاخان ظریفی» رئیس ناحیه شمس ‌الدین شاهین در این باره گفت: «این راه نه تنها برای ساکنان این منطقه، بلکه برای امنیت کشور هم حائز اهمیت است و در دستور کار دولت قرار داشته است.»

چین که پیشتر طرح های اقتصادی بسیاری را در تاجیکستان سرمایه ‌گذاری کرده، طی سه سال اخیر به امنیت مرزی این کشور همسایش نیز توجه به سزایی داشته است؛ به طوری که در سه سال گذشته تنها در محدوده منطقه شمس‌ الدین شاهین بیش از ۲۰ پاسگاه مرزبانی کوچک و بزرگ به منظور مبارزه با تروریسم با سرمایه چین ساخته شده است.

«ابدوشفیع تاجاو» مرزبان بازنشسته تاجیکی، که سال در مرز شمس ‌الدین شاهین و افغانستان خدمت کرده است می‌ گوید که توجه دولت تاجیکستان و چین به مناطق مرزی این منطقه بیهوده نیست.

وی افزود، 'ضرورت تحکیم و بستن این شکاف مرزی به دلیل افزایش حضور گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان در دستور کار قرار گرفته است که می تواند از طریق خاک تاجیکستان به تهدید برای چین نیز تبدیل شود. '

تلاش برای ساخت راه و تقویت این منطقه مرزی در حالی در دستور کار قرار گرفته است که طی چار سال اخیر مقامات تاجیک و افغان از حضور شمار بالای شورشان و گروه های تندرو در مرز دو کشور خبر می دهند. شورشیانی که به گفته کارشناسان برای ورود به آسیای مرکزی از شکاف های مرزی که نظارتی بر آنها نیست، استفاده خواهند کرد.

تاجیکستان و افغانستان بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند؛ سالانه دهها مورد از حوادثی که مسبب اصلی آن قاچاقچیان مرزی هستند در این مناطق گزارش می شود. چین از جمله کشورهایی است که برای برقراری امنیت مرز کشورها کمک های بسیاری انجام می دهد.

کد خبر 440837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha