سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: شهرداری به هیچ عنوان اعتقاد ندارد که عوارض ساخت و ساز بر قیمت مسکن تاثیر گذار است اما برای این که تمام شائبه‌ها در این خصوص بر طرف شود عوارض ساخت و ساز و نرخ تراکم در سال آینده ثابت می‌ماند.

دکتر محمدباقر قالیباف که به همراه تمامی معاونین خود در جلسه علنی 23 بهمن شورای شهر حضور یافته بود، خاطرنشان کرد: امسال سومین سالی است که به عنوان شهردار بودجه شهرداری را به شورا تقدیم می‌کنم.

وی ارائه بودجه سال آینده شهرداری را در اوج همدلی و همراهی عنوان کرد و گفت: این دوره بیشترین همدلی بین اعضای شورا و شهرداری برقرار بود که البته نمی‌توان گفت در دو دوره قبل این صمیمت برقرار نبود اما امسال خیلی تخصصی‌تر بودجه تدوین شد.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری بسیار متفاوت تر از سال‌های گذشته است، گفت: با توجه به این که در سال 85 نخستین گام در اصلاح نظام مالی شهرداری برداشته شد، بخشی از تاثیرات این اصلاح امسال محقق می‌شود و می‌توان در شهریور سال آینده شاهد تحول در این زمینه بود.

به گفته شهردار تهران مهمترین ویژگی‌های بودجه 87 این خواهد بود که شهرداری می‌تواند به صورت ماهانه گزارش هزینه‌ها و در آمدهای خود را به اطلاع مردم برساند.

وی همچنین افزود: در حوزه مالی شهرداری این قابلیت وجود دارد که بتوان هر هفته گزارش هزینه‌ها و درآمدها را  ارائه کرد اما شهرداری در نظر دارد این گزارش‌ها هر ماه به اطلاع مردم برسد.

وی با تشکر از خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و چمران رئیس شورای شهر، افزود: با تشکیل کمیسیون تلفیق بررسی بودجه سال آینده شهرداری نسبت به سال‌های گذشته بسیار راحت تر بود.

قالیباف با تاکید بر نگاه کارشناسانه به بودجه گفت: این بودجه دو ویژگی دارد که بر اساس آن هم برنامه سالانه و هم بودجه شهرداری به تصویب می‌رسد.

وی خواستار تصویب و دیده شدن برنامه‌های پنج ساله شهرداری در برنامه ریزی های آینده شد و گفت: به این طریق می‌توان اهداف بلند مدت شهرداری را دنبال کرد.

وی همچنین از اصلاح ساختار شهرداری تهران خبر داد و گفت: اصلاح این فرآیند را در بودجه سال آینده و با توجه به لایحه ای که قبلا به تصویب رسیده است می توان شاهد بود که طبق آن تا شهریور ماه هم برنامه شورا و هم برنامه شهرداری تنظیم می شود.

وی توجه به امر پژوهش را در بودجه سال آینده شهرداری بسیار مهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران 21 کمیته مطالعات راهبردی شکل گرفته اسن که به موضوع پژوهشی می پردازند.

وی از مراحل پایانی تدوین طرح های تفصیلی 22 منطقه تهران خبر داد و گفت: سال آینده طرح جامع و چشم انداز تهران به عنوان سند بالا دستی مورد نظر شهرداری  است.

به اعتقاد شهردار تهران، توجه به ICT می‌تواند تحولات جدی‌ای را در سرویس‌دهی به شهروندان ایجاد کند.

قالیباف همچنین به تصویب لایحه در آمدهای پایدار شهرداری اشاره کرد و گفت: این باعث می شود که در آمدها از تک بعدی بودن و اتکا به تراکم فروشی در شهر خارج شود.

وی افزود: این قابلیت در حوزه مالی اداری وجود دارد که در آینده قیمت تمام شده پروژه ها را به اطلاع مردم برساند.

وی دراین مورد سینما آزادی را مثال زد و گفت: مثلا در پروژه ساخت سینما آزادی مردم باید بدانند که هر متر مربع این پروژه چقدر تمام شده است.

وی نقطه قوت بودجه سال آینده را مربوط به بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری برای نخستین بار عنوان  کرد و گفت: قبلا تنها بودجه 4 سازمان در شورا بررسی می‌شد اما امسال بودجه تمام این سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی از ثبت و ضبط تمام فعالیت‌های شهرداری خبر داد و گفت: در گذشته چنین چیزی وجود نداشت اما سال آینده این شفافیت به طور کامل در شهرداری محقق می‌شود و می‌توان حسابرسی را به طور کامل پیگیری کرد.

قالیباف به یکی از سؤالات همیشگی مردم از شهرداری اشاره کرد و گفت: مردم همیشه می‌پرسند که از این بودجه چقدر خرج شهر و چقدر خرج شهرداری می شود که من می‌گویم از 3 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه نقدی شهرداری تنها 300 میلیارد تومان آن هزینه شهرداری است.

وی افزود: در این بودجه 2 هزار و 439 میلیارد تومان برای توسعه و فعالیت های عمرانی اختصاص پیدا می کند و مابقی آن شامل بودجه جاری است.

وی همچنین از تثبیت عوارض در سال آینده خبر داد و گفت: در هیچ ردیف از عوارض برای سال آینده افزایشی وجود ندارد.

شهردار تهران در عین حال خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان اعتقاد ندارد که عوارض ساخت و ساز بر قیمت مسکن تاثیر گذار است اما برای اینکه شائبه‌ای ایجاد نشود این عوارض  افزایش نمی‌یابد.

کد خبر 44074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز