شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه ما ممکن است دچار اندکی لرزش دست شویم که «لرزش فیزیولوژیکی» نام دارد.

Tremor

این نوع لرزش طبیعی است و معمولاً چندان شدید نیست.

لرزش‌هایی که غیرطبیعی هستند، به این علت‌ها ممکن است ایجاد شوند:

- لرزش فیزیولوژیکی تشدید شده: مصرف کافئین در قهوه و نوشابه‌های گازدار، پرکاری تیروئید، استرس، خستگی یا محرومیت از خواب ممکن است لرزش فیزیولوژیکی را تشدید کند.

- لرزش ناشی از داروها: برخی از داروها می‌توانند باعث لرزش دست شوند، ازجمله داروی ضدافسردگی «بوپروپیون» (ولبوترین) یا داروی ضد اختلال ریتم قلب آمیودارون (کوردارون). لرزش دست ناشی از این داروها معمولاً «وضعیتی» است.

- لرزش ناشی از پارکینسون: در بیماری پارکینسون یک بیماری تحلیل‌برنده مغز است، یک لرزش دست در حال استراحت بروز می‌کند که در آن دست گویی دارد پول می‌شمارد. البته این نوع لرزش در حالت استراحت اختصاصی پارکینسون نیست و ممکن است در بیماری‌های دیگر هم رخ دهد.

- لرزش اساسی (essential tremor): این بیماری خوش‌خیم باعث تکان خوردن غیرارادی بخش‌های گوناگون بدن ازجمله دست‌ها، سر و حنجره می‌شود. افراد دچار این عارضه ممکن است دچار لرزش وضعیتی یا لرزشی قصدی (هنگام انجام یک کار) شوند.

- لرزش مخچه‌ای: این لرزش قصدی یا هنگام انجام کار ناشی از آسیب وارد آمده بر مخچه در عقب مغز است که اغلب ناشی از سکته مغزی یا اسکلروز متعدد یا ام‌اس است.

مخچه به هماهنگ کردن حرکاتی مانند دراز کردن دست برای گرفتن دستگیره در کمک می‌کند. آسیب دیدن مخچه می‌تواند باعث شود فرد نتواند چنین کاری را انجام دهد.

لرزش پس از سکته مغزی: افراد پس از سکته مغزی می‌توانند دچار انواعی از لرزش دست شوند. اگر سکته مغزی به مخچه آسیب رسانده باشد، لرزش قصدی ایجاد می‌شود. اگر آسیب به عقده‌های پایه‌ای مغز وارد شده باشد، ممکن است لرزش استراحت ایجاد شود.

- لرزش ترک: افرادی که نشانگان ترک الکل را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار لرزش دست وضعیتی شوند.

کد خبر 440738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha