جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

اشکان جهان‌آرای- ساری-خبرنگار: روز ۱۸ ماه می‌ روز جهانی موزه‌ و آغاز هفته میراث فرهنگی در ایران است؛ روزی که توسط شورای بین‌المللی موزه نامگذاری شده و هر سال یک شعار جهانی در مورد موزه‌ها مطرح می‌کند تا هر سال بیشتر از گذشته موزه‌ها به جایگاه واقعی و حقیقی خود دست یابند.

بازدید از موزه‌ها

هر سال به مناسبت این روز برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ موزه‌گردی و افزایش توجه جامعه به موزه‌ها انجام می‌شود. رایگان بودن بازدید از موزه‌ها در روز جهانی موزه‌ها یکی از این اقدامات است که امروز نیز در دستور کار مدیران موزه‌های سراسر کشور قرار دارد. به گفته مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، امروز بازدید از تمام موزه‌ها، خانه‌موزه‌ها و سایت‌موزه‌های مازندران رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند بدون پرداخت هزینه از موزه‌ها بازدید کنند.

  • برنامه‌های روز جهانی موزه

«مریم الطافی» در مورد برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده برای هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در مازندران اظهار کرد: امروز نمایشگاه هنرهای سنتی در موزه تاریخ ساری واقع در عمارت کلبادی گشایش می‌یابد. ضمن این‌که درهای حمام تاریخی وزیری ساری نیز پس از سال‌ها امروز با برپایی یک نمایشگاه از اسناد تاریخی به روی علاقه‌مندان گشوده می‌شود. در موزه‌های سراسر استان نمایشگاه دستاوردهای میراث فرهنگی مازندران هم گشایش می‌یابد. امروز در موزه تاریخ بابل، نمایشگاه هنرهای تجسمی با نام «حافظه صلح» با آثاری از «شجاع‌الدین شهابی»، «محمدهادی فدوی»، «اردشیر بروجنی»، «بابک گرمچی»، «احمد منتظری رودبارکی» و «احمد نصراللهی» آغاز به کار می‌کند که تا اول خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برپا خواهد بود.

وی با بیان این‌که «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی: آینده، سنت» شعار امسال موزه‌هاست، اظهار کرد: امروز در پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرح‌آباد نیز کارگاه آموزشی مرمت آثار فرهنگی، تاریخی برای کودکان برگزار می‌شود. امشب قرار شده یک خانه‌موزه معرق قرآنی در شهر کیاسر افتتاح شود. در این خانه‌موزه آثار معرق زیبایی که توسط حاج «علیرضا رضایی کلانتری» طی ۳ دهه اخیر تولید شده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. درها و سقف این خانه نیز معرق‌کاری‌های زیبایی دارند که تمام این مجموعه را به یک اثر ارزشمند هنری تبدیل کرده‌اند.

  • نشست تخصصی برای مرمت ابنیه

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران درباره برنامه‌های دومین روز هفته میراث فرهنگی گفت: فردا نشست تخصصی با موضوع مرمت ابنیه تاریخی در مسجد جامع ساری برگزار می‌شود. برگزاری دوره آموزشی مرمت آثار فرهنگی، تاریخی برای دانشجویان در پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری از دیگر برنامه‌های فرداست. فردا شب نیز در کاخ موزه رامسر ویژه‌برنامه‌ای با نام شب فرهنگی رامسر برپا خواهد شد و حضور برای همه علاقه‌مندان آزاد است.

  • عکاسی از بناهای تاریخی بهشهر

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم پاسداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی و تجلیل از خادمان در سالن کنفرانس اداره کل میراث فرهنگی در روز دوشنبه (۳۰ اردیبهشت) خبر داد و افزود: برگزاری مسابقه عکاسی برای دانش‌آموزان با موضوع مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری، برگزاری مسابقه اسکیس معماری و عکاسی از بناهای تاریخی بهشهر و همچنین برپایی ویژه‌برنامه شب فرهنگی در پایگاه پژوهشی مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری همراه با اجرای مراسم آیینی سحری‌خوانی از برنامه‌های سومین روز این هفته است. الطافی بیان کرد: سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) کارگاه آموزشی دبیران مازندران با موضوع آشنایی با میراث فرهنگی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر برگزار می‌شود و شب سه‌شنبه نیز موزه تاریخ آمل محل برپایی شب فرهنگی آمل خواهد بود.

این مسئول از برگزاری تور یک‌روزه پاک‌سازی محوطه پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر در اول خرداد خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در این هفته، برگزاری مراسم شب نیمایی در پایگاه و خانه موزه نیما یوشیج در یوش است. پنجشنبه (۲ خرداد) نیز مسابقه عکاسی با موضوع موزه‌ها و بناهای تاریخی فرهنگی مازندران برگزار می‌شود. البته علاوه بر برنامه‌هایی که الطافی به آنها اشاره کرد و این هفته برگزار می‌شوند، موزه‌های سراسر استان در طول سال می‌توانند به عنوان مقصدهای گردشگری خانواده‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرند.

در فهرست میراث فرهنگی استان ۸ موزه، ۷ خانه‌موزه، یک موزه مشارکتی و چندین سایت‌موزه وجود دارد که هر کدام بخشی از تاریخ و فرهنگ این منطقه را روایت می‌کنند. شعار امسال روز جهانی موزه‌ها یعنی «موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی: آینده، سنت» به همین موضوع اشاره دارد که این مکان‌های فرهنگی محل پیوند و تلاقی میراث به جا مانده از گذشتگان با آینده‌ و جهانِ هر روز مدرن‌تر شده است. کم‌توجهی به این مکان‌ها بی‌تردید فاصله و شکاف بین فرهنگ و سنت با زندگی امروز را بیشتر می‌کند

  • ترغیب گیلانی‌ها برای بازدید از موزه‌ها

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: بازدید از موزه‌های استان در روز جهانی موزه‌ها رایگان است. به گزارش ایسنا «ولی جهانی» گفت: به ‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌ فرهنگی و به منظور ترغیب و تشویق مردم برای بازدید از موزه‌ها، امروز (۲۸ اردیبهشت) بازدید از تمام موزه‌ها و اماکن فرهنگی، ‌تاریخی تحت پوشش سازمان میراث ‌فرهنگی برای عموم رایگان است. وی افزود: گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، موزه فومن و موزه تاریخ چای ایران در لاهیجان از جمله موزه‌های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان هستند که مردم می‌توانند از آنها دیدن کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون بن علی(ع) ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، موزه فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله و موزه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان از دیگر موزه‌های گیلان هستند که شهروندان می‌توانند از آنها بازدید کنند.

کد خبر 440700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha